Το βράδυ της Πέμπτης, όποιος περνούσε από το Σύνταγμα,  τον περίμενε μία έκπληξη… Λίγο μετά τις 21:00 τα φώτα έσβησαν, η πρόσοψη της «Μεγάλης Βρετανίας» μεταμορφώθηκε για λίγα λεπτά και η «καρδιά» της Αθήνας χτύπησε δυνατά, φωνάζοντας για ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. 

Η δράση είχε ξεκινήσει λίγο νωρίτερα, όταν ένα κατάλευκο κρεβάτι εμφανίστηκε απέναντι ακριβώς από το ελληνικό κοινοβούλιο, στην πλατεία των λαϊκών αγώνων, των πανηγυρισμών, του αίματος, των θρησκευτικών και πολιτικών διαδηλώσεων, των επεισοδίων, των δακρύων και της χαράς…  

Σε μια στιγμή,  μέσα από μια σειρά εικαστικών και διαδραστικών γεγονότων, η διεθνούς φήμης εικαστικός Μαρία Φραγκουδάκη κατάφερε να ξαφνιάσει κατοίκους, επισκέπτες και τουρίστες που πέρναγαν μπροστά από το γνωστό ξενοδοχείο.  Οι αντιδράσεις ήταν ποικίλες...

«Αχ ένα κρεβάτι» έλεγαν πολλοί. «Πάμε να ξαπλώσουμε! Κάτσε λίγο να ξεκουραστούμε… Αχ τι ωραίο που θα ήταν να κοιμόμασταν εδώ» συμπλήρωναν άλλοι, ενώ δεν έλειπαν και επιφωνήματα τύπου: «Κοίτα πόσο όμορφο»«Ουάου»…  «Τι ωραία», και φυσικά οι φωτογραφίες.

Στη θέα και μόνο του κρεβατιού, ξεχνούσες για λίγο τόπο, χρόνο και προβλήματα. Για τους περισσότερους, ήταν μια όαση, καθώς παρά την αυξημένη κίνηση στους δρόμους, και τους ανυπόφορους θορύβους από τις κόρνες, τις μηχανές και τις φωνές, το λευκό κρεβάτι –αν και μικρό –κατάφερνε να σε οδηγήσει σε μεγάλα όνειρα, σε μεγάλα ταξίδια, σε μεγάλες σκέψεις…

Η Μαρία Φραγκουδάκη σε συνεργασία με την artist-performer Αναστασία Αργυρίου, η οποία ασχολείται με την Ψυχολογία της Τέχνης, επέλεξε έναν χώρο γεμάτο συναισθήματα και συμβολισμούς και παρουσίασε ένα εικαστικό δρώμενο, συνδυάζοντας μοναδικά την περφόρμανς, τη ζωγραφική, τη σύγχρονη τεχνολογία, και τη διάδραση, προβληματίζοντας τον κόσμο εν μέσω οικονομικής κρίσης.

TO EIKAΣΤΙΚΟ ΔΡΩΜΕΝΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΒΙΝΤΕΟ ΤΟΥ STAR.GR

Τα φώτα στην Πλατεία χαμήλωσαν. Στο λευκό κρεβάτι, που ήταν τοποθετημένο πάνω στο πεζοδρόμιο ξάπλωσε η Μαρία Φραγκουδάκη. Το κοινό είχε το βλέμμα του στραμμένο πάνω της. Η πρόσοψη του ξενοδοχείου Μεγάλη Βρετανία "μεταμορφωθηκε" σε ενα γιγάντιο ρολόι και ο χρόνος μετρησε αντιστροφα. Το ιστορικο κτίριο εχασε τον ιστορικό του ρόλο και μετατράπηκε για λίγα λεπτά σε μία τεράστια οθόνη που πάλλονταν στο ρυθμό της μουσικής.

Όπως είπε η γνωστή εικαστικός στο star.gr, στόχος της ήταν να ξετυλίξει «το πιο βαρυσήμαντο δίλημμα στην ιστορία του Ανθρώπου. Είμαστε Ελεύθεροι ή νομίζουμε πως είμαστε; Ο Δυϊσμός της Ελευθερίας ξεκίνησε από τα χαμηλά και τον εκσφενδονίσαμε στη συνέχεια δημοσίως, μπροστά στα μάτια του κοινού».

