Το γαλλικό κανάλι «France 3» προέβαλε ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο «Illustrious Yet Uknown», όπου δείχνει τι έκαναν οι εργαζόμενοι στο Μουσείο του Λούβρου, προκειμένου να σώσουν σπουδαία έργα τέχνης, λίγο πριν ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος.

μοναλιζα.jpg
Επικεφαλής αυτής της ριψοκίνδυνης επιχείρησης ήταν ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου, Ζακ Ζογιάρντ.

Ο Χίτλερ αγαπούσε ιδιαίτερα την ζωγραφική, μιας και ονειρευόταν να γίνει ζωγράφος. Αυτό το γνώριζε πολύ καλά ο Ζογιάρντ και γι’ αυτό το λόγο στις 25 Αυγούστου του 1935, αποφάσισε να κλείσει το Λ��ύβρο για τρεις ημέρες.

μαονα1.jpg
Έτσι για 72 ώρες εργαζόμενοι και εκπαιδευόμενοι δούλευαν με πυρετώδεις ρυθμούς, ώστε να κρύψουν όλα τα σπουδαία έργα σε λευκές ξύλινες θήκες.

ζογιαρντ.jpg
(Ο αναπληρωτής διευθυντής του Μουσείου του Λούβρου, Ζακ Ζογιάρντ)


Το…σχέδιο ήταν καλά οργανωμένο, καθώς τα κατηγοριοποίησαν ανάλογα ��ε την σπουδαιότητά τους: κίτρινος κύκλος για τα σημαντικά, πράσινος για τα σπουδαία και κόκκινος για τους παγκόσμιους θησαυρούς. Το κουτί με τη Μόνα Λίζα είχε τρεις κόκκινους κύκλους.

Συνολικά, 203 οχήματα μετέφεραν 1.862 ξύλινες θήκες σε πάρα πολλά κάστρα στην Γαλλία, που ήταν υπεράνω κάθε υποψίας.

Σε ότι αφορά τον Χίτλερ είχε διορίσει τον κόμη Φρανζ Βολφ-Μέτερνιχ να επιβλέψει τα έργα τέχνης στη Γαλλία.

Η χαρά του Μέτερνιχ ήταν πάρα πολύ μεγάλη όταν δεν βρήκε τίποτα, αφού δεν ήταν μέλος του ναζιστικού κόμματος, όπως πολλοί Γερμανοί Αριστοκράτες.

Ο ίδιος δεν έκατσε με σταυρωμένα χέρια και βοήθησε τον Ζογιάρντ