​Μοιάζει σαν χθες αλλά πέρασαν εννέα ο��όκληρα χρόνια από την θλιβερή ημέρα της μοιραίας πτώσης του αεροσκάφους της Ήλιος στο Γραμματικό.

Ήταν 14 Αυγούστου του 2005, όταν ο «Ήλιος» έκοψε τόσο άδικα το νήμα της ζωής 121 ανθρώπων, μεταξύ των οποίων και ανήλικα παιδιά.

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ

9:07- Η μοιραία πτήση 522 (HCY 522) της κυπριακής εταιρείας Helios Airways με αεροσκάφος τύπου Boeing 737-31S, απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Λάρνακας. Εκτελούσε ένα από τα κλασικά δρομολόγιά του: Λάρνακα-Πράγα με ενδιάμεσο σταθμό το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας.

helios-image2.jpg

10:07 - Ο Πύργος Ελέγχου του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» επιχείρησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος, το οποίο είχε εισέλθει μισή ώρα νωρίτερα εντός του F.I.R Αθηνών, ωστόσο δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση. Ο Πύργος Ελέγχου συνέχισε τις επανειλημμένες κλήσεις και στη συχνότητα κινδύνου, χωρίς να καταστεί δυνατή η επικοινωνία.

10:20 - Ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) τηλεφώνησε στο αεροδρόμιο Λάρνακας, απ’ όπου ενημερώθηκε ότι είχε αναφερθεί πρόβλημα στο σύστημα κλιματισμού του αεροσκάφους. Λίγα λεπτά αργότερα, το αεροσκάφος χωρίς να επικοινωνεί, άρχισε να κάνει δεξιόστροφους κύκλους γύρω από την περιοχή Κέας, Κύθνου.

10:55 - Δύο αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας τύπου δυο F - 16 απογειώνονται από την Αγχίαλο.

f-16.jpg

11:25 -Οι πιλότοι των F-16 πλησιάζουν σε κοντινή απόσταση. Ο χειριστής του πρώτου F-16 διαπίστωσε ότι ο συγκυβερνήτης ήταν πεσμένος στο πιλοτήριο, ενώ ο κυβερνήτης δεν βρισκόταν στη θέση του. Οι χειριστές των πολεμικών αεροσκαφών διαπίστωσαν ότι οι μάσκες οξυγόνου στην καμπίνα του αεροσκάφους ήταν ενεργοποιημένες. Κατευθυνόμενο προς Εύβοια, σε κάποια στιγμή το αεροπλάνο έστριψε νότια και οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου, ο οποίος είχε γνώσεις πιλότου, να προσπαθεί, ανεπιτυχώς, να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους

11:50 -Πλέον τα καύσιμα αρχίζουν να τελειώνουν. ��ταμάτησε να λειτουργεί ο αριστερός κινητήρας, ενώ στις 12:00 σταμάτησε και ο δεξιός.

12:05 -Το αεροσκάφος, με τους 121 επιβαίνοντες συνετρίβη 2,5 χιλιόμετρα έξω από το Γραμματικό, σε ορεινή, μη κατοικημένη περιοχή. Από την σφοδρή πτώση του αεροσκάφους, ξεσπά πυρκαγιά που παίρνει διαστάσεις και καίει τη γύρω δασική περιοχή.

helios-image9.jpg

12:51 - Στον τόπο του δυστυχήματος φτάνουν τα πρώτα ασθενοφόρα, και λίγο αργότερα πυροσβεστικά οχήματα. Όταν η φωτιά τέθηκε υπό έλεγχο, άρχισε η περισυλλογή των νεκρών.

ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΣΟΛΑΚΗ

14 μήνες μετά το δυστύχημα, ήταν έτ��ιμο το πόρισμα της Ελληνικής Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Δυστυχημάτων, υπό τον Ακριβό Τσολάκη. Στο εν λόγω πόρισμα τονιζόταν ότι ο ανθρώπινος παράγοντας ήταν η βασική αιτία της πτώσης του αεροσκάφους.

Μεταξύ άλλων, επιρρίπτονται ευθύνες στην Ήλιος για ελλείψεις στην οργάνωση και στη νοοτροπία της ασφάλειας πτήσεων και στη Ρυθμιστική Αρχή της Κύπρου για αδυναμία εκτέλεσης των υποχρεώσεών της στην επίβλεψη της ασφάλειας πτήσεων.

Όπως επισημαίνεται, κατά τον έλεγχο πριν από την πτήση, ο διακόπτης συμπίεσης του αεροσκάφους παρέμεινε στη χειροκίνητη ρύθμιση, με αποτέλεσμα να μειώνονται όσο περνούσε η ώρα τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής πίεσης και κατ' επέκταση τα επίπεδα του οξυγόνου στο εσωτερικό του αεροπλάνου. Τα συσ��ήματα ελέγχου του αεροσκάφους εντόπισαν το πρόβλημα και στο πιλοτήριο ήχησε ο συναγερμός. Ωστόσο, οι πιλότοι αγνόησαν το προειδοποιητικό ηχητικό σήμα, καθώς ήταν ίδιο με αυτό που ακούγεται και σε άλλη «ακίνδυνη» περίπτωση. Λίγο αργότερα, λόγω υποξίας, βρέθηκαν σε αδυναμία χειρισμού του αεροσκάφους.

