Θαμμένος στα υπόγεια του πανεπιστημίου του Γέιλ ,ήταν επί έναν αιώνα ο πίνακας του «πατέρα» της Ισπανικής σχολής και ενός από τους σημαντικότερους ζωγράφους του μπαρόκ, Ντιέγκο Βελάσκεθ. Ο πίνακας με την ονομασία « Η εκπαίδευση της Παρθένου», υποστηρίζεται πως είναι αυθεντικό έργο του μεγάλου ισπανού καλλιτέχνη.


Εάν όντως ισχύει κάτι τέτοιο, τότε το σοκ για τους φιλότεχνους θα είναι μεγάλο, αφού ο συγκεκριμένος πίνακας θα δώσει πληροφορίες για την «πρώιμη φάση» του Βελάσκεθ, καθώς χρονολογείται γύρω στα 1617. Είναι το δεύτερο έργο του Ισπανού καλλιτέχνη που αποκαλύπτεται μέσα σε δέκα μόλις μήνες αφού το προηγούμενο το «Πορτρέτο άνδρα», εντοπίστηκε κατά τη διάρκεια συντήρησης στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης τον Σεπτέμβριο.


Για να αποδοθεί «Η εκπαίδευση της Παρθένου» στον Βελάσκεθ,«κλειδί» είναι η σύγκριση του με άλλα του έργα. Χαρακτηριστικό είναι πάντως ότι διακρίνονται ομοιότητες ως προς τη σύνθεση, την απόδοση των ρούχων και των αντικειμένων, αλλά και το παιχνίδι φωτός και σκιάς.


Ο πίνακας που αποκαλύφθηκε απεικονίζει μια σκηνή που δεν είναι γνωστή από τη Βίβλο, την Παρθένο ανάμεσα στους Αγίους Ιωακείμ και Άννα, ενώ στο βάθος διακρίνεται και ένας άγγελος. Η «Εκπαίδευση της Παρθένου» έχει υποστεί φθορές, 25 εκατοστά από το άνω μέρος του έχουν καταστραφεί, ενώ προβλήματα υπάρχουν και στις δυο πλευρές. Για το λόγο αυτό, οι εργασίες συντήρησης δεν μπορούν να αρχίσουν έως ότου ο ταλαιπωρημένος καμβάς «μιλήσει» για το παρελθόν του έργου.


Πάντως η συζήτηση για την αυθεντικότητα του αναμένεται να διαρκέσει επί μακρόν αφού πρέπει να αποσαφηνιστεί πως έφτασε στην Αμερική από τη Μεσόγειο. Με ενδιαφέρον αναμένεται και η. θέση που θα πάρει το μουσείο Πράδο.