«Χρυσοφόρες» αναδεικνύονται, τελικά, οι κρουαζιέρες στην Ελλάδα, καθώς από τη μία μεριά κολοσσοί του κλάδου προσθέ��ουν συνεχώς δρομολογία προς τη χώρα μας, ενώ από την άλλη μεριά νέοι και πολύ ισχυροί παίκτες της αγοράς προσεγγίζουν για πρώτη φορά ελληνικούς προορισμούς.

Μάλιστα όπως τόνισε ο πρόεδρος της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) κ. Γιώργος Ανωμερίτης: «Η κρουαζιέρα το 2013 θα κινηθεί αυξητικά. Το κύριο θέμα της κρουαζιέρας στην χώρα μας είναι οι ειδικές λιμενικές υποδομές και η υποστήριξη νέων προορισμών. Η συνένωση μικρών λιμανιών που έχουν τη μορφή ΝΠΔΔ σε Ανώνυμες Εταιρείες και η συγκέντρωση των μετοχών τους σε τέσσερις holdings εταιρείες στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του λιμενικού συστήματος που προωθεί το υπουργείο Ναυτιλίας και η ΕΛΙΜΕ θα δώσει μεγάλες δυνατότητες στην ενίσχυση των υποδομών.

Υπό τον βασικό πάντα όρο ότι κύριοι των μετοχών θα είναι το Δημόσιο, η αυτοδιοίκηση, τα επιμελητήρια και οι χρήστες ιδιώτες της ναυτιλιακής και τουριστικής βιομηχανίας της χώρας, ενώ έργα και υπηρεσίες να μπορούν να γίνουν και με παραχωρήσεις ιδιαίτερα μάλιστα σε νέες υποδομές. Ο Πειραιάς σε επιβάτες transit παραμένει μαζί με Civitavecchia (Ρώμη) και Βαρκελώνη στην πρώτη τριάδα μεταξύ των λιμένων της Μεσογείου.».

Πάντως σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΙΜΕ που περιλαμβάνουν 40 Οργανισμούς Λιμένων, Λιμενικά Ταμεία και Λιμεναρχεία το 2012 προσέγγισαν την Ελλάδα 4.824 κρουαζιερόπλοια τα οποία μετέφεραν 5.475.816 επισκέπτες.

Επίσης κορυφαία στελέχη από την αγορά της κρουαζιέρας ανέφεραν χαρακτηριστικά σε υψηλόβαθμο στέλεχος του ΕΟΤ πως η Ελλάδα θα έπρεπε να βρίσκεται στην 3η θέση παγκοσμίως στην κρουαζιέρα πίσω από το Μαϊάμι και τη Σιγκαπούρη που κατέχουν την πρώτη και δεύτερη θέση αντίστοιχα. Το 2012 βρισκόταν περί το τέλος της πρώτης δεκάδας στην παγκόσμια κατάταξη.

Σημαντικές επαφές ΕΟΤ

Αρκετές σημαντικές συναντήσεις είχε μέσα στο πλαίσιο της μεγάλης έκθεσης για την κρουαζιέρα (Cruise Shipping), που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο Μαϊάμι των ΗΠΑ, ο γενικός γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), κ. Πάνος Λειβαδάς. Κατά τις συναντήσεις αυτές, ο κ. Λειβαδάς είχε την ευκαιρία να τονίσει τις θετικές εξελίξεις που έχουν σημειωθεί το τελευταίο διάστημα, όπως η άρση περιορισμών, το νέο επενδυτικό πλαίσιο, τις νέες μεταρρυθμίσεις και πρωτοβουλίες, καθώς και την άριστη συνεργασία με την ιδιωτική πρωτοβουλία.
Όπως τόνισε ο κ. Λειβαδάς, η κρουαζιέρα, ιδιαίτερα για το αμερικανικό κοινό, αποτελεί δυναμικά αναπτυσσόμενο κλάδο, με πολύ μεγάλες προοπτικές για την τουριστική βιομηχανία της χώρας μας και συνεπώς για την οικονομία μας. Επίσης, επεσήμανε ότι τόσο στις ΗΠΑ όσο και προηγουμένως στην Ευρώπη οι μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις στον τομέα της κρουαζιέρας εξέφρασαν την αισιοδοξία τους για τη φετινή χρονιά, διαπιστώνοντας ότι στον κλάδο τους η Ελλάδα είναι εξαιρετικά ελκυστική.

Συγκριτικά στοιχεία διακίνησης επιβατών κρουαζιέρας 2010 – 2012

ΠΕΙΡΑΙΑΣ: 2.066.925 επιβάτες αυξημένοι κατά 202.268 ποσοστό αύξησης 10,85%.
ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ : 63.363 επιβάτες αύξηση 8,17%.
ΜΥΚΟΝΟΣ: 657.511 επιβάτες κατά 5.860 λιγότεροι ποσοστό μείωσης 0,88%.
ΠΑΤΜΟΣ: 110.678 κατά 41.186 λιγότεροι ποσοστό μείωσης 27,12%.
ΚΕΡΚΥΡΑ: 624.179 επιβάτες αυξημένοι κατά 54.779, ποσοστό 9,62%.
ΚΑΤΑΚΟΛΟ: 749.892 επιβά-τες, μειωμένοι κατά 13.969, ποσοστό μείωσης 1,83%.
ΗΡΑΚΛΕΙΟ: 215.700 επιβάτες, λιγότεροι κατά 119.317 ποσοστό μείωσης 39,12%.
ΧΑΝΙΑ: 129.087 επιβάτες περισσότεροι κατά 117.578, ποσοστό 1.021,62%.
ΒΟΛΟΣ: 11.926, λιγότεροι κατά 9.529 ποσοστό μείωσης 44,41%.
ΚΩΣ: 41.171 επιβάτες, περισσότεροι κατά 14.919, ποσοστό αύξησης 56,83%
ΜΗΛΟΣ: 6.272 επιβάτες, μειωμένοι κατά 1.751 ποσοστό μείωσης 21,82%
ΛΑΥΡΙΟ: 17.339, κατά 118 περισσότεροι, ποσοστό 0,69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: 8.014, μείωση 8.015, ποσοστό 50%.
ΚΑΒΑΛΑ: 4.323 επιβάτες, περισσότεροι κατά 1.965, ποσοστό 83,33%.
ΠΑΤΡΑ: 374 επιβάτες κατά 685 λιγότεροι, ποσοστό μείωσης 64,68%
ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ: 1.827 επιβά-τες κατά 1.704 περισσότεροι, ποσοστό 1.385,37%

Τεχνική Επιτροπή Κρουαζιέρας της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ).

Τα συγκριτικά στοιχεία είναι μεταξύ 2010 και 2012 αφού το 2011 δεν λαμβάνεται στατιστικά ως βάση λόγω των γεγονότων στη Βόρεια Αφρική τα οποία μετέβαλαν τα δρομολόγια των εταιρειών κρουαζιέρας.