Οι Έλληνες καταναλωτές στην προσπάθεια τους να εξοικονομήσουν χρήματα μέσα από πρακτικές έξυπνων αγορών, αποκομίζοντας σημαντικά οφέλη όλο και περισσότερο κυνηγούν τις προσφορές και εκπτώσεις που παρέχουν τα σούπερ μάρκετ.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) 2016/2017, με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα.

Ποσοστό 88% των καταναλωτών εξοικονομεί χρήματα μέσω προσφορών/κουπονιών/δωροεπιταγών που προφέρουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτές των προϊόντων. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι το 59% των καταναλωτών εξοικονομεί τουλάχιστον 5% επί της αξίας των αγορών του και το 32% τουλάχιστον 10%. Η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από την στάθμιση του συνόλου ανέρχεται σε 10% περίπου.

Πρακτικά, η μηνιαία συνολική αξία αυτών των ενεργειών αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε όφελος πάνω από 7 ευρώ ανά εβδομάδα, 30 ευρώ μηνιαία ανά νοικοκυριό και 375 ευρώ ετησίως.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος του 2010 εξαιτίας τόσο της μείωσης της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου όσο και της αύξησης τόσο του ποσοστού των πωλήσεων που πραγματοποιείται μέσω προσφορών, όσο και της αύξησης της μέσης έκπτωσης ανά προσφορά.

Ένα ιδιαίτερα σημαντικό εύρημα της έρευνας είναι μία σταθερή συσχέτιση της εξοικονόμησης μέσω προσφορών και εκπτώσεων στο σουπερμάρκετ με την εβδομαδιαία δαπάνη στο σουπερμάρκετ. Συγκεκριμένα, όσο αυξάνεται η εξοικονόμηση μέσω προσφορών και εκπτώσεων, τόσο αυξάνεται η δαπάνη στο σουπερμάρκετ, όσο και η εξοικονόμηση μέσω των προσφορών και εκπτώσεων. Για παράδειγμα, οι καταναλωτές που εξοικονομούν λιγότερο από 5% έχουν μέση εβδομαδιαία δαπάνη 74,76 ευρώ και εξοικονομούν μόλις 2 ευρώ ανά εβδομάδα. Αντίθετα οι καταναλωτές που εξοικονομούν 20% έως 30%, έχουν μέση εβδομαδιαία δαπάνη 89,46 ευρώ, αλλά εξοικονομούν 22 ευρώ ανά εβδομάδα ή 1.163 ευρώ τον χρόνο.

Πρόκειται για ένα αναμενόμενο εύρημα, καθώς είναι λογικό ότι οι καταναλωτές που έχουν μεγαλύτερες ανάγκες και άρα υψηλότερη δαπάνη (π.χ. οικογένειες με παιδιά), κυνηγούν περισσότερο τις προσφορές προκειμένου να αποκομίσουν μεγαλύτερη αξία. Αντίθετα καταναλωτές με μικρότερη δαπάνη, όπως π.χ. εργένηδες, φοιτητές κλπ είναι πιο αδιάφοροι προς τις προσφορές και αρκετά βιαστικοί στις αγορές τους.

Η έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ καταγράφει ενδιαφέροντα ευρήματα σε σχέση με τις αντιλήψεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών σε σχέση με την επιλογή προσφορών και προωθητικών ενεργειών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, δύο στις πέντε επισκέψεις στο σουπερμάρκετ έχει ως αφετηρία κάποια προσφορά για την οποία ενημερώθηκε ο καταναλωτής πριν επισκεφθεί το κατάστημα, κάτι που με δεδομένο ότι μέσος Έλληνας καταναλωτής επισκέπτεται το σουπερμάρκετ 4 με 5 φορές ανά εβδομάδα, πρακτικά σημαίνει ότι περίπου δύο φορές την εβδομάδα ο καταναλωτής αφιερώνει χρόνο για την αγορά (ή και κυνήγι) προσφορών.

Tags: