​Ο Σεπτέμβριος είναι ο μήνας της προσαρμογής και της νέας αρχής… Η σχολική χρονιά ξεκινάει ενώ οι μαθητές που κατάφεραν να επιτύχουν στις Πανελλήνιες ετοιμάζονται για την μεταπήδηση τους από το Λύκειο σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ της χώρας!

Τι συμβαίνει όμως με τους υπόλοιπους 18χρονους που δεν κατάφεραν να περάσουν σε κάποια σχολή; Ο προβληματισμός, η αγωνία και η αναζήτηση κορυφώθηκαν αφού καλούνται να κάνουν το επόμενο βήμα μετά το τέλος της σχολικής περιόδου της ζωής τους.

Το star.gr μίλησε με την Εργασιακή Ψυχολόγο- Ψυχοθεραπεύτρια και Σύμβουλο Επαγγελματικής Καθοδήγησης, Ελισάβετ Γεωργίου για να μας βοηθήσει στο συγκεκριμένο θέμα που απασχολεί τόσο τους μαθητές όσο και τους γονείς.

untitled.png
«Για κάθε προορισμό υπάρχουν πολλές διαδρομές! Χρειάζεται να θέσουμε τον προορισμό, να διερευνήσουμε τις εναλλακτικές διαδρομές, να επιλέξουμε την καλύτερη για εμάς διαδρομή, να την ακολουθήσουμε και όταν χρειαστεί να την αναθεωρήσουμε σύμφωνα με τις συνθήκες που θα συναντήσουμε στο δρόμο μας.

Βασική προϋπόθεση… ο προορισμός! Πολλοί μπερδεύουν τον προορισμό με το στόχο. Ο προορισμός δείχνει την κατεύθυνση ενώ ο στόχος τον τρόπο. Καθημερινά και από πολύ μικρή ηλικία βομβαρδιζόμαστε από στερεότυπα για την επιτυχία που μας κάνουν να ξεχνάμε μια βασική αλήθεια, προορισμός μας είναι … η ευτυχία!

Στον επαγγελματικό προσανατολισμό συχνά μπερδεύουμε τον προορισμό θεωρώντας ότι ένα επάγγελμα που θα μας εξασφαλίσει χρήματα είναι αυτό που πρέπει να μας κατευθύνει στις επιλογές μας. Ευτυχώς η οικονομική κρίση μας θυμίσει ότι ένας επαγγελματίας διακρίνεται όταν αγαπάει τη δουλειά του και την κάνει με μεράκι γιατί τότε την κάνει καλά και ξεχωρίζει.

Αυτό έχει απελευθερώσει πολλούς νέους να επιλέγουν αυτό που πραγματικά αγαπούν και να μη θυσιάζονται στο βωμό μιας ε��ιλογής που δεν αγαπούν αλλά υπόσχεται πολλά χρήματα και σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση» εξηγεί.

170516145719_9384.jpg
«Επόμενο βήμα… η διερεύνηση των επιλογών. Οι επιλογές δεν εξαντλούνται στα τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ του μηχανογραφικού αλλά επεκτείνονται και σε δημόσιες, ιδιωτικές σχολές σε Ελλάδα και εξωτερικό οι οποίες προσφέρουν πλήθος ευκαιριών σε ποικίλα αντικείμενα και ειδικότητες.

Μια διεξοδική έρευνα μπορεί να αναδείξει ενδιαφέροντα αποτελέσματα πολλές φορές πιο κοντά στις επιθυμίες του υποψήφιου σπουδαστή. Όμως, εναλλακτικές επιλογές δεν λείπουν όπως η στρατιωτική θητεία για τα αγόρια ώστε αργότερα να μπορούν να κάνουν επιπλέον σπουδές ή να δουλέψουν.

Επίσης, η επιλογή της εργασίας για την απόκτηση εμπειρίας που μπορεί στο μέλλον να συνδυαστεί με επιπλέον εκπαίδευση είναι συχνή για αγόρια και κορίτσια που έχουν τελειώσει τεχνικά λύκεια και τους αρέσουν πιο τεχνικά επαγγέλματα όπως κομμώτρια, υδραυλικός, ηλεκτρολόγος κ.α.

Αν και πολλοί νομίζουν ότι το κρίσιμο είναι η επιλογή της σχολής, στην πράξη το κρίσιμο είναι να αντιληφθεί το άτομο αν πράγματι βρίσκεται στο σωστό μονοπάτι ή αν χρειάζεται να αναθεωρήσει την επιλογή του. Η δια βίου μάθηση είναι γεγονός και αν λάβουμε υπόψη μας τις έρευνες που δείχνουν ότι ένας νέος που ξεκινά σήμερα στον εργασιακό του βίο θα αλλάξει περίπου 7 επαγγέλματα τότε μπορούμε να αντιληφθούμε ότι η πρώτη επιλογή εκπαίδευσης για επαγγελματική αποκατάσταση είναι σημαντική αλλά όχι καθοριστική» συμπληρώνει.

ta.jpg
Την ίδια ώρα, οι γονείς «είναι χρήσιμο να κατανοήσουν τις εργασιακές αλλαγές αλλά και τη δυνατότητα που θα έχουν τα παιδιά τους μέχρι να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά σε ένα οικονομικό, κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον με καλύτερες προοπτικές».

Για αυτό το λόγο ας ευχηθούμε σε όλους τους νέους η επαγγελματική τους διαδρομή να έχει πολλές προκλήσεις για να έχουν την ευκαιρία να εξελιχθούν και να ωριμάσουν και να μην ξεχάσουν τον προορισμό τους… την ευτυχία!!

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την σελίδα της κυρίας Ελισάβετ Γεωργίου: www.be-yourself.gr

Τ��ς Αλέκας Νικόλα