​Ανατροπή για τον ΕΝΦΙΑ σε τέσσερις περιοχές της χώρας έφερε το Συμβούλιο της Επικρατείας, το βράδυ της Τετάρτης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε μη νόμιμο τον ΕΝΦΙΑ σε Ψυχικό, Φιλοθέη, Νέο Βουτζά και Δελφούς. Πιο συγκεκριμένα, το ΣτΕ με απόφαση του Β ‘Τμήματος έκρινε ότι ο υπολογισμός σε αυτές τις περιοχές δεν ήταν σωστός και έθεσε σύντομη προθεσμία μέχρι τις 31-12-2016 στην πολιτεία να προσδιορίσει τον ΕΝΦΙΑ για τη νέα χρονιά, με βάση αυτή τη δικαστική απόφαση, η οποία έχει αναδρομικότητα.

Θα πάρουν πίσω τα λεφτά τους οι ιδιοκτήτες ακινήτων σε αυτές τις περιοχές;

Λόγω στενότητας του χρόνου δεν δίνει τη δυνατότητα στους κατοίκους αυτών των περιοχών να ζητήσουν πίσω τα λεφτά τους, καθώς όπως αναφέρει το ΣτΕ μέσα σε ένα μήνα δεν μπορεί να υπάρξει διόρθωση του κρατικού προϋπολογισμού.

Ωστόσο, το σημαντικό είναι πως ο ΕΝΦΙΑ κρίθηκε μη νόμιμος σε αυτές τις περιοχές, θέτοντας έτσι το πλαίσιο για ανάλογες αποφάσεις και για άλλες περιοχές της ελληνικής επικράτειας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι χιλιάδες οι υποθέσεις που εκκρεμούν, καθώς χιλιάδες πολίτες προσφεύγουν στην δικαιοσύνη, θεωρώντας ότι ο ΕΝΦΙΑ που τους έχει επιβληθεί είναι άδικος (λόγω πχ λαθών, αντικειμενικών αξιών).

ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ

Η απόφαση ελήφθη από την αυξημένη σύνθεση του Β΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας με το σκεπτικό ότι ο προσδιορισμός έγινε οριζόντια, αφού καθορίστηκαν "συλλήβδην για όλες τις ζώνες ορισμένης περιφέρειας", δηλαδή χωρίς να υπάρχει διαφανής, ορισμένη, πρόσφορη και οικονομετρικά άρτια μεθοδολογία προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία (νόμος 3852/2010), αλλά ούτε λήφθηκε υπόψη η γνώμη του κάθε Δήμου ή Κοινότητας, όπως προβλέπεται.

Οι αποφάσεις είχαν ληφθεί από τις 8/6 αλλά σήμερα δημοσιεύθηκαν και έγινε γνωστό το σκεπτικό:

-"κατά την έννοια των εξουσιοδοτικών διατάξεων του άρθρου 41 του ν. 1249/1982, ερμηνευoμένων υπό το φως των άρθρων 4 (παρ. 5) και 78 (παρ. 1) του Συντάγματος, ο προσδιορισμός από την κανονιστικώς δρώσα Διοίκηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων πρέπει να διενεργείται με βάση ενιαία (για το σύνολο των περιοχών που έχουν ενταχθεί στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού), διαφανή, αρκούντως ορισμένη, πρόσφορη και οικονομετρικά άρτια μεθοδολογία, ώστε να παρέχονται στους βαρυνόμενους επαρκή εχέγγυα ορθού καθορισμού της φορολογούμενης (ελάχιστης εύλογης αγοραίας) αξίας των ακινήτων τους και να τηρείται από τα αρμόδια διοικητικά όργανα το ίσ�� μέτρο (γνωμοδοτικής και αποφασιστικής) κρίσης. Η τοιαύτη ειδική μέθοδος πρέπει, ιδίως, να λαμβάνει προσηκόντως υπόψη την παρατεταμένη και σταδιακά εντεινόμενη ύφεση της αγοράς ακινήτων, συνέπεια της οικονομικής κρίσης και της επιβάρυνσης της ακίνητης περιουσίας με νέους φόρους, από το 2010 και μετά".

-"Κατά την κοινή πείρα, ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο προσδιορισμού της αγοραίας αξίας ενός ακινήτου είναι η τοποθεσία του, ο ως άνω ορισμός πρέπει να γίνεται τουλάχιστον σε επίπεδο δημοτικής ενότητας ή κοινότητας δήμου, κατόπιν συνεκτίμησης (διενεργούμενης κατ’ εφαρμογή της προαναφερόμενης ειδικής μεθόδου) συγκεκριμένων, περιλαμβανόμενων στο διοικητικό φάκελο, πρόσφορων και επίκαιρων στοιχείων για την πραγματική αγοραία αξία των ακινήτων στη σχετική ζώνη ή, σε περίπτωση αιτιολογημένης διαπίστωσης της ανυπαρξίας τέτοιων στοιχείων, με συνεκτίμηση ανάλογων υφιστάμενων στοιχείων για τις όμορες/γειτονικές ζώνες ή για άλλες ζώνες που κρίνονται αιτιολογημένα ότι παρουσιάζουν ουσιώδεις ομοιότητες όσον αφορά την αγορά ακινήτων. Μεταξύ των στοιχείων που (πρέπει να) λαμβάνονται υπόψη στο πλαίσιο αυτό, είναι και η προβλεπόμενη στο άρθρο 261 παρ. 4 του ν. 3852/2010 (απλή) γνώμη του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου".

-"η πρόταση ή/και ο κανονιστικός καθορισμός των τιμών εκκίνησης δεν χωρεί νομίμως, αν γίνεται (κατά παραγνώριση των προαναφερόμενων, συναγόμενων από το άρθρο 41 του ν. 1249/1982, όρων) συλλήβδην για όλες τις ζώνες ορισμένης περιφέρειας ή του συνόλου της επικράτειας, κατά γενική επίκληση και εκτίμηση στοιχείων αναγόμενων σε διάφορες περιοχές και δίχως συγκεκριμένη μεθοδολογία, που να έχει τα προαναφερόμενα χαρακτηριστικά".

- "Ο καθορισμός των τιμών εκκίνησης στην επίδικη ζώνη έγινε στο πλαίσιο συλλήβδην προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών για τις ζώνες του συνόλου της επικράτειας, αναλόγως της τιμής που είχαν πριν από την επίδικη αναπροσαρμογή, βάσει εισήγησης της αρμόδιας επιτροπής του άρθρου 41 του ν. 1249/1982, η οποία πρότεινε οριζόντιες ποσοστιαίες μεταβολές ανά ομάδα τιμών ζώνης γενικά των ακινήτων της οικείας περιφέρειας, χωρίς να εκφέρει εξατομικευμένη κρίση για τις επιμέρους ζώνες της, ειδικότερα, δε, για την επίδικη ζώνη, με παράθεση των συγκεκριμένων στοιχείων που έλαβε υπόψη της σχετικά με τη ζώνη αυτή, και χωρίς να προκύπτει η εφαρμογή (από την επιτροπή και, περαιτέρω, από τον υπουργό) ορισμένης, οικονομετρικά άρτια μεθοδολογίας προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών".

Κατόπιν αυτών, οι έγιναν δεκτές οι αιτήσεις των κατοίκων των 4 αυτών περιοχών και οι σύμβουλοι Επικρατείας ακύρωσαν την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, κατά το μέρος της με το οποίο καθορίστηκαν οι τιμές εκκίνησης των 4 περιοχών.

Τέλος, το ΣτΕ "σταθμίζοντας τα συμφέροντα των διαδίκων, αποδίδει μείζονα βαρύτητα στο επιτακτικό δημόσιο συμφέρον, που καθίσταται ακόμα εντονότερο υπό τις παρούσες δημοσιονομικές συνθήκες, αποτροπής του κινδύνου ουσιώδους διαταραχής των φορολογικών εσόδων του Κράτους για το έτος φορολογίας 2016, και, συνακόλουθα, κρίνει, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 50 παρ. 3β του π.δ. 18/1989, ότι η ακύρωση καθεμίας των επίμαχων ρυθμίσεων της παραγράφου 2α της προσβαλλόμενης υπουργικής απόφασης πρέπει να μην αναδράμει στο χρόνο έναρξης ισχύος της (21.5.2015), αλλά στις 8.6.2016, χρόνο συζήτησης των υποθέσεων στο ακροατήριο".