​Με πολύ… αίμα είναι «βαμμένος» ο κατάλογος των ��ανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στους δρόμους όλης της χώρας.

Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με στοιχεία της τροχαίας, κατά τον περασμένο μήνα, μόνο στην Αττική, σημειώθηκαν 455 τροχαία, και συγκεκριμένα 17 θανατηφόρα με 19 νεκρούς, 11 σοβαρά με ισάριθμους σοβαρά τραυματίες και 427 ελαφρά με 523 τραυματίες.

122205.jpg

Σύμφωνα με την Τροχαία, τα κυριότερα αίτια των ατυχημάτων αυτών ήταν η οδήγηση χωρίς προσοχή, η παραβίαση σηματοδοτών και προτεραιότητας, αλλά και η παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας από πεζούς, ενώ η μη χρήση προστατευτικού κράνους από τους οδηγούς και επιβάτες των δικύκλων επέτεινε σε πολλές περιπτώσεις τη σοβαρότητα του τραυματισμού τους.

Το ίδιο χρονικό διάστημα, σε ελέγχους που διενεργήθηκαν από τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής στο Λεκανοπέδιο βεβαιώθηκαν:
• 1.828 παραβάσεις ορίου ταχύτητας.
• 863 παραβάσεις ερυθρού σηματοδότη.
• 1.634 παραβάσεις για χρήση κινητού τηλεφώνου.
• 777 παραβάσεις για μη χρήση ζώνης ασφαλείας.
• 2.778 παραβάσεις για μη χρήση προστατευτικού κράνους.

14591647_10155052007869578_7788524242397596856_n.jpg
Ο Κώστας Κεπαπτσόγλου

Το star.gr μίλησε με τον Κώστα Κεπαπτσόγλου, Επίκουρο καθηγητή Τομέα Έργων Υποδομής και Αγροτικής Ανάπτυξης στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και Πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, για τους κυριότερους παράγοντες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων.

Σύμφωνα με τον ίδιο οι παράγοντες είναι τρεις:
α) Ο άνθρωπος, ως οδηγός ή πεζός
β) Το όχημα (παλαιότητα, κακή ή καθόλου συντήρηση κ.λπ.)
γ) Ο δρόμος (κατάσταση της οδού, οδική σήμανση, εξοπλισμός κ.λπ.).

17016902.jpg

Ο ανθρώπινος παράγοντας στην πρόκληση τροχαίων

«Τα τροχαία σύμφωνα με στατιστικές οφείλονται κατά 90% στον ανθρώπινο παράγοντα ή σε συνδυασμό του ανθρώπινου παράγοντα με κάτι άλλο. Λέγοντας ανθρώπινος παράγοντας, αναφερόμαστε στην οδηγική συμπεριφορά. Όταν για παράδειγμα έχει κακές καιρικές συνθήκες ή ένας δρόμος είναι κακός, δεν πρέπει να τρέξουμε.

Πρέπει με άλλα λόγια να προσαρμόζω τη συμπεριφορά μου και την ��αχύτητά μου ανάλογα με το όχημά μου και τις εκάστοτε συνθήκες. Πολύ συχνά αυτό οι Έλληνες οδηγοί δεν το κάνουν», εξηγεί ο κύριος Κώστας Κεπαπτσόγλου.

17016899.jpg

Προφίλ Έλληνα οδηγού: ξενύχτηδες, φλύαροι και εθισμένοι στα κινητά τους τηλέφωνα

«Ενώ οι ικανότητές του σε ότι αφορά στον χειρισμό του οχήματος υπό τις δεδομένες συνθήκες είναι εφάμιλλες με αυτές των άλλων Ευρωπαίων, εντούτοις, έχει συχνά επιθετική συμπεριφορά και αδιαφορεί ως προς την τήρηση των κανόνων και των νόμων. Το πρόβλημά μας είναι η έλλειψη οδηγικής συνείδησης και παιδείας επειδή ζούμε εν γένει σε ένα καθεστώς που ανέχεται την ατ��μωρησία», προσθέτει στο star.gr.

Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε το ινστιτούτο Ipsos σχετικά με τη συμπεριφορά και τη νοοτροπία περίπου 14.000 οδηγών σε 11 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δημοσιοποίησε το Ίδρυμα για την υπεύθυνη οδήγηση «Fondation VINCI Autoroutes», οι Έλληνες οδηγοί είναι ξενύχτηδες, φλύαροι και εθισμένοι στα κινητά τους τηλέφωνα.

Συγκεκριμένα, πάνω από 1 στους 4 δηλώνουν ότι έχουν αποκοιμηθεί μερικά δευτερόλεπτα στο τιμόνι καθώς 1 στους 3 κοιμάται λιγότερο από έξι ώρες. Επιπλέον, το 31% στέλνει ή διαβάζει SMS την ώρα της οδήγησης, φέρνοντας τη χώρα μας στην πρώτη θέση μεταξύ των χωρών στις οποίες παρατηρείται επικίνδυνη συμπεριφορά των οδηγών αναφορικά με τη χρήση συνδεδεμένων συσκευών.

Η υπνηλία κατά την οδήγηση βρίσκεται στη 2η θέση όσον αφορά τις πρωταρχικές αιτίες θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων.

Σε απόσταση λίγων χιλιομέτρων από την οικία μας συμβαίνουν τα περισσότερα τροχαία και εμείς σε κοντινές αποστάσεις ΔΕΝ συνηθίζουμε να φοράμε ζώνες

«Τα πιο πολλά ατυχήματα συμβαίνουν σε μια απόσταση λίγων χιλιομέτρων από το σπίτι μας και εμείς προτιμούμε στις μικρές αποστάσεις να μην φοράμε ζώνη ασφαλείας», τονίζει στη συνέχεια ο κύριος Κεπαπτσόγλου, εξηγώντας «Μέσα στην πόλη, η ζώνη θα σε σώσει!» «Αντίθετα, στον αυτοκινητόδρομο, η χρήση ζώνης επιβάλλεται, αλλά λόγω των υψηλών ταχυτήτων, είναι μάλλον αναγκαία αλλά όχι και επαρκής συνθήκη».

Οι Έλληνες μέσα στην πόλη υπερβαίνουν κατά πολύ το όριο της ταχύτητας

«Μπορεί το όριο ταχύτητας μέσα στην πόλη να είναι 30-40χλμ την ώρα και οι Έλληνες να πηγαίνουν με 60-70χλμ που είναι πολύ υψηλό. Αν χτυπήσει κάποιος έναν πεζό με την ταχύτητα αυτή τον έχει σκοτώσει! Αν χτυπήσει σε μια κολώνα της ΔΕΗ ή πέσει σε ένα μηχανάκι πάλι το ίδιο θα συμβεί», υπογραμμίζει στο star.gr.

16822310.jpg

Παράγοντας «όχημα»

Ο κύριος Κεπαπτσόγλου, μας εξηγεί επίσης πως λόγω της οικονομικής κρίσης, τα τελευταία χρόνια ο στόλος δεν ανανεώνεται όπως θα έπρεπε ενώ πολλοί έχουν αμελήσει και τη συντήρηση των οχημάτων!

«Ένα μη συντηρημένο όχημα (πχ χωρίς καινούργια ελαστικά) μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα σε συνδυασμό όμως πάντα με τον ανθρώπινο παράγοντα», λέει χαρακτηριστικά.

Παράγοντας δρόμος: «Η λακκούβα δεν θα σκοτώσει. Θα σε σκοτώσει η ταχύτητα με την οποία θα περάσεις από την λακκούβα»

«Ο δρόμος είναι αυτός που είναι. Περισσότερο ή λιγότερο συντηρημένος. Δυστυχώς δεν έχουμε αρκετούς πόρους για να συντηρήσουμε όλους τους δρόμους όπως θα θέλαμε. Όχι μόνο εμείς αλλά και άλλες χώρες ανά την υφήλιο αντιμετωπίζουν προβλήματα στην εύρεση πόρων για τον σκοπό αυτό.

Θα πρέπει να τονίσω ότι ακόμα και όταν έχεις έναν καλό δρόμο αλλά για παράδειγμα οι καιρικές συνθήκες δεν είναι καλές και εσύ έχεις κακή οδηγική συμπεριφορά παραδείγματος χάριν τρέχεις, τότε υπάρχει υψηλή πιθανότητα να εμπλακείς σε ατύχημα.

Με απλά λόγια, μια λακκούβα από μόνη της δεν θα σε σκοτώσει στις περισσότερες περιπτώσεις. Θα σε σκοτώσει στην περίπτωση που περάσεις από αυτήν με 100 χλμ την ώρα ενώ το όριο μπορεί να είναι τα 50 χλμ. Μόλις το 5% με 10% των ατυχημάτων οφείλονται αποκλειστικά στις όποιες κακοτεχνίες των δρόμων», τονίζει ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

Έπειτα αναφέρει πως «Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε σε ό,τι αφορά στους δρόμους, είναι να φτιάξουμε κάτι που να «συγχωρεί» περισσότερο τα λάθη των οδηγών. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει σε όλο το οδικό δίκτυο. Για παράδειγμα αν γεμίσουμε την Αθήνα με σηματοδότες σε κάθε διασταύρωση, με στόχο να περιορίσουμε την ταχύτητα, θα είναι τέτοιες οι καθυστερήσεις για να πάτε στη δουλειά σας που θα μας καταριέστε. Υπάρχει μια ισορροπία του τι μπορείς να κάνεις και τι είναι εφικτό να κάνεις. Για αυτό λέμε, ότι σχεδιάζουμε πολύ συντηρητικά κάτι με τα καλά και τα κακά του. Τώρα είναι ευθύνη του πολίτη αν θα παρκάρει στη διασταύρωση και θα κόψει την ορατότητα, ή αν θα προσπεράσει ενώ απαγορεύεται ή αν θα παραβιάσει το στοπ!»

Τέλος, σημειώνει στο star.gr «Εμείς φταίμε για τα ατυχήματα. Πρέπει όταν πιάνουμε το τιμόνι να σκεφτόμαστε τις συνέπειες της συμπεριφοράς μας»!

16742266.jpg

Συμβουλές Οδικής Ασφάλειας

Η ελληνική αστυνομία ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη στα θέματα ασφαλούς οδήγησης και οδικής ασφάλειας, με σκοπό να συμβάλλει στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων υπενθυμίζει σε όλους τους οδηγούς και τους χρήστες του οδικού δικτύου ότι η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας.

Στο πλαίσιο αυτό οι οδηγοί οφείλουν να εφαρμόζουν τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, να οδηγούν με σύνεση και προσοχή, ανάλογα με τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες και την κατάσταση του οδοστρώματος ακολουθώντας πάντα τις υποδείξεις και τις συμβουλές του προσωπικού της Τροχαίας.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οδηγώ με ασφάλεια σημαίνει:

• Μαθαίνω και εφαρμόζω τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
• Έχω διαρκώς τεταμένη την προσοχή μου στην οδήγηση και στον έλεγχο του οχήματος.
• Όταν οδηγώ δεν έχω καταναλώσει οινοπνευματώδη ποτά.
• Δεν παραβιάζω τα όρια ταχύτητας.
• Φορώ πάντα ζώνη ασφαλείας.
• Τοποθετώ τα παιδιά σε παιδικό κάθισμα, στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου και τους φορώ ζώνη ασφαλείας.
• Σε περίπτωση που οδηγώ ή είμαι συνεπιβάτης σε μοτοσικλέτα φορώ πάντα κράνος.
• Δεν κάνω αντικανονικά προσπεράσματα.
• Δεν παραβιάζω τον κόκκινο σηματοδότη.
• Σταματώ στο STOP και δίνω προτεραιότητα.
• Δεν μιλώ στο κινητό όταν οδηγώ.
• Δίνω προτεραιότητα στους πεζούς.
• Σέβομαι ��α σήματα και τις υποδείξεις των τροχονόμων.

*Ακούστε ένα απόσπασμα όσων είπε στο star.gr o κύριος Κεπαπτσόγλου.

Ρεπορτάζ: Μαρία Κυπραίου

email: mkipreou@star.gr