Έμφαση στα τέσσερα μαθήματα των νέων «Δεσμών» και κατακόρυφη πτώση των βάσεων που μπορεί να φτάσει έως και τα 4.000 μόρια φέρνει το νέο εξεταστικό σύστημα, το οποίο θα εφαρμοστεί από το καλοκαίρι του 2016.

Εντωμεταξύ, σήμερα στις 12 π.μ. θα πραγματοποιηθεί η πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής Εθνικού και Κοιν��νικού Διαλόγου για την Παιδεία. Την έναρξη των εργασιών θα κηρύξει ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης.

Σημειώνεται ότι η εν λόγω επιτροπή, στην οποία συμμετέχουν 36 εκπρόσωποι των τριών βαθμίδων της εκπαίδευσης, είναι η δεύτερη, μετά την επιτροπή διαλόγου της επιτροπής Mορφωτικών Yποθέσεων της Βουλής, που αρχίζει τις διαδικασίες διαλόγου.

Οι άλλοι δύο φορείς που θα λειτουργήσουν παράλληλα στο διάλογο, είναι το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ωστόσο, δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής ανακοινώσεις για τη λειτουργία τους στην όλη διαδικασία του εθνικού διαλόγου.

Το προβλήματα του νέου εξεταστικού συστήματος

Τα τέσσερα μαθήματα βαρύτητας, τα οποία θα εξασφαλίζουν αποκλειστικά την εισαγωγή των μαθητών σε κάποιο ανώτερο εκπαιδευτικό ίδρυμα, θα οδηγήσει στην βαθμοθηρία των τεσσάρων μαθημάτων κατεύθυνσης και στον παραμερισμό των μαθημάτων γενικής παιδείας.
Εκπαιδευτικοί και αναλυτές, μίλησαν στο «Βήμα» και εξέφρασαν τη βεβαιότητα τους ότι αυτό το εξεταστικό σύστημα θα είναι «μιας χρήσεως», καθώς οι αδυναμίες του θα παρουσιαστούν ταχύτατα και δυναμικά και αυτό διότι την ώρα που οι περισσότερες χώρες επαναβεβαιώνουν την πίστη τους σε ένα δυνατό και αξιόπιστο απολυτήριο - το κυριότερο όπλο για έναν μαθητή πριν από το επόμενο βήμα του στην εκπαίδευση -, η Ελλάδα αποσυνδέει πλήρως την επίδοση στο σχολείο και τους βαθμούς του απολυτηρίου από την εισαγωγή σε ΑΕΙ. Τους στέλνει να κυνηγούν μόνο τέσσερα μαθήματα ανά κατεύθυνση.
Όπως αναφέρει ο εκπαιδευτικός και αναλυτής κ. Γιώργος Χατζητέγας μιλώντας στο «Βήμα», «το σύστημα των Δεσμών με τα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα είχε καταδικασθεί επειδή είχε καταντήσει ολόκληρη τη βαθμίδα του Λυκείου έναν προθάλαμο προετοιμασίας τεσσάρων μαθημάτων. Να θυμίσουμε επίσης ότι υπήρχε μια μικρή πρ��σμέτρηση του βαθμού του απολυτηρίου των υποψηφίων».
Έτσι το νέο εξεταστικό σύστημα που θα εφαρμοστεί το καλοκαίρι του 2016 φέρνει πολλές αλλαγές. Ωστόσο δεν λύνει τα... αυτονόητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας ώστε, για παράδειγμα, το μάθημα της Χημείας να αποτελεί αυξημένης βαρύτητας μάθημα για τα τμήματα Χημείας ή το μάθημα Πληροφορικής για τα αντίστοιχα με την Πληροφορική τμήματα.

Η πτώση των βάσεων
Το καλοκαίρι του 2016 αναμένεται θεαματική πτώση βάσεων στις πανελλαδικές εξετάσεις καθώς η προσμέτρηση τεσσάρων μαθημάτων αντί για έξι ή επτά που ίσχυε στο παρελθόν και η «εξαφάνιση» της προφορικής βαθμολογίας για την εισαγωγή στα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης δημιουργούν εντελώς νέα δεδομένα, όπως εξηγεί ο κ. Χατζητέγας.
Έτσι, αν υποθέσουμε ότι ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων μείνει ο ίδιος και η ζήτηση δεν διαφοροποιηθεί ουσιαστικά, είναι σχεδόν βέβαιον ότι οι περιζήτητες σχολές, όπως οι Ιατρικές, θα έχουν μια πτώση τουλάχιστον 600 μορίων σε σχέση με πέρυσι (η Ιατρική της Αθήνας αναμένεται να «πέσει» στις 18.500 μόρια), ενώ μεγαλύτερη θα είναι η πτώση στις Νομικές Σχολές (κοντά στις 17.500 μόρια αναμένεται ότι θα βρεθεί αυτή της Αθήνας), στις υψηλόβαθμες Οικονομικές Σχολές και στα περιζήτητα τμήματα του Πολυτεχνείου, στα οποία η πτώση αναμένεται να ξεπεράσει τα 1.000 μόρια.
ΒΑΣΕΙΣ-DEK 2015.jpg
Η πτώση αυτή είναι αποτέλεσμα του ότι οι υποψήφιοι θα εξετάζονται το καλοκαίρι σε τέσσερα δύσκολα μαθήματα, ενώ από το νέο εξεταστικό σύστημα θα λείπουν όχι μόνο το «μπόνους» της προφορικής βαθμολογίας αλλά και τα «εύκολα» μαθήματα τα οποία στο παρελθόν ανέβαζαν τις επιδόσεις των νέων.
Η πτώση των βάσεων αναμένεται ότι θα είναι εντυπωσιακή στα τμήματα ��εσαίας και χαμηλής ζήτησης, όπου και πιθανότατα θα ξεπεράσει τα 2.000 μόρια.
Τα παιδαγωγικά τμήματα έχουν απομονωθεί στο 4ο επιστημονικό πεδίο, το οποίο παρουσιάζει εξαιρετικά χαμηλή ζήτηση, καθώς η πρόσβαση σε αυτό εξασφαλίζεται με την επιλογή πέμπτου μαθήματος, των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών και της Ιστορίας Γενικής Παιδείας για τους υποψηφίους των άλλων προσανατολισμών. Η πτώση των βάσεων σε αυτή την περίπτωση μπορεί να φτάσει και τα 4.000 μόρια.
Τα παραπάνω φανερώνουν ότι δεν μπορεί να γίνει καμία σύγκριση ανάμεσα στα στοιχεία των βάσεων της περυσινής χρονιάς και εκείνα της επομένης καθώς έχει αλλάξει ο αλγόριθμος υπολογισμού των μορίων και έχουν αναδιαταχθεί τα επιστημονικά πεδία.
Πάντως οι εκπαιδευτικοί φέτος θα κληθούν να διδάξουν σε ανομοιογενείς τάξεις καθώς τα παιδιά ενός σχολικού τμήματος θα έχουν προεπιλέξει διαφορετικούς προσανατολισμούς και θα συγκεντρώνουν την προσοχή τους σε τέσσερα μόνο μαθήματα, ανάλογα με το ενδιαφέρον τους.