​Μαρίνα Αμπράμοβιτς: Θεωρείται η ιέρεια της performance και μια από τις κορυφαίες εικαστικές καλλιτέχνιδες, η οποία ετοιμάζεται να υποδυθεί την μεγάλη της εμμονή που δεν είναι άλλη από την «Μαρία Κάλλας» και τους «εφτά θαν��τους» της.

upl531afdf6d688c.jpg
Γεννημένη στο Βελιγράδι το 1946, η Αμπράμοβιτς δεν κρύβει τον έρωτα της για την Ελλάδα, η οποία όπως λέει η ίδια, της θυμίζει την πατρίδα της, την Σερβία, την οποία αποκαλεί «το γενέθλιο τραύμα» της.

Δεν είναι τυχαίος αυτός ο χαρακτηρισμός, καθώς η 68χρονη σήμερα performer, υπήρξε κόρη εθνικών ηρώων στη Γιουκολσλαβία του Τίτο, με πατέρα διοικητή και μητέρα που είχε σημαντική θέση στο στρατό.

7deathsof-thumb-large.jpg
«Δεν μου επιτρεπόταν να φύγω από το σπίτι μετά τις 10 το βράδυ μέχρι τα 29 μου χρόνια» έχει πει η Αμπράμοβιτς, η οποία φοίτησε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στο Βελιγράδι, και έκανε μεταπτυχιακό στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Ζάγκρεμπ.

«Όλες μου τις εμφανίσεις που έκανα στην Γιουγκοσλαβία τις έκανα πριν τις 10 το βράδυ γιατί έπρεπε να γυρίσω σπίτι, ήταν εντελώς τρελό», θυμάται η ίδια, καθώς αφότου ο πατέρας της τους εγκατέλειψε, η μητέρα της ανέλαβε τον… «στρατιωτικό έλεγχο» του σπιτιού.

62281-137767.jpg

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΡΩΤΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΟΥΛΑΪ ΚΑΙ Η ΣΥΝΤΑΡΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ ΧΩΡΙΣΜΟ ΤΟΥΣ:

Ο έρωτας της Μαρίνα Αμπράμοβιτς και του Ουλάϊ είναι από αυτούς που μένουν στην ιστορία. Μετά το διαζύγιο της από τον Σέρβο καλλιτέχνη Νέσα Παρίποβιτς, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς εγκαταλείπει την Γιουκοσλαβία και μετακομίζει στο Άμστερνταμ. Εκεί γνωρίζει τον Δυτικογερμανό καλλιτέχνη Ουλάϊ. Δέκα χρόνια από το 1970 έως το 1980 διήρκεσε το ειδύλλιό τους.

thumb-2.jpg
Ενωμένοι, έκαναν μερικές από τις πιο ανατρεπτικές performances που έχετε δει, προσπαθώντας όπως έλεγαν να χαρτογραφήσουν τα όρια της αγάπης και της συμβίωσης μέσω της ζωντανής αναπαράστασης.

Ulay-with-Marina-The-Artist-is-Present-2010-MoMA.jpg
Γεννημένοι και οι δυο την ίδια μέρα, έβλεπαν την ένωση τους ως κάτι συμβολικό, σχηματίζοντας ένα καλλιτεχνικό δίδυμο, όπου, άνδρας και γυναίκα είναι δύο κοσμικά όντα τα οποία ενωμένα δημιουργούν ένα «ερμαφρόδιτο εγώ», συμπεριφερόμενοι ως «ένα σώμα με δύο κεφάλια».

ulay-and-marina.png

Ο ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟΣ ΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥΣ: Έχει χαρακτηριστεί ως ο πλέον συμβολικός χωρισμός της εποχής μας, καθώς εκτός από την σχέση τους, τερματίστηκε και η συνεργασία τους. Πως το βίωσαν; Μέσω της παράστασης «Το Μεγάλο Περπάτημα», μια από τις διασημότερες performances τους (1988) όταν οι δύο τους αποφάσισαν να διασχίσουν το Σινικό Τείχος, ξεκινώντας ο καθένας από διαφορετικές άκρες μέχρι να συναντηθούν κάπου στη μέση. Το προετοίμαζαν οκτώ χρόνια, όσο χρειάστηκε να βγουν όλες οι απαραίτητες άδειες από τις κινεζικές αρχές.

