​Την αντικατάσταση των Πανελλαδικών Εξετάσεων από ένα νέο μοντέλο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση εισηγείται ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνης Λιάκος.

Σημαντικός θα είναι ο ρόλος του απολυτηρίου, ενώ το υπουργείο και τα πανεπιστημιακά ιδρύματα θα καθορίζουν τα επιπλέον προαπαιτούμενα για σχολές υψηλής ζήτησης.

Μιλώντας στο «Κόκκινο», ο κ. Λιάκος μεταξύ άλλων είπε ότι «δεν χρειάζονται σε όλα τα τμήματα των ΑΕΙ εξετάσεις, για να εισαχθούν οι υποψήφιοι σε αυτά» και πρόσθεσε: «Σήμερα όσοι θέλουν να πάνε σε ΑΕΙ πηγαίνουν, γι' αυτό άλλωστε η βάση εισαγωγής είναι κάτω του 10. Λίγες σχολές χρειάζονται εξετάσεις».

«Σ' αυτές τις λίγες σχολές θα υπάρξει μια λίστα προτεραιότητας με κριτήρια, τα οποία θα διαμορφωθούν και με τη συμμετοχή των ΑΕΙ. Όλα αυτά τα κριτήρια δεν θα είναι κριτήρια που θα οδηγούν τα παιδιά στα φροντιστήρια. Δεν θα έχουν να κάνουν με την προηγούμενη γνώση. Δεν είναι απαραίτητο, αυτός που θα πάει να σπουδάσει Ιατρική, να έχει τελειώσει πρακτικής Κατεύθυνσης Γυμνάσιο και Λύκειο, ούτε αυτός που θα πάει Φιλοσοφική ή στο Ιστορικό τμήμα να έχει τελειώσει Κλασικό τμήμα Σπουδών».

Αναφερόμενος στο Λύκειο, υπογράμμισε: «Το Λύκειο πρέπει να είναι ένα σχολείο που θα έχει τρεις βασικές και μεγάλες σφαίρες: την ανθρωπιστική παιδεία, τη φιλοσοφία και την πολιτική, τη μελέτη της επιστήμης, του περιβάλλοντος και του σώματος, την τέχνη και τον πολιτισμό».

Απόφοιτοι των ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ;

Στο νομοσχέδιο για το «Νέο Λύκειο» θα επαναφέρουν παλαιότερες διατάξεις.

Μία από αυτές είναι να δοθεί στους απόφοιτους των ΕΠΑΛ η δυνατότητα εισαγωγής και στα πανεπιστήμια, καθώς μέχρις στιγμής έχουν πρόσβαση μόνο σε ΤΕΙ μέσω Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Η συγκεκριμένη ρύθμιση καταργήθηκε με το νόμο Αρβανιτόπουλου για το νέο Λύκειο και το υπουργείο συζητά την επαναφορά της χωρίς να είναι γνωστό αν η εισαγωγή θα γίνει με ποσόστωση, όπως ίσχυε παλαιότερα, ή θα βρεθεί άλλη διαδικα��ία.

Το υπουργείο προσανατολίζεται και σε αλλαγές που αφορούν το ωρολόγιο πρόγραμμα και επακόλουθα θα επηρεάσουν και το εξεταστικό σύστημα, το οποίο κρίνεται ως «δυσλειτουργικό», εξαιτίας του τεράστιου όγκου μαθημάτων στα οποία εξετάζονται οι μαθητές.

Μερικές από τις προτάσεις του υπουργείου που θα συζητηθούν στον εθνικό διάλογο είναι:

1. Αλλαγή του εξεταστικού συστήματος με ενοποίηση μαθημάτων ώστε να μειωθεί ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων.

2. Για την εισαγωγή των απόφοιτων των ΕΠΑΛ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, οι μαθητές θα εξετάζονται σε τρία μαθήματα, όπως οι μαθητές του Γενικού Λυκείου και το τέταρτο μάθημα θα αφορά τον τομέα στον οποίο φοιτούν.

3. Ενίσχυση του ωρολόγιου προγράμματος της Α’ Λυκείου με περισσότερα μαθήματα Γενικής Παιδείας. Στη Β’ Λυκείου τα μαθήματα θα έχουν αντικείμενο βάσει του τομέα επιλογής και στην Γ’ Λυκείου το πρόγραμμα θα είναι πιο εξειδικευμένο, καθώς θα γίνεται η επιλογή της ειδικότητας από τους μαθητές.

4. Οι αλλαγές αυτές δεν θα επηρεάσουν τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, αλλά θα εφαρμοστούν από την Α’ Λυκείου.