Πολιτικό και κυρίως κοινωνικό σεισμό έχει προκαλέσει η απόφαση του Εθνικού θεάτρου να ανεβάσει στην Πειραματική Σκηνή την παράσταση «Ισορροπία του Nash».

Το έργο βασίζετ��ι στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού, αλλά και τα πρακτικά της δίκης της 17 Νοέμβρη. Πρόκειται φυσικά για μια ακόμη μαχαιριά στην ανοιχτή πληγή που κουβαλάνε οι συγγενείς των θυμάτων της τρομοκρατικής οργάνωσης. Ποιος και τι να πει στον Κώστα Μπακογιάννη και την αδελφή του Αλεξία για να τους πείσει για το καλλιτεχνικό εύρημα; Ποιος και τι να πει στη μάνα του Αξαρλιάν; Ποιο επιχείρημα μπορεί να ξεπλύνει το αίμα; Και αν κάποιος ήθελε να αποτυπώσει σε ένα κείμενο τη δράση της 17 Νοέμβρη το σωστό θα ήταν να κρατήσει ίσες αποστάσεις και όχι να έχει την οπτική του δολοφόνου.

Το star.gr επικοινώνησε με τους συγγενείς των δολοφονημένων οι οποίοι μετά το πρώτο σοκ, ετοιμάζουν οργισμένη αντίδραση μέσω ενός κοινού κειμένου το οποίο θα δοθεί από ώρα σε ώρα στη δημοσιότητα.

Λίγα λεπτά πριν τις 16.00 το μεσημέρι της Τρίτης, είχαμε την πρώτη αντίδραση από τον γιο του δολοφονηθέντος Παύλου Μπακογιάννη, Κώστα. Στη συνέχεια, οργισμένη είναι η αντίδραση των συγγενών του Παύλου Μπακογιάννη, οι οποίοι σε ανακοίνωση που εξέδωσαν αναφέρουν: Το Εθνικό Θέατρο αποφάσ��σε να ανεβάσει μια παράσταση βασισμένη στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού, φέρνοντας στο Εθνικό προσκήνιο το έργο του κατά συρροή δολοφόνου. Του καταδικασμένου τρομοκράτη. Με αυτό τον τρόπο η κεντρική Εθνική σκηνή - έστω και στην επίσης χρηματοδοτούμενη από Δημόσιους πόρους, Πειραματική της εκδοχή - δίνει την ευκαιρία στον κ. Ξηρό να κάνει Τέχνη. Να γίνει Τέχνη. Να δείξει Τέχνη. Κα�� δι’ αυτού του τρόπου να εξαγνιστεί η τρομοκρατική πράξη. Να γίνει συμπαθής ο δολοφόνος, γιατί πάνω απ’ όλα «είναι άνθρωπος». Άνθρωπος λαλίστατος και πανταχού παρών στα ΜΜΕ, συνεντευξιαζόμενος στοχαστικά μετά την ανάδειξή του σε «κομβικό κέντρο ανάλυσης αξιακών συστημάτων» από την σκηνοθέτιδα. Μεγάλη ευκαιρία και σημαντικό δώρο που δίδεται στον κ. Ξηρό να βγει στη σκηνή της επικαιρότητας.

Είναι προφανές ότι ο εξαγνισμός του κου Ξηρού αποτελεί πλέον για κάποιους, διαρκή και επίμονη προτεραιότητα. Και μεθοδεύεται με συστηματικό τρόπο γιατί έχει συγκεκριμένο στόχο. Την απελευθέρωσή του όχι μόνο από την φυλακή, αλλά και από το ένοχο στίγμα του δολοφόνου. Και η διαδικασία αυτή γίνεται πράξη με τις παλιές καλές μεθόδους της ιδεολογικοποίησης της επιλογής να δολοφονείς αθώους. Έτσι έκαναν και οι Ναζί. Έτσι έκαναν και οι Σταλινικοί. Έτσι καλύπτει ο φασισμός τις επιλογές του.

Στο ΩΣ ΕΔΩ πολεμάμε χρόνια τώρα για τα αυτονόητα. Έχουμε κουραστεί. Πολύ. Έχουμε κουραστεί να υπερασπιζόμαστε το προφανές δικαίωμα στη ζωή, στη Δημοκρατία. Έχουμε κουραστεί να βλέπουμε τους ανθρώπους μας να δολοφονούνται ξανά και ξανά και ξανά. Έχουμε κουραστεί από την «ηρωοποίηση» μιας χούφτας ακριβοπληρωμένων δολοφόνων. Δεν είναι πως θα σταματήσουμε να αντιδρούμε. Αυτή είναι η κατάρα μας. Αλλά λίγη αυτοσυγκράτηση: «Κι αν δεν έχετε το θάρρος της αντίδρασης, ας έχετε τουλάχιστον το θάρρος της σιωπής».


Ηδη στους καλλιτεχνικούς και πνευματικούς κύκλους της χώρας η συζήτηση για το που τελειώνουν τα όρια της τέχνης έχει π��ρει φωτιά. Άλλοι υποστηρίζουν με θέρμη πως δεν υπάρχουν όρια στην τέχνη και άλλοι λένε πως δεν είναι δυνατόν κείμενα του βασικού εκτελεστή της 17 Νοέμβρη να ανεβαίνουν όχι σε μια σκηνή που τη χρηματοδοτεί ο οποιοσδήποτε ιδιώτης, αλλά στο Εθνικό Θέατρο το οποίο στην ουσία πληρώνουμε όλ��ι εμείς οι φορολογούμενοι πολίτες.

Τι αναφέρει η ανακοίνωση του Εθνικού θεάτρου:

Εξηγείται και ο τίτλος του έργου, ο οποίος, όπως διευκρινίζεται, είναι δανεισμένος από τη Θεωρία των Παιγνίων. Αποτελεί ένα συνδυασμό στρατηγικών μεταξύ δύο αντίπαλων παικτών, του καθενός από τους οποίους η στρατηγική αποτελεί την καλύτερη απόκριση σε εκείνη του άλλου.

«Ισορροπία του Nash» της Πηγής Δημητρακοπούλου

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ( -1)

Με αφορμή τους Δίκαιους του Αλμπέρ Καμύ, πρακτικά της δίκης της 17 Νοέμβρη, το βιβλίο του Σάββα Ξηρού Η μέρα εκείνη.., καθώς και λογοτεχνικά, ιστορικά και δημοσιογραφικά κείμενα, η Πηγή Δημητρακοπούλου με την ομάδα της επιχειρούν τη σύνθεση ενός νέου έργου για τους
αξιακούς κώδικες των ανθρώπων, τη δικαιοσύνη και την τρομοκρατία στην πρόσφατη ελληνική ιστορία.

* Ισορροπία του Nash: Ο όρος είναι δανεισμένος από τη Θεωρία των Παιγνίων.Αποτελεί ένα συνδυασμό στρατηγικών μεταξύ δύο αντίπαλων παικτών,του καθενός από τους οποίους η στρατηγική αποτελεί την καλύτερη απόκριση σε εκείνη του άλλου».

ethiko2.jpg




Οι οργισμένες αντιδράσεις

Την παράσταση του Εθνικού Θεάτρου που είναι βασισμένη στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού σχολίασε, μεταξύ άλλων, ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, Νίκος Δένδιας με ανάρτησή του στο Twitter.

«Προτείνω ο Σάββας Ξηρός να κληθεί ως τιμώμενος ομιλητής στο Κοινοβούλιο. Είναι κρίμα να μην ερχόμαστε πρωτογενώς σε επαφή με τη σκέψη του».
δενδιας.JPG
Από την πλευρά του ο κ. Γιώργος Βουλγαράκης σχολίασε: «Το Εθνικό ανεβάζει έργο που βασίζεται στο βιβλίο του τρομοκράτη Σάββα Ξηρού. Άντε και στο Ηρώδειο ως δείγμα παγκόσμιου πολιτισμού».
βουλγαρακης.JPG
Η Ελίζα Βόζεμπεργκ έγραψε στο twitter:'' Το Νόμπελ προτείνω να μη δοθεί στους νησιώτες μας που σώζουν ανθρώπους, αλλά στον... Σάββα Ξηρό! Σα δεν ντρεπόμαστε...''
ΣΔΣΣ.JPG


