​Τριτοκοσμικές συνθήκες για τις οποίες θα έπρεπε να ντρεπόμαστε, επικρατούν στο τομέα της Υγείας στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην υπηρεσία του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας.

Είναι συγκλονιστικά τα όσα αποκάλυψε στο star.gr ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ, Γιώργος Μαθιόπουλος, ο οποίος επικεντρώθηκε σε τρία βασικά προβλήματα που είναι: η υποχρηματοδότηση, η υποστελέχωση προσωπικού και η ανανέωση του στόλου των ασθενοφόρων.

ηκξ.jpg
Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ, Γιώργος Μαθιόπουλος

Τα νούμερα λένε την ΠΙΚΡΗ αλήθεια

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στο νομό Αττικής τα περισσότερα ασθενοφόρα έχουν διανύσει πάνω από 600.000 χλμ και κάποια από αυτά έχουν αγγίξει και το 1 εκατομμύ��ιο χλμ! «Είναι αγορασμένα το 2004. Από τότε η μόνη προκήρυξη για αγορά ασθενοφόρων είναι αυτή που ξεκίνησε το 2012. Τελικά πήραμε τα μισά ασθενοφόρα όχι όμως για την «επάνδρωση» της Αττικής αλλά για άλλες περιοχές της Ελλάδας».

Το πρόβλημα αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό καθώς όπως υπογράμμισε «Πολλές φορές έχουν μείνει ασθενοφόρα στο δρόμο, ακόμα και κατά τη μεταφορά ασθενών. Αναγκαζόμαστε να στείλουμε άλλο για να παραλάβει τον ασθενή ή την ώρα που κατευθυνόμαστε για την αντιμετώπιση ενός περιστατικού πολλές φορές έχει τύχει να βρεθούμε μπροστά σε σοβαρές βλάβες. Είναι χαρακτηριστικό ότι έχουμε αλλάξει δύο, ακόμα και τρεις φορές τον κινητήρα σε αρκετά από τα ασθενοφόρα του στόλου. Πολλές φορές πληρώνουμε από την ίδια μας την τσέπη τα ανταλλακτικά γιατί η γραφειοκρατία είναι απίστευτη».

Ακινητοποιημένα τα μισά ασθενοφόρα στην Αττική-Δεν έχουν λεφτά για ανταλλακτικά

Σε αυτό έρχεται να προστεθεί το γεγονός ότι πανελλαδικ�� τα ασθενοφόρα είναι πάρα πολύ λίγα ενώ ένα τεράστιο ποσοστό αυτών δεν κινείται λόγω έλλειψης χρημάτων για την αγορά ανταλλακτικών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα όπως είπε στο star.gr ο κύριος Μαθιόπουλος είναι ότι «στην Αττική το 50% των ασθενοφόρων είναι ακινητοποιημένα σε πάρκινγκ, την ώρα που το ΕΚΑΒ δέχεται πάνω από 5.000 κλήσεις το 24ώρο και διακομίζονται κατά μέσο όρο 800 με 900 περιστατικά την ημέρα».

«Ένα ασθενοφόρο αντιστοιχεί σε 100.000 άτομα ενώ σύμφωνα με τα διεθνή στάνταρ θα έπρεπε ένα ασθενοφόρο να αντιστοιχεί σε 30.000, και μία κινητή ομάδα σε 100.000. Δυστυχώς στην Αττική οι κινητές μονάδες του ΕΚΑΒ, δεν ξεπερνούν τις 5-6», πρόσθεσε.

Στη συνέχεια, ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζ��μένων ΕΚΑΒ, υπογράμμισε στο star.gr ότι «για να καλύψουμε τις ανάγκες πανελλαδικώς θα έπρεπε να είχαμε τον διπλάσιο αριθμό ασθενοφόρων και διασωστών».

Από την μία λοιπόν, δεν έχουμε ασθενοφόρα να σώσουν τον κόσμο και από την άλλη δεν έχουμε διασώστες να τα επανδρώσουν. Αποτέλεσμα; Τα ασθενοφόρα καθυστερούν να παραλάβουν τους ασθενείς, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους ενώ πολλές φορές οι συγγενείς ασθενών ξεσπούν χρησιμοποιώντας λεκτική και κάποιες φορές σωματική βία στους ��ιασώστες.

Χωρίς ασθενοφόρο ξεμένουν για ώρες ολόκληρες ελληνικά νησιά με μεγάλο τουρισμό

«Σε πολλά νησιά των Κυκλάδων, υπάρχουν τομείς που δεν καλύπτονται 24 ώρες το 24ώρο. Δηλαδή αντί να είναι 10 οι διασώστες ώστε να βγαίνει ένα ασθενοφόρο στο δρόμο όλες τις ώρες της ημέρας, μπορεί να είναι λιγότεροι και να έχουμε βάρδιες ακάλυπτες. Αυτό βάζει σε κίνδυνο την υγεία των Ελλήνων πολιτών αλλά και των τουριστών που έρχονται στη χώρας μας.

Δεν μπορεί να λέμε ότι ο τουρισμός είναι η ναυαρχίδα της οικονομίας μας και να μην δίνουμε βάρος σε αυτές τις σημαντικές ελλείψεις. Γιατί πολλά τουριστικά πρακτορεία στο εξωτερικό παίρνουν στοιχεία σχετικά με την υγειονομική κάλυψη των πελατών τους. Όταν βλέπουν ότι υπάρχουν κενά στα νησιά μας, σίγουρα θα επιλέγουν άλλους προορισμούς εκτός της χώρας μας», λέει στο star.gr κύριος Μαθιόπουλος.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι τα παρακάτω νησιά που «βουλιάζουν» την τουριστική περίοδο, έχουν τον εξής αριθμό διασωστών:

Άνδρος 7
Σαντορίνη 5
Ίος 1
Κάλυμνος 5
Κως 6
Μύκονος 6
Λέρος 10
Νάξος 8
Τήνος 6

Άλλο παράδοξο της υπόθεσης, είναι ότι λόγω των ελλείψεων ιατρικών ειδικοτήτων σε πολλές περιοχές, το ΕΚΑΒ, σύμφωνα με όσα μας είπε ο κύριος Μαθιόπουλος, ξεπερνά το χρόνο τις 2.000 αεροδιακομιδές και μεταφορές με πλωτά.

Τα κόστη για το ελληνικό δημόσιο είναι τεράστια αν σκεφτεί κανείς πως μια αεροδιακομιδή με C-130 αγγίζει τις 8.500 ευρώ/1 ώρα πτήσης. Το ΕΚΑΒ για τις μεταφορές μέσω πλωτών, δίνει από 1.300.000 μέχρι 1.500.000 ευρώ το χρόνο.

Η λύση που βρήκε το υπουργείο, περιέχεται στο νόμο 4368/2016 στο άρθρο 78, σύμφωνα με το οποίο, όπου δεν υπάρχει διασώστης το ασθενοφόρο το οδηγεί ή πυροσβέστης ή οδηγο�� από τους δήμους. «Αυτά δεν γίνονταν ούτε τη δεκαετία του 80. Δεν γίνεται να αφήνουμε κόσμο να πεθαίνει», καταλήγει ο κύριος Μαθιόπουλος.

Ακούστε στο βίντεο ένα απόσπασμα όσων είπε στο star.gr o πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ, Γιώργος Μαθιόπουλος.

Ρεπορτάζ: Μαρία Κυπραίου