Πλήρης ανατροπή στα δεδομένα που ισχύουν για τα προνόμια των παιδιών πολύτεκνων οικογεν��ιών σχετικά με την εισαγωγή τους στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα καθ΄ υπέρβαση του αριθμού των εισακτέων επιβάλλει το Συμβούλιο της Επικρατείας με απόφασή της Ολομέλειας του.

Κατά πλειοψηφία η Ολομέλεια του Ανωτάτου Δικαστηρίου με δύο διαφορετικές συνθέσεις και με δύο διαφορετικούς προέδρους (Κωνσταντίνο Μενουδάκο και Σωτήρη Ρίζο) έκρινε αντισυνταγματικούς δυο νόμους, του 2011 και του 2012 που προέβλεπαν ότι τα παιδιά των πολύτεκνων οικογενειών εισάγονται στα ΑΕΙ κατά παρέκκλιση του γενικού συστήματος και καταλαμβάνουν θέσεις οι οποίες προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για υποψηφίους που έχουν την ιδιότητα του μέλους πολύτεκνης οικογένειας.

Σε συνδυασμό δε με την κατάργηση προηγούμενων ευνοϊκών διατάξεων οι οποίες προέβλεπαν τη δυνατότητα μετεγγραφής τους από τη Σχολή, στην οποία είχαν εισαχθεί με βάση το γενικό σύστημα εισαγωγής, σε άλλο ΑΕΙ, ουσιαστικά οι πολύτεκνοι χάνουν κάθε προνόμιο.

Η Ολομέλεια του ΣτΕ με τρεις αποφάσεις της (986 - 988/2014) έκρινε κατά πλειοψηφία αντισυνταγματικούς τους νόμους 4071/2012 και 3966/2011 που εισάγουν προνόμια για μέλη πολύτεκνων οικογενειών γιατί αυτά «αντίκεινται ευθέως στις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας».

Σύμφωνα με τις δυο αυτές αρχές, επιβάλλεται η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με κριτήρια αμιγώς ακαδημαϊκά, δηλαδή βάσει ικανοτήτων και δεξιοτήτων των υποψηφίων. Η ιδιότητα όμως του μέλους πολύτεκνης οικογένειας δεν συνδέεται με ικανότητες ή δεξιότητες του υποψηφίου, προσθέτουν οι δικαστές.

Δυο είναι οι λόγοι αντισυνταγματικότητας κατά τους δικαστές:

Ο πρώτος λόγος είναι ότι εφόσον αυτές οι θέσεις διατίθενται καθ’ υπέρβαση των εκπαιδευτικών δυνατοτήτων των ΑΕΙ, προκαλείται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δυσλειτουργία η οποία δεν είναι ανεκτή από το άρθρο 16 του Συντάγματος που προστατεύει την παιδεία.

Ο δεύτερος λόγος είναι ότι αφαιρούνται θέσεις από τους υποψήφιους σπουδαστές, με αποτέλεσμα να αποκλείονται από την εισαγωγή στα ΑΕΙ υποψήφιοι με «συγκριτικά πληρέστερες ικανότητες και δεξιότητες κατά παράβαση των δικαιωμάτων τους.

Επισημαίνουν επίσης πώς τα προνόμια αυτά έχουν ως αποτέλεσμα να εισάγονται στα ΑΕΙ υποψήφιοι μέλη πολύτεκνων οικογενειών με βαθμολογία κατώτερη άλλων συνυποψηφίων τους.