Νωρίτερα, ένα μήνα, από την παραδοσιακή της έναρξη, θα ανοίξει φέτος τις πύλες της η 56η Μπιενάλε της Βενετίας, ένα από τα μεγαλύτερα και παλαιότερα εικαστικά γεγονότα του κόσμου, υπό τον τίτλο «Όλα τα μέλλοντα του κόσμου» (All the world futures). Η έναρξη δε θα συμπέσει με τα εγκαίνια της διεθνούς έκθεσης Expo του Μιλάνου.

Το πρόγραμμα της φετινής Μπιενάλε, η οποία θα διαρκέσει από 9 Μαΐου έως τις 22 Νοεμβρίου, παρουσιάστηκε σε δημοσιογράφους, συλλέκτες και υψηλούς προσκεκλημένους
με την καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Μαΐου, από τον πρόεδρο Πάολο Μπαράτα και τον καλλιτεχνικό διευθυντή, Ογκούι Ενουέζορ.

Όπως ανακοινώθηκε στη διοργάνωση θα φιλοξενηθούν 89 εθνικές συμμετοχές, οι οποίες θα εκτεθούν στα ιστορικά περίπτερα των Τζαρντίνι, στην Αρσενάλε και μέσα στην πόλη της Βενετίας. Καθ' όλη τη διάρκεια βέβαια, θα πραγματοποιηθούν και 44 παράλληλες εκδηλώσεις, με τη συμμετοχή ανεξάρτητων ομάδων και θεσμών.

Συνολικά, θα εκθέσουν έργα τους 136 καλλιτέχνες. Στόχος τού καλλιτεχνικού διευθυν��ή της παρούσας Μπιενάλε είναι «να αναδείξει πώς οι βαθιές διαφορές, πληγές και αβεβαιότητες του σημερινού, αλλά και του μέλλοντος κόσμου, μπορούν να επηρεάζουν τις ευαισθησίες , το έργο και τη ζωή των καλλιτεχνών. Τόσο ως προς τις επιθυμίες τους ως άτομα όσο και προς το εσωτερικό ''τραγούδι'' που νιώθει κάθε δημιουργός», δήλωσε ο Π. Μπαράτα.


Όσον αφορά το νιγηριανής καταγωγής, καλλιτεχνικό διευθυντή Ογκουι Ενουέζορ, στη συνέντευξη Τύπου αναφέρθηκε λεπτομερώς στο πρόγραμμα της διοργάνωσης. Αυτό αρθρώνεται σε διαφορετικούς άξονες, με κυρίαρχο το πρόγραμμα
arena, αφιερωμένο στο διαρκή προγραμματισμό της ζωής και της δράσης απλών ανθρώπων και καλλιτεχνών, μέσα από τις πολλαπλότητες της επιστήμης, της τέχνης και της κοινωνικής ζωής.

Το όλο στήσιμο στην
arena περιστρέφεται στη ζωντανή ανάγνωση του Κεφαλαίου του Μαρξ, όχι ως πολιτικού κειμένου αλλά, σύμφωνα με τον Ενουέζορ, ως ένα «ποιητικό ορατόριο». Αξίζει να σημειωθεί πως η θεματική ενότητα της arena είναι αφιερωμένη στα γεγονότα της Χιλής το 1974. Εκείνη τη χρονιά η Μπιενάλε Βενετίας ήταν εξ ολοκλήρου αφιερωμένη στη Χιλή και είχε λάβει διαστάσεις μιας μεγάλης και ιστορικής καλλιτεχνικής διαμαρτυρίας εναντίον της δικατορίας του Πινοσέτ και υπέρ της ελευθερίας του χιλιανού λαού.

O διεθνούς φήμης Ιταλός ιστορικός τέχνης Ακίλε Μπονίτο Ολίβα, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η φετινή Μπιενάλε «είναι της ελπίδας, της δημιουργίας, της στράτευσης και του αγώνα».

Η ελληνική συμμετοχή στην 56η Μπιενάλε εκπροσωπείται από τη διεθνώς αναγνωρισμένη εικαστικό Μαρία Παπαδημητρίου, η οποία επέλεξε να παρουσιάσει ένα εννοιολογικό έργο υπό τον τίλο «Αγριμικά». Πρόκειται για αναφορά σε ένα παλιό μαγαζί επεξεργασίας δερμάτων άγριων ζώων του Βόλου. Η εγκατάσταση της Μ. Παπαδημητρίου είναι μια ανάπλαση του περιβάλλοντος εργασίας και διαμονής των δερματάδων. Εμπεριέχει σαφείς ιδεολογικές και κοινωνικές αναφορές, που στις μέρες μας γίνονται ιδιαίτερα αντιληπτές, με αφορμή την κρίση.

«Όλο το παλιό κατάστημα του Βόλου χώρεσε μέσα στο ελληνικό περίπτερο. Κι εγώ κι οι συνεργάτες μου είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα. Δείχνουμε μια Ελλάδα που χάνεται και μια Ελλάδα που ξαναγεννιέται», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Μαρία Παπαδημητρίου.