«Έχω ήδη καταθέσει ερώτηση στη Βουλή. Ο κ. Σάββας Ξηρός μπορεί να γράφει το βιβλίο του. Εμείς είμαστε μια δυτικού τύπου δημοκρατία που σέβεται τις ελευθερίες που ο κ. Σάββας Ξηρός δεν σεβόταν και σκότωνε όσους διαφωνούσαν. Αυτό που σίγουρα δεν μπορεί να συμβαίνει είναι αυτό να γίνεται με κρατικά χρήματα. Είναι σαν να παρέχει το κράτος μια έμμεση μορφή νομιμοποίησης στην τρομ��κρατία», είπε στον Αlpha 989 ο Άδωνις Γεωργιάδης για το γεγονός ότι παράσταση του Εθνικού Θεάτρου βασίζεται σε κείμενα του Σάββα Ξηρού. «Όταν σε μία κρατική σκηνή παρουσιάζεται ο Σάββας Ξηρός περίπου ως «μάρτυρας» τον οποίο πρέπει να ηρωοποιήσουμε και βάζω σε δεύτερη μοίρα ότι αυτός ο άνθρωπος έχει σκοτώσει συμπολίτες μας, ήταν δηλαδή ένας κοινός δολοφόνος, τότε εδώ κάτι δεν πάει καθόλου καλά στη νοοτροπία μας», τόνισε ο αντιπρόεδρος της ΝΔ.

Μας τρολάρει σε συνέντευξή του ο τρομοκράτης

Σε συνέντευξή του στον Ρ/Σ Alpha 989, ο Σάββας Ξηρός «φλέρταρε» και με την εμπορικότητα του κειμένου του, καθώς ο ίδιος πιστεύει ότι η παράσταση θα έχει μεγάλη επιτυχία.

Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε:«Το έργο έχει μεγάλη συμμετοχή του κόσμου, θα έχει επιτυχία. Το κείμενο έχει μεγάλη δύναμη. Βασίζεται σε γεγονότα που όλοι τα ξέρουν αλλά κάνουν πως δεν υπάρχουν. Όποιος το δει για πέντε λεπτά καταλαβαίνει ότι δεν μπορεί να μιλά για Δημοκρατία και Δικαιοσύνη. Τη στιγμή που αυτά που γράφω έχουν ανταπόκριση, σημαίνει ότι υπάρχει λόγος που βγαίνουν. Αν το θέτουν οικονομικά το θέμα, έχει τέτοια ανταπόκριση που θα έχει ανταπόδοση».

Εθνικό θέατρο: Το θέατρο σαν τέχνη δεν έρχεται να ξαναδικάσει

Το Εθνικό Θέατρο εξέδωσε ανακοίνωση μέσω της οποίας στηρίζει την Πηγή Δημητρακοπούλου, η οποία επέλεξε να ανεβάσει την παράσταση που βασίζεται στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Καμιά ιδ��α δεν μπορεί να δικαιολογήσει εγκλήματα εναντίον της ανθρώπινης ζωής» με αυτή τη φράση τελειώνει το κείμενο της παράστασης η «Ισορροπία του Nash» που παρουσιάζεται από 15 έως 31 Ιανουαρίου (8 παραστάσεις) στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Και αυτό είναι το μήνυμα που «παίρνουν μαζί τους» οι θεατές της παράστασης.

Η συγκεκριμένη παράσταση με την ευθύνη της σκηνοθέτιδας Πηγής Δημητρακοπούλου χρησιμοποιεί ως devised theatre αποσπάσματα από τους «Δίκαιους» του Αλμπέρ Καμύ καθώς και αποσπάσματα από το βιβλίο του Σάββα Ξηρού για να καταδείξει την παναθρώπινη ιδέα ότι η βία δεν είναι λύση.

Η δικαιοσύνη δίκασε για πάντα τους εγκληματίες – τρομοκράτες. Το θέατρο σαν τέχνη δεν έρχεται να ξαναδικάσει αλλά να αναδείξει καίρια ανθρώπινα προβλήμα��α. Είναι χώρος δημόσιου διαλόγου.

Η Πειραματική Σκηνή ως τόπος έρευνας νέων καλλιτεχνών οφείλει να καταπιάνεται και με επικίνδυνα θέματα ακόμη και αν πατάει στην κόψη του ξυραφιού.



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Απίστευτη ομοιότητα: Ίδιος με τον Σάββα Ξηρό ο πρωταγωνιστής που θα τον υποδυθεί στο Εθνικό!