«Σκοπός μου ήταν να πιάσω το πλήθος εξαπίνης. Μια στιγμή ήταν αρκετή για να μεταμορφώσει την πρόσοψη του ιστορικού ξενοδοχείου Μεγάλη Βρετανία. Να τραντάξει το κοινό, τις αισθήσεις και το νου. Και να πιάσει τον ανυποψίαστο πριν να προλάβει να φιλτράρει τις σκέψεις του. Προσμονή μου ήταν το... αυθεντικό, καθαρό συναίσθημα. Η πρώτη αντίδραση», πρόσθεσε η κυρία Φραγκουδάκη.

«Η βασική ιδέα για το έργο "The Duality of Freedom" γεννήθηκε ένα χρόνο πριν. Ξυπνώντας ένα πρωί και κοιτάζοντας το κρεβάτι μου άρχισα να συλλογιέμαι την έννοια της προσωπικής ελευθερίας, μπαίνοντας σε ετερόκλητους συναισθηματικούς κόσμους. Τι συμβαίνει με το υποσυνείδητό μας όταν κοιμόμαστε; Πότε είμαστε και πότε αισθανόμαστε α λ η θ ι ν ά ελεύθεροι; Την επόμενη μέρα ξεκίνησα να φωτογραφίζω τα σεντόνια άλλων. Κάθε μέρα ήταν και μία φωτογραφία. Κάθε φωτογραφία ήταν και ένα σεντόνι. Και κάθε σεντόνι σκέπαζε από ένα συναίσθημα. Στο κρεβάτι μας είμαστε ελεύθεροι. Ισχύει, όμως, το ίδιο έξω; άρχισα να αναρωτιέμαι, σε μια πνευματική και ψυχική τραμπάλα με τις δύο πλευρές της Ελευθερίας. Προσπαθώντας να ισορροπήσω ανάμεσα σε δύο αντίθετους προσδιορισμούς του δυϊσμού της Ελευθερίας, οδηγήθηκα στην εικαστική σειρά “BedSheets”. Μια σειρά γλυπτών-καμβάδων, τρισδιάστατης μορφής, όπου το σεντόνι παίρνει τη μορφή συναισθήματος για μένα και τους αποδέκτες μου», εξήγησε η εικαστικός, προκαλώντας το κοινό στην αίθουσα τέχνης SG στο ξενοδοχείοSt George” στο Λυκαβηττό, όπου θα παρουσιάζει από τις 5 Μαΐου μια ολόκληρη σειρά έργων με μεικτές τεχνικές, με σκοπό να δώσει- μεταξύ άλλων- στον θεατή την ευκαιρία μιας απτικής προσέγγισης στα έργα της, αφού για την κυρία Φραγκουδάκη η αφή διαδραματίζει τον ίδιο ρόλο με την όραση.

Σχετικά με την Μαρία Φραγκουδάκη

Η Μαρία Φραγκουδάκη (γ.1983) ζει και εργάζεται τα τελευταία χρόνια στη Νέα Υόρκη. Εμπνεόμενη από το καλλιτεχνικό κίνημα της δεκαετίας του 1960 που έγινε γνωστό ως Process Art, άρχισε να εστιάζει πια όχι μόνο στη χρήση του χρώματος, αλλά και στα ίδια τα υλικά και στον τρόπο που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, καθώς και με τον χώρο. Έτσι, ξεκίνησε να εμπλέκει μια ποικιλία οπτικών γλωσσών, όπως η ζωγραφική, η γλυπτική, ο χορός και η performance, και δημιουργεί αφηγήσεις που ζωντανεύουν, χρησιμοποιώντας υλικά που περιλαμβάνουν ύφασμα, γύψο και χρώμα. Έχει ολοκληρώσει μεταπτυχιακές σπουδές στη Χημεία στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Από το 2012 που ζει στη Νέα Υόρκη, έχει παρακολουθήσει τρία art residencies στο Πανεπιστήμιο School of Visual Arts της Νέας Υόρκης και έχει εργαστεί δίπλα στον Donald Sheridan, master printer του Andy Warhol, καθώς και δίπλα στον Andrew Ginzel, έναν σύγχρονο Αμερικανό καλλιτέχνη, γνωστό για τα μεγάλης κλίμακας έργα τέχνης του σε δημόσιο χώρο και για τις εγκαταστάσεις του. Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ευρώπη, στην Αμερική και στην Ιαπωνία, συμπεριλαμβανομένων των Summer Exhibition στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου, FORM/Less στο Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος, Scope Miami, Scope Basel, καθώς και στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο της Αίγινας και στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή. Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές και εταιρικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Δείτε περισσότερα για την εικαστικό ΕΔΩ www.mariafragoudaki.com

Της Άννας Σταματιάδου (astamatiadou@star.gr) 

Tags: