​Η Ελλάδα του Instagram δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα των μνημονίων που αντικρίζει κανείς στα καθημερινά δελτία ειδήσεων, στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, στα σούπερ μάρκετ, στις λαϊκές και στην επαρχία!

erevnas2.jpg

Ο παράδεισος των selfies με τα πανέμορφα χαμογελαστά πρόσωπα, τα χλιδάτα σπίτια, και τα υπέροχα τοπία που ανοίγεται μπροστά στον χρήστη εγείρει πολλές σκέψεις- για τον άνθρωπο, την εικόνα και την ψυχολογία του -αλλά και πολλά... υπαρξιακά ερωτήματα, όπως «γιατί εγώ δεν είμαι σαν κι αυτούς; Γιατί δεν βγάζω πολλά λεφτά; Γιατί δεν είμαι τόσο ωραίος; γιατί δεν έχω τόσους φίλους; Γιατί δεν είμαι τόσο διάσημος; γιατί δεν έχω οικογένεια και παιδιά; Γιατί δεν έχω τόσο ωραίο σώμα; Γιατί δεν κάνω το τέλειο επάγγελμα; Γιατί; Γιατί;» Αμέτρητα γιατί!

erevna.jpg

eikones.jpg

Εκατομμύρια Έλληνες ανεβάζουν καθημερινά και με μανία αμέτρητες φωτογραφίες προβάλλοντας τα ταξίδια, τα ψώνια και την ευτυχία τους, σε μια χώρα που… καταρρέει! Στο συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο είναι όλα μαγικά! Σε αντίθεση με τα επίσημα στοιχεία και την σκληρή ελληνική πραγματικότητα που αποτυπώνεται σε μια δημόσια υπηρεσία, σε μια τράπεζα ή σε ένα δημόσιο νοσοκομείο, στο Instagram δεν υπ��ρχει ανεργία, δεν υπάρχει πόνος, απογοήτευση και απαισιοδοξία! Χαζεύοντας τους λογαριασμούς των χρηστών λες απλά ένα «ΟΥΑΟΥ! Περνάμε... ΤΕΛΕΙΑ». Πού είναι όμως η αλήθεια και πού το ψέμα; Γιατί εγώ βλέπω καθημερινά στην δουλειά, στα σπίτια και στα μαγαζιά προβληματισμένα πρόσωπα; Δεν είμαι μίζερος άνθρωπος, ούτε και θέλω την δυστυχία των άλλων. Δεν απαιτώ να δουλεύει όλος ο κόσμος 15ωρα (όπως εγώ) και να μην προλαβαίνει να πεταχτεί για ένα… weekend στο ερωτικό Παρίσι, απλώς θέλησα να ψάξω απαντήσεις από τους ειδικούς για το φαινόμενο Instagram, θύμα (;) του οποίου είμαι φυσικά και εγώ!

Μια φωτογραφία... χίλια μηνύματα!

«Η προσεκτική ανάλυση της δραστηριότητας των χρηστών στα social media αποτελεί ένα ολόκληρο νέο πεδίο επιστήμης που ονομάζεται Social Intelligence», λέει στο star.gr o Φώτης Βασιλείου, γενικός διευθυντής της White Space, (Marketing, Digital Marketing Digital Media). Σύμφωνα με τον κ. Βασιλείου, μέσα από το DNA των Social Media, δηλαδή πίσω από κάθε φωτογραφία, στην περίπτωση του Instagram, κρύβονται εκατοντάδες μηνύματα.
fb.jpg
Φώτης Βασιλείου
Όσο εμείς ανεβάζουμε εικόνες, οι επιχειρήσεις ανά τον κόσμο εξάγουν πολύτιμα συμπεράσματα, που τους βοηθούν να "αυγατίζουν" τα κέρδη τους!
Όπως λέει ο κ.Βασιλείου, ακόμη και πίσω από τα... σημεία στίξης που βάζει ο χρήστης, π��οκύπτουν πολύτιμες πληροφορίες για το Marketing και τις επιχειρήσεις !Πρόκειται συγκεκριμένα για την περιοχή του «contextual and text analysis».
Πίσω από μια εντυπωσιακή φωτογραφία μπορεί να κρύβεται μεγάλη δυστυχία
«Όλοι μας έχουμε δει προφίλ ανθρώπων που λέμε “Καλά, όλο ταξιδεύει; Πότε δουλεύει; Εμείς τι κάνουμε λάθος;” και μετά μαθαίνουμε ή καταλαβαίνουμε ότι ο... “ζάμπλουτος” χρήστης έχει κάνει ένα ταξίδι και έχει κρατήσει backup φωτογραφικό υλικό που το μοιράζεται στην πορεία με τους διαδικτυακούς φίλους του ή απλώς έχει ανεβάσει μια φωτογραφία από την Google για να δείξει ότι κάπου έχει πάει! Το πλούσιο σε εικόνες προφίλ δεν σημαίνει απαραίτη��α και… προσωπική ευτυχία», λέει η Ελένη Παπαδόγιαννη, owner της Zone Page (Digital Marketing Agency).
eleni.jpg
Ελένη Παπαδόγιαννη
Σύμφωνα με την κ.Παπαδόγιαννη, υπάρχει πολύς κόσμος στην χώρα μας που ζει μέσα από το Instagram, δημιουργώντας μια διαδικτυακή καθημερινότητα. Ειδικά, οι... γυναίκες ηλικίας 25-34 ετών!

«Βάση στατιστικών, τα ποσοστά χρήσης του Instagram για το 2016 είναι 55% γυναίκες και 45% άντρες. Υπάρχει κόσμος που ανεβάζει φωτογραφίες από την στιγμή που ξυπνάει, πχ. τον πρώτο καφέ της ημέρας, μέχρι και την στιγμή που θα πέσει για ύπνο! Μάλιστα, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό έτσι και στην Ελλάδα, υπάρχουν πολλοί Ιnfluencers, δηλαδή άτομα που έχουν χιλιάδες followers και μπορούν ανά πάσα ώρα και στιγμή να ανεβάσουν ένα προϊόν και να το κάνουν γνωστό στο κοινό τους μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα» τονίζει η ίδια, επισημαίνοντας την εμμονή της πλειοψηφίας των χρηστών με την μόδα και την ομορφιά...

Μια τέτοια εμμονή παραλίγο να σκοτώσει έναν νεαρό στην Βρετανία...

b.jpgb1.jpg

Ο 19χρονος Βρετανός Ντάνι Μπάουμαν έφτασε στο σημείο να παρατήσει το σχολείο, να χάσει 15 κιλά, να μη βγαίνει από το σπίτι επί έξι μήνες, τραβώντας κατά μέσο όρο 100 φωτογραφίες του εαυτού του, επί δέκα ώρες την ημέρα. Ώσπου κάποια στιγμή θέλησε να βάλει τέλος στην ζωή του, καταναλώνοντας μεγάλη ποσότητα χαπιών, επειδή δεν είχε καταφέρει να τραβήξει τη φωτογραφία των ονείρων του! Η μητέρα του τον βρήκε λιπόθυμο, οι γιατροί τον έσωσαν και ο Ντάνι κάθισε αρκετό καιρό στο νοσοκομείο, προκειμένου να απεξαρτηθεί από το κινητό και τις selfies!

bar.png
Στάθης Μπαρτζώκας

«Η εξάρτηση από το διαδίκτυο θα είναι στο άμεσο μέλλον μια κουβέντα που θα ανοίξει για την ψυχιατρική και θα γίνουν ιδιαίτερες έρευνες», λέει στο star.gr ο ψυχίατρος-ψυχοθεραπευτής, Στάθης Μπαρτζώκας, τονίζοντας ότι οι πολλές selfies, όσο αθώες, όσο εντυπωσιακές και καλλιτεχνικές να είναι, μπορούν να μας οδηγήσουν σε ακραίες καταστάσεις ....

Οι selfies σου δείχνουν αν... έχεις κατάθλιψη!

ouaou.jpg

«Τα άτομα που βγάζουν πολλές selfies είναι βέβαιο πως είναι ναρκισσ��στικές προσωπικότητες, οι οποίες όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά, ρέπουν προς την κατάθλιψη. Η ανάγκη επιβεβαίωσης κρύβει χαμηλή αυτοεκτίμηση, αναποφασιστικότητα, αναβλητικότητα, πράγματα που σχετίζονται με την κατάθλιψη», τονίζει ο κ.Στάθης Μπαρτζώκας.

Μια σχετική έρευνα διεξήχθη μάλιστα πρόσφατα από το Harvard, το οποίο υποστήριξε πως τα posts στο Instagram μπορούν να είναι μια πρώτη διάγνωση για τη νόσο του αιώνα μας. Αμερικανοί επιστήμονες με την βοήθεια αλγόριθμου "σκάναραν" δημοσιευμένες φωτογραφίες και είδαν αν ο χρήστης έχει ή όχι καταθλιπτικές τάσεις. Σύμφωνα με το Harvard, τα άτομα με κατάθλιψη συνηθίζουν να ανεβάζουν εικόνες που είναι πιο μπλε, γκρίζες και σκοτεινές και “συλλέγουν” λιγότερα likes από χρήστες που χρησιμοποιούν την πιο θερμή παλέτα χρωμάτων!

«Άτομα που χρησιμοποιούν συχνά συναισθηματικές λέξεις που δηλώνουν μοναξιά και την λέξη “ΕΓΩ” είναι σίγουρα άτομα κακής ψυχολογίας», υποστηρίζει ο κ.Φώτης Βασιλείου, προειδοποιώντας τους χρήστες πως το Instagram δεν έχει μόνο... εντυπωσιακές φωτογραφίες και βίντεο, αλλά και πολλές απάτες με καταστροφικά προϊόντα, που όμως πλασάρονται τέλεια!

Πολύ... παραμύθι πίσω από τις φωτογραφίες

Ο κύριος Βασιλείου, εξομολογείται στο star.gr μια από τις εκατοντάδες ιστορίες απάτης που του έχει μείνει! «Μια κυρία "πούλησε" στους followers της ότι έχασε πάρα πολλά κιλά με ένα συγκεκριμένο τρό��ο διατροφής. Έδειχνε συνεχώς φωτογραφίες με το super sexy κορμί που έκανε και έφτιαξε μια ολόκληρη αυτοκρατορία από βιβλία, online σεμινάρια, συμπληρώματα διατροφής κτλ. Στο τέλος αποκαλύφθηκε ότι ουδέποτε είχε παραπανίσια και η αυτοκρατορία της εξαφανίστηκε σε μια νύχτα», εξηγεί.

fotos.jpg

Zoυν περιμένοντας το LIKE!

Ο ψυχίατρος-ψυχοθεραπευτής, Στάθης Μπαρτζώκας επισημαίνει παράλληλα την επικινδυνότητα που κρύβουν τα κατά τα άλλα γλυκύτατα… emoticons (προσωπάκια) και τα likes!

dc85y7ogi.jpgtumblr_inline_nwy7btnrRF1tcrrow_1280.jpg

«Πολλοί άνθρωποι σήμερα λόγω της οικονομικής κρίσης δεν έχουν χρήματα να βγουν από το σπίτι, οπότε ζουν μια ζωή μέσα από τα social media, περιμένοντας τα... likes που παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην ψυχοσύνθεσή τους. Όσα πιο πολλά likes έχει ο καθένας σε κάτι που ανέβασε, τόσο πιο ανεβασμένη είναι η ψυχική του διάθεση! Τι γίνεται όμως όταν τα likes είναι ελάχιστα ή ανύπαρκτα; Τότε ο άνθρωπος νιώθει απόρριψη, αισθάνεται ότι δεν είναι σημαντικός και έχει... πεσμένη ψυχολογία. Τα social media με λίγα λόγια επηρεάζουν την ψυχολογία του ατόμου και μάλιστα πολύ», υπογραμμίζει ο Στάθης Μπαρτζώκας, καλώντας τους χρήστες να τηρήσουν αυτό που έλεγαν οι αρχαίοι για το μέτρο!

Η ζωή και το νόημα της δεν είναι στην οθόνη!

Όπως τονίζει ο γνωστός ψυχίατρος «η ζωή είναι εκεί έξω με τους φίλους, τις παρέες, τη γυμναστική και ό,τι άλλο υπήρχε στην πραγματική ζωή πριν μπει στην καθημερινότητα ο εικονικός κόσμος του διαδικτύου. Ο άνθρωπος δεν είναι φτιαγμένος για να είναι πίσω από μια οθόνη συνέχεια και να μετράει likes.Ο άνθρωπος είναι κοινωνικό, δημιουργικό και ερωτικό ον».

mazi.jpg
Steve Jobs, Bill Gates

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που ο Steve Jobs ιδρυτής της Apple απαγόρευε στα παιδιά του να έχουν κινητά πάνω στο τραπέζι την ώρα του φαγητού, ούτε που ο Bill Gates ιδρυτής της Microsoft επέτρεπε στα παιδιά του να είναι μόνο μία ώρα την ημέρα στο διαδίκτυο!

Γενικά, τα social media θέλουν σεβασμό και γνώση, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της White Space. «Υπάρχουν καλλιτέχνες που κατέστρεψαν καριέρες, άλλοι που χάλασαν συμφωνίες, και άλλοι που ταλαιπωρήθηκαν από την κακή δημοσιότητα (αθλητές αποκλείστηκαν από Ολυμπιακούς αγώνες )», τονίζει ο ίδιος.

Όταν στο τέλος μετά από τόση πληροφόρηση, σκεπτική ρώτησα την Ελένη Παπαδόγιαννη της Zone Page «και τώρα τι κάνουμε με τους λογαριασμούς μας στα social media;», χαμογελαστή και γεμάτη αισιοδοξία, μου υπενθύμισε την καλή όψη του πολύεργαλείου που λέγεται Instagram, καλώντας τους χρήστες να χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα με... σύνεση, ωριμότητα και προσοχή! Χρειάζεται, όπως λέει, προσοχή για να μην περάσουμε την λεπτή... «κόκκινη» γραμμή!

Της Άννας Σταματιάδου