Μια σκιαγράφηση του τρόπου ζωής, των προβλημάτων και των σχέσεων των σημερινών μορφωμένων νέων στην Ελλάδα, επιχειρεί μέσα από το νέο της βιβλίο, το οποίο παρουσιάστηκε χθες η καθηγήτρια του Παντείου, Ιωάννα Τσιβάκου.

«Η δυνατότητα της προβλέψεως του μέλλοντος ή της κατασκευής του μέλλοντος, καθορίζει τη συνέχεια του παρόντος. Αυτό είναι επαναστατικό. Διότι αυτό πια αλλάζει τον τρόπο που λειτουργούμε και σκεφτόμαστε. Δεν ζούμε το σήμερα. Προσπαθούμε να μπούμε στο μέλλον. Τα παιδιά δεν απολαμβάνουν το παρόν, αν δεν δείξουν ότι ανήκουν στο μέλλον. Ένα μέλλον εικονικό» είπε χαρακτηριστικά η κυρία Ιωάννα Τσιβάκου.

Οι σημερινοί μορφωμένοι νέοι στην Ελλάδα, έχουν χειραφετηθεί από το οικογενειακό τους περιβάλλον, συμπεραίνει η καθηγήτρια της Παντείου Ιωάννα Τσιβάκου, μέσα από το βιβλίο της «Ατομικισμός και φιλία». Εκτιμά ωστόσο ότι η αναζήτηση της ελευθερίας, τους ωθεί να αποζητούν υπέρτατες ατομικιστικές αξίες και ναρκισιστική επιβεβαίωση του εγώ τους, και σε μια μη ηθική προσέγγιση του διπλανού τους. Κάτι που συχνά δυσκολεύει τις φιλίες.

«Όπως αυτή τη στιγμή, συγκροτούν μικρές κοινότητες μέσω του facebook, ίσως θα πρέπει να συγκροτήσουν και μικρές κοινότητες για να επηρεάσουν τα κοινά» αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Δικαίωμά μας να σκεφτόμαστε είτε σωστά, είτε λάθος. Έχουμε υποχρέωση όμως να σκεφτόμαστε» επισημαίνει ο καθηγητής Γιάννης Μεταξάς.

Η αυτονομία όμως των νέων και ειδικά των μορφωμένων, επηρεάζεται στην ψηφιακή εποχή μας, από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου η φιλία, κι οι ανθρώπινες σχέσεις, δοκιμάζονται.

«Η φιλία έχει τα στάδιά της. Ξεκινά από φλερτ κι ενθουσιασμό, ανακαλύπτονται ομοιότητες. Μετά δοκιμάζει τις πρώτες απογοητεύσεις, ανακαλύπτοντας τις διαφορές» τονίζει η συγγραφέας Μαρία Γιαγιάννου.

«Πιο χαρακτηριστικό είναι αυτό που συνέβη με το facebook και τον  Ζάκερμπεργκ. Ξεκίνησαν ως φίλοι και τελικά τσακώθηκαν. Βέβαια τα βρήκαν μετά για το μοίρασμα των μετοχών, αλλά πραγματική φιλία και συντροφικότητα δεν είχαν» είπε Θόδωρος Ρουσόπουλος.

Καταλυτική πάντως φαίνεται να είναι η έλλειψη χρόνου για τους σύγχρονους νέους.