​Τσουκάλι στη φωτιά βάζει πλέον ο Έλληνας για να γλιτώσει τα περιττά έξοδα, καθώς όπως δείχνει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) δεν υπάρχει φράγκο για πίτσες και σουβλάκια.

Η μελέτη του ΙΕΛΚΑ, βασίστηκε σε δείγμα 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα και αναλύει τις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων, όπως αυτές διαμορφώνονται σήμερα.

Σύμφωνα λοιπόν με τα αποτελέσματα της έρευνας, η πλειοψηφία των γευμάτων, σε ποσοστό άνω του 75% ετοιμάζεται πλέον καθημερινά στο σπίτι, ενώ το 95% των ερωτηθέντων τόνισε ότι πραγματοποιεί τουλάχιστον ��ρεις φορές την εβδομάδα το κύριο γεύμα του στο σπίτι με φαγητό που μαγειρεύεται εκεί.

Στην αντίπερα όχθη, μόλις το 1% τρώει καθημερινά ως κύριο γεύμα, φαγητό που δεν έχει ετοιμαστεί στο σπίτι, ενώ το 82% δεν παραγγέλνει ποτέ από έξω ή αν το κάνει θα είναι μία φορά την εβδομάδα το πολύ.

Ανάλογα είναι τα στοιχεία και για την εστίαση εκτός σπιτιού, η οποία αποτελεί εβδομαδιαία συνήθεια για το 60% περίπου του δείγματος, ενώ το 37% δεν τρώει ποτέ ή σχεδόν ποτέ εκτός σπιτιού.

Τα αποτελέσματα αυτά επιβεβαιώνουν τη διαχρονική τάση αύξησης του μαγειρέματος στο σπίτι και μείωσης του φαγητού απ’ έξω που καταγράφεται στις έρευνες του ΙΕΛΚΑ τα τελευταία πέντε χρόνια.

Το 80% μάλιστα των ερωτηθέντων απαντά ότι προτιμά να μαγειρέψει στο σπίτι, παρά να παραγγείλει απ’ έξω, ενώ το αποτέλεσμα των τάσεων αυτών αποτυπώνεται και στην μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών.

Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων της έρευνας οικογενειακών προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ ενώ το 2009 ένα μέσο νοικοκυριό για τη διατροφή του δαπανούσε ανά 100 ευρώ 62 ευρώ για αγορά τροφίμων και 38 ευρώ για εστίαση, το 2015 ξόδευε 70 ευρώ για αγορά τροφίμων και 30 ευρώ για εστίαση.

Δύο είναι οι λόγοι οι οποίοι φαίνεται να παίζουν σημαντικό ρόλο. Ο πρώτος είναι η μείωση διαχρονικά του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, η οποία έχει στρέψει πολλούς καταναλωτές στην φθηνότερη λύση του μαγειρέματος, αλλά και η φορολογία και η αλλαγή των συντελεστών ΦΠΑ η οποία έχει επηρεάσει και τις δύο κατηγορίες αγαθών. Αρχικά βέβαια η επίδραση στην εστίαση ήταν μεγαλύτερη, αλλά εν τέλει οι αλλαγές του 2015 σε πολλές βασικές κατηγορίες τροφίμων επηρέασαν και τα τρόφιμα, κάτι που θα φανεί κυρίως το 2016.

Όπως καταγράφει η έρευνα του ΙΕΛΚΑ, πλέον το 80% των επισκέψεων στο σούπερ μάρκετ σχετίζεται με το μαγείρεμα στο σπίτι. Από αυτό το ποσοστό το 59% αφορά στις προγραμματισμένες εβδομαδιαίες αγορές και το 31% στην επίσκεψη για συμπληρωματικές αγορές για κάποια νέα ανάγκη προϊόντος.

Πρακτικά, πλέον ο μέσος καταναλωτής πραγματοποιεί σε εβδομαδιαία βάση πάνω από 15 επισκέψεις σε όλα τα σημεία που διατίθενται τρόφιμα (σούπερ μάρκετ, λαϊκή αγορά, κρεοπωλείο, οπωροπωλείο, ιχθυοπωλείο, φούρνος, περίπτερο κλπ), από τις ο��οίες οι 7,5 είναι άμεσα συνδεμένες με το μαγείρεμα.

Υπάρχει πάντως και η θετική πλευρά αυτής της τάσης, αφού μπορεί οι προαναφερθείσες εξελίξεις να έχουν ως αφετηρία την μείωση του εισοδήματος του καταναλωτικού κοινού, αναμένεται όμως σε βάθος χρόνου να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα για την υγεία, καθώς οι έρευνες αποτυπώνουν μία γενικότερη στροφή προς την μεσογειακή διατροφή, όπως επισημαίνει το ΙΕΛΚΑ.