Παράλληλα, ένα χρόνο μετά την τραγωδία το υπουργικό Συμβούλιο στην Κύπρο διόρισε Μονομελή Διερευνητική Επιτροπή, υπό τον Παναγιώτη Καλλή, για να εξετάσει το θέμα των ευθυνών για το αεροπορικό δυστύχημα. Όπως φάνηκε μετά τη δημοσιοποίηση του, το πόρισμα απέδιδε ποινικές ευθύνες όχι μόνο στα πέντε πρόσωπα που κάθισαν στο εδώλιο του Κατηγορουμένου, αλλά σε συνολικά 12 πρόσωπα, εκ των οποίων οι επτά, ήταν στελέχη του Τμήματος Πολιτικής Αεροπ��ρίας της Κύπρου. Καταλογίζονταν επίσης ευθύνες στην ΗΛΙΟΣ και τους χειριστές του μοιραίου Boeing.

Στις 21 Δεκεμβρίου 2011 αθωώνονται οι κατηγορούμενοι στην Κύπρο.

Η δίκη πέντε στελεχών της εταιρείας (Ανδρέα Δράκου, εταιρεία A Jet Aviation, Δημήτρη Πανταζή, Γιώργου Κικκίδη και Γιάνκο Στοϊμένοφ) με κατηγορίες ανθρωποκτονίας και πρόκλησης θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης πράξης, διήρκησε δύο χρόνια. Τελικά, το Κακουργιοδικείο έκρινε, ότι το κατηγορητήριο "είναι ατεκμηρίωτο, αφού δεν υπάρχει μαρτυρία, η οποία να τους συνδέει με την τραγωδία", αθωώνοντας τους κατηγορούμενους. Στο άκουσμα της απόφασης, συγγενείς των θυμάτων αντέδρασαν έντονα, αμφισβητώντας την ορθότητα της απόφασης. Η πίεση που άσκησαν στη συνέχεια, έφερε και τη δημοσιοποίηση του πορίσματος Καλλή.

Παράλληλα, στην Αθήνα έτρεχε άλλη δικαστική διαδικασία για την ίδια υπόθεση, με κατηγορούμενος τους Δημήτρη Πανταζή, Γιώργο Κικκίδη, Ιάνκο Στοιμένοβ και Άλαν Ίργουιν, όλοι στελέχη της εταιρίας «Ήλιος». Στο κατηγορητήριο δεν υπήρχε ο Εκτελεστικός Πρόεδρος της «Ήλιος» Ανδρέας Δράκος, ο οποίος βρισκόταν στο κατηγορητήριο κατά τη διαδικασία που έτρεχε στην Κύπρο. Αντίθετα με την απόφαση του Κακουργιοδικείου Κύπρου, το Πρωτοδικείο Αθηνών έκρινε ένοχους τους τέσσερις, ενώ το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων επέβαλε δεκαετείς ποινές φυλάκισης, εξαγοράσιμες έναντι 80.000 ευρώ εκάστη, σε τρεις από τους τέσσερις κατηγορουμένους. Το δικαστήριο αθώωσε τον μηχανικό Αλαν Ίργουιν, που είχε ελέγ��ει το αεροσκάφος την ημέρα της μοιραίας πτήσης και είχε κριθεί ένοχος πρωτόδικα. Η καταδικαστική απόφαση της Ελλάδας, θεωρείται τελεσίδικη πλέον και από την Κυπριακή Δικαιοσύνη.

Μνημόσυνα σε Κύπρο και Ελλάδα

Η μνήμη των 121 θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας της «Ήλιος», τιμήθηκε και φέτος με μνημόσυνα σε Κύπρο και Ελλάδα . Μεταξύ άλλων, μνημόσυνο τελέστηκε παρουσία πολλών συγγενών στο εκκλησάκι που ανεγέρθηκε στο χώρο της συντριβής του μοιραίου αεροσκάφους, στο Γραμματικό. Μετά την επιμνημόσυνη δέηση, τελέστηκε τρισάγιο στο σημείο ακριβώς της συντριβής του αεροσκάφους, όπου έχασαν τη ζωή τους 121 άνθρωποι – 115 επιβάτες και 6 μέλη του πληρώματος.

Γιασουμή: «Η δικαιοσύνη εξαγοράστηκε»

«Η Δικαιοσύνη στην Ελλάδα εξαγοράστηκε, ενώ στην Κύπρο μερίμνησε να ηττηθεί», , ανέφερε ο Πρόεδρος της επιτροπής συγγενών των θυμάτων της Ήλιος, Νικόλας Γιασουμή, σύμφωνα με την ιστοσελίδα sigmalive.com.


«Τα συναισθήματα 9 χρόνια μετά παραμένουν ίδια, και τέτοιες στιγμές και τέτοιες ημέρες πραγματικά δεν θέλουμε να έρχονται», ανέφερε, υποστηρίζοντας πως στα μάταια των συγγενών των θυμάτων παραμένουν πολλά αναπάντητα γιατί

«Ενωθήκαμε οι συγγενείς σαν μια οικογένεια, και έχουμε δώσει όρκο ζωής να κρατήσουμε τη μνήμη τους άσβεστη», κατέληξε ο κ. Γιασουμή.

Υπ. Συγκοινωνιών: Προσήλωση στην ασφάλεια των πτήσεων

Με την ευκαιρία της επετείου της αεροπορικής τραγωδίας της «Ήλιος», το Υπουργείο Συγκοινωνιών της Κύπρου τονίζει την προσήλωσή του στη διασφάλιση και αναβάθμιση των επιπέδων ασφάλειας στις αερομεταφορές, ούτως ώστε να αποφευχθούν παρόμοιες τραγωδίες στο μέλλον. Προωθεί, εξάλλου, τη θεσμική και οργανωτική αναδιάρθρωση του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας.

ΒΙΝΤΕΟ που κόβουν την ανάσα