Το αρχικό πλάνο, ήταν να διασχίσουν από τις δύο άκρες το τείχος, να βρεθούνε στη μέση και να παντρευτούνε. Αλλά μετά τα οκτώ χρόνια που χρειάστηκαν, η σχέση τους είχε ατονήσει.

«Αυτό το περπάτημα μετατράπηκε σε ένα πλήρες προσωπικό δράμα. Ο Ουλάι ξεκίνησε από την έρημο Γκόμπι (άντρας – φωτιά) κι εγώ από την Κίτρινη Θάλασσα (γυναίκα, σ��οιχείο νερού). Αφού περπατήσαμε ο καθένας μας 2.500 χιλιόμετρα, συναντηθήκαμε στη μέση και είπαμε ένας στον άλλον το τελευταίο αντίο. Χρειαζόμασταν μια συγκεκριμένη μορφή του τέλους. Μετά από αυτή την τεράστια απόσταση που περπατήσαμε ο ένας προς τον άλλον, αυτό το τέλος ή��αν πιο δραματικό, πιο πολύ έμοιαζε με φιλμ.. γιατί στο τέλος είσαι πραγματικά μόνος, ό,τι και να κάνεις» είχε δηλώσει γι΄αυτό η Μαρίνα Αμπράμοβιτς.

Η ΣΥΓΚΙΝΗΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΧΡΟΝΙΑ: 1988-2014.

Τόσα χρόνια είχαν να ιδωθούν Μαρίνα Αμπράμοβιτς και Ουλάι μετά τον χωρισμό τους. Η συνάντησή τους και ο τρόπος που έγινε, είναι τουλάχιστον συγκλονιστική.

62281-137768.jpg
Είναι Μάιος του 2010 και η Αμπράμοβιτς δίνει τη μεγαλύτερη και πιο απαιτητική της performance στο MoMA, παραμένοντας για τρεις μήνες απαθής σε μια καρέκλα. Για 7.30 ώρες τη μέρα καθόταν ακίνητη, χωρίς να έχει το δικαίωμα να πιει, να φάει ή να κάνει οτιδήποτε, και οι επισκέπτες μπορούσαν να καθίσουν απέναντί της σιωπηλοί για ένα λεπτό. 750 χιλιάδες άνθρωποι χάθηκαν στο βλέμμα της. Ανάμεσά τους, χωρίς εκείνη να το γνωρίζει, ήταν και ο Ουλάϊ.

62281-137795.jpg
Κάποια στιγμή λοιπόν που άνοιξε τα μάτια της και τον αντίκρισε απέναντι της, άρχισαν και οι δυο να κλαίνε, ενώ στο τέλος άπλωσε τα χέρια της έπιασε τα δικά του για αρκετά δευτερόλεπτα με τον κόσμο να χειροκροτά συγκινημένος αλλά και εκστασιασμένος.

Η ΛΕΙΝΤΙ ΓΚΑΓΚΑ ΚΑΙ Η «ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΜΠΡΑΜΟΒΙΤΣ»:

Η Μέθοδος Αμπράμοβιτς εκπαιδεύει τους θεατές στις δεξιότητες που απαιτούνται για να συμμετάσχουν και να παρακολουθήσουν μακράς διάρκειας περφόρμανς. Η μέθοδος περιλαμβάνει μια σειρά ασκήσεων που είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να ενισχύσουν την κατανόηση των θεατών σχετικά με τη σωματική και πνευματική τους εμπειρία. Αυτές οι ασκήσεις πηγάζουν από την πίστη της ότι ο καθένας (ανεξαρτήτως ηλικίας, εθνικότητας, φύλου, σεξουαλικής προτίμησης, κοινωνικής τάξης, σωματικής ικανότητας ή μητρικής γλώσσας) μπορεί να επωφεληθεί από το να είναι πιο ενεργά παρών ανά οποιαδήποτε στιγμή.

Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που έχουν δοκιμάσει την εν λόγω μέθοδο είναι και η Λέιντι Γκάγκα, η οποία κάνει ολόγυμνη yoga στο δάσος, βγάζοντας διάφορες κραυγές.

190914201843_3962.jpg

ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ VIDEO ΤΗΝ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΟΥΛΑΪ.

Της Χριστίνας Βεργιώτη.