​Από τα αλευρομουτζουρώματα του Γαλαξιδίου μέχρι το έθιμο της καμήλας στην Ξάνθη ολόκληρη η Ελλάδα προετοιμάζεται για τα έθιμα και τις παραδόσεις που αναβιώνουν την Καθαρά Δευτέρα!

Τα αλευρομουτζουρώματα στο Γαλαξίδι
Πρόκειται για έθιμο που κρατάει από το 1801, τότε που η περιοχή τελούσε υπό την τουρκική κατοχή.
Η «μάχη» ξεκινά από τα σοκάκια της πόλης και καταλήγει στο λιμάνι. Οι ντόπιοι χωρίζονται σε ομάδες... ντυμένοι με τα παλιά τους ρούχα και τα πρόσωπά τους βαμμένα με κάρβουνο, λουλάκι ή ακόμη και βερνίκι παπουτσιών, αρχίζουν να εκτοξεύουν τα πυρά τους, που δεν είναι τίποτα άλλο παρά σακούλες γεμάτες φούμο και χρωματιστό αλεύρι.
Μια πρώτη γεύση είχε πάρει ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας Κώστας Μπακογιάννης το περασμένο Σάββατο στην πλατεία Συντάγματος.

Το Μπουρανί στον Τύρναβο
Στον Τύρναβο ο κύκλος των Καρναβαλικών εκδηλώσεων κλείνει με το Μπουρανί, που στα τούρκικα σημαίνει λαχανόρυζο ή σπανακόρυζο. Οι Μπουρανίτες άναβαν φωτιά κι έφτιαχναν το μπουρανί με σπανάκι, ρύζι, τσουκνίδα και λίγο αντεράκο μαζί με ξύδι για τη νοστιμιά.

Γύρω από την φωτιά, χόρευαν, μιλούσαν πρόστυχα ενώ από τα πειράγματά τους δεν γλίτωναν οι άντρες περαστικοί.


Ο Βλάχικος γάμος στη Θήβα
Με την αναπαράσταση του Βλάχικου Γάμου ολοκληρώνονται την Καθαρά Δευτέρα οι καρναβαλικές εκδηλώσεις στη Θήβα. Το έθιμο έχει τις ρίζες του περίπου στο 1830 μετά την απελευθέρωση των ορεινών περιοχών. Οι Βλάχοι, δηλαδή οι τσοπάνηδες από τη Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θεσσαλία και τη Ρούμελη, εγκατέλειψαν τότε την άγονη γη τους και βρήκαν γόνιμο έδαφος νοτιότερα.

Το έθιμο της Καμήλας στην Ξάνθη

Στην Κάινα της Ξάνθης αναβιώνει το έθιμο της Καμήλας, ένα Διονυσιακό έθιμο που πρωτοεμφανίστηκε τον 19ο αιώνα. Σύμφωνα με την παράδοση το έθιμο της Καμήλας έχει τις ρίζες του στην Τουρκοκρατία. Το κλέψιμο της όμορφης Μανιώς από τους Τούρκους έκανε τον αγαπημένο της να κρυφτεί σε μία ψεύτικη καμήλα , για να την πάρει πίσω. Έτσι και έγινε οι Τούρκοι χάζευαν την καμήλα κι ο νέος με τους φίλους του έσωσε το κορίτσι και το παντρεύτηκε…
Για την κατασκευή της καμήλας οι κάτοικοι του χωριού χρησιμοποιούν μία ξύλινη σκάλα , δύο κοφίνια για να σχηματίσουν τις κα��πούρες ενώ βάζουν όλη τους τέχνη για να φτιάξουν το κεφάλι. Μέσα στην καμήλα μπαίνουν τρία άτομα και το κέφι ανάβει από νωρίς με την καμήλα να τριγυρίζει από τη μία άκρη του χωριού στην άλλη πειράζοντας τον κόσμο.
Του Κουτρούλη ο γάμος στη Μεθώνη

Από τον 14ο αιώνα κρατάει " ο γάμος του Κουτρούλη στην Μεθώνη". Ο έρωτας του τελευταίου Έλληνα ιππότη Ιωάννη Κουτρούλη για μια ντόπια - που ήταν όμως παντρεμένη - προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, όταν την έκλεψε και αποφάσισε να συγκατοικήσει µαζί της. Γεγονός που οδήγησε την Εκκλησία στον αφορισμό της.
Για 17 χρόνια ο Κουτρούλης αγωνιζόταν να την παντρευτεί νόµιµα. Τελικά η γυναίκα παρουσίασε το διαζύγιο και έγινε το µυστήριο. Σε πείσμα όλων το γλέντι κράτησε πολλές ημέρες και έμεινε στην ιστορία η φράση " έγινε του Κουτρούλη ο γάμος".

Η ιστορία του Κουτρούλη ξαναζωντανεύει µε τη µορφή παρωδίας το µεσηµέρι της Καθαράς Δευτέρας.