Σαν σίφουνας θα σαρώσουν τον τρόπο που διδάσκεται η ιστορία οι αλλαγές που προτείνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής στην περίπτωση που αυτές υιοθετηθούν από το υπουργείο Παιδείας.

Μεταξύ των προτάσεων του ΙΕΠ είναι στην Δ΄ Δημοτικού να διδάσκεται ένας συνδυασμός ελληνικής μυθολογίας με μύθους άλλων λαών, αλλά και ουσιαστικές αλλαγές στην ιστορία της Α΄ Λυκείου με στροφή στη σύγχρονη ιστορία που φθάνει στα σύγχρονα γεγονότα, όπως ο πόλεμος της Γιουγκοσλαβίας και η εισβολή στο Ιράκ.

Η διαβούλευση ξεκινά αύριο 26 Απριλίου με προσκεκλημένους εκπροσώπους των πανεπιστημιακών τμημάτων και θα συνεχιστεί στις 15 Μαΐου με τη συμμετοχή επιστημονικών ενώσεων και εταιρειών, συνδικαλιστικών φορέων και Σχολικών Συμβούλων.

Σε συνάντηση που είχε ο υπουργός Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου με τον πρόεδρο του ΙΕΠ, Γ. Κουζέλη και μέλη της Ομάδας Εργασίας, τόνισε την ανάγκη ουσιαστικού διαλόγου με την επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με την πρόταση του ΙΕΠ, για την Α΄ Λυκείου στο τελευταίο κεφάλαιο προτείνεται η διδασκαλία για το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, την κατάρρευση των κομμουνιστικών καθεστώτων, την παγκοσμιοποίηση, τη διεύρυνση της ΕΕ, την κυριαρχία του νεοφιλελευθερισμού και την εγκατάλειψη του κράτους πρόνοιας.

Παράλληλα θα γίνονται αναφορές στις νέες συγκρούσεις, τον εμφύλιο της Γιουγκοσλαβίας, τον πόλεμο στον Κόλπο, τον θρησκευτικό ριζοσπαστισμό, ενώ η διδασκαλία θα αφορά και σε θέματα όπως ο ΟΗΕ και οι αλλαγές στην ενημέρωση.

Για την Γ΄ Δημοτικού προτείνεται ακόμα η διδασκαλία των αρχαιοελληνικών µύθων µε αναφορές και συνδέσεις µε µύθους άλλων λαών και η ερµηνευτική τους αποδέσµευση από τις πολιτικές, στρατιωτικές, ιδεολογικές και πολιτισµικές διαδικασίες των προϊστορικών κοινωνιών.

Όσο για το μάθημα της Ιστορίας στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου η Ομάδα Εργασίας υποστηρίζει ότι θα πρέπει να ακολουθηθεί η ίδια λογική ως προς τους γενικούς σκοπούς, τις μεθόδους και τα μέσα διδασκαλίας που έχει προταθεί για τα Προγράμματα Σπουδών στην δευτεροβάθμια υποχρεωτική εκπαίδευση. Ωστόσο, τα Προγράμματα Σπουδών για τη Β ́ και Γ ́ Λυκείου συνδέονται και με τις αλλαγές που σχεδιάζονται στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Έτσι, επειδή ακόμα αυτές δεν έχουν οριστικοποιηθεί, η Επιτροπή δεν μπορεί να καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για τα Προγράμματα Σπουδών για τη Β ́ και Γ ́ Λυκείου στο μάθημα της Ιστορίας, αλλά μόνο γενικές ιδέες για το περιεχόμενο του μαθήματος.

Στο επίκεντρο των γενικών αυτών ιδεών υπάρχει η λογική ότι το μάθημα της Ιστορίας στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου θα πρέπει να αφορά σε σημαντικά ιστορικά ζητήματα, τα οποία αφενός επηρεάζουν τον σύγχρονο κόσμο στον οποίο ζουν σήμερα οι μαθητές-τριες και αφετέρου διαμορφώνουν την ιστορική κουλτούρα και συνείδηση στην Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσμο.

Επομένως με βάση αυτά, το μάθημα της Ιστορίας στη Β ́ και Γ ́ Λυκείου θα μπορούσε να έχει θεματικό χαρακτήρα. Στη Β ́ Λυκείου το μάθημα θα μπορούσε να αφορά στη μελέτη της ιστορικής εξέλιξης στις τρεις μεγάλες ιστορικές περιόδους (αρχαιότητα, μέσοι χρόνοι, νεότερη και σύγχρονη εποχή) ζητημάτων που απασχολούν τον σύγχρονο κόσμο.

Στη Γ ́ Λυκείου το μάθημα θα μπορούσε να επικεντρωθεί μόνο στον 20ο αιώνα, με στόχο την εμβάθυνση σε συγκεκριμένα φαινόμενα και εξελίξεις που είναι σημαντικά για την κατανόηση των αλλαγών που συνέβησαν σε εκείνον τον αιώνα και σε μεγάλο βαθμό διαμόρφωσαν τον κόσμο στον οποίο ζούμε .

Αναλυτικά οι αλλαγές που προτείνονται

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Α ́ ΛΥΚΕΙΟΥ

Τι διδάσκεται σήμερα:

Η ιστορία της Α ́ Λυκείου, με τίτλο Ιστορία του Αρχαίου Κόσμου, καλύπτει τη χρονική περίοδο από τους προϊστορικούς πολιτισμούς της Ανατολής έως την εποχή του Ιουστινιανού.

Προτείνεται λαμβάνοντας υπόψη την δηλωμένη πρόταση για επέκταση της υποχρεωτικής φοίτησης κατά ένα έτος και τη συνολικότερη αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση η επιτροπή προτείνει η Α ́ Λυκείου να καλύπτει την περίοδο από το 1880 ως σήμερα.

Προτεινόμενες αλλαγές για τους μαθητές Δημοτικού

Σε ό,τι αφορά στο μάθημα ιστορίας στην Γ’ Δημοτικού: Τι διδάσκεται σήµερα
Στο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας το οποίο διδάσκεται σήµερα στην Γ΄ Δηµοτικού (Από τη Μυθολογία στην Ιστορία), οι µαθητές/τριες διδάσκονται από την έναρξη του σχολικού έτους και για πέντε περίπου µήνες βασικά στοιχεία από την ελληνική µυθολογία (η Δηµιουργία του Κόσµου – η Τιτανοµαχία, οι Θεοί και οι Θεές του Ολύµπου, ο Προµηθέας – η Πανδώρα – ο Δευκαλίωνας και η Πύρρα, ο Ηρακλής και οι άθλοι του, ο Θησέας, η Αργοναυτική εκστρατεία και ο Τρωικός πόλεµος).

Τι προτείνεται στη Γ’ Δημοτικού
Προτείνεται η διδασκαλία των αρχαιοελληνικών µύθων µε αναφορές και συνδέσεις µε µύθους άλλων λαών και η ερµηνευτική τους αποδέσµευση από τις πολιτικές, στρατιωτικές, ιδεολογικές και πολιτισµικές διαδικασίες των προϊστορικών κοινωνιών, στοιχείο που συµβαδίζει και µε τις επιστηµολογικές αντιλήψεις της σύγχρονης προϊστορικής αρχαιολογίας σχετικά µε τη σχέση µύθου και (προ)ϊστορίας.

Στην Δ΄Δημοτικού μέχρι και σήμερα οι μαθητές διδάσκονται από την αρχαία ελληνική Ιστορία, άνοδο της Ρώμης, Γεωμετρική Εποχή, Περσικούς Πολέμους, τον Χρυσό Αιώνα του Περικλή, τον Μέγα Αλέξανδρο.

Τι προτείνεται στη Δ’ Δημοτικού
Στη θέση τους προτείνεται η διδασκαλία της οικογενειακής, προφορικής, τοπικής ιστορίας που συνδέεται με το άμεσο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον των μαθητών.

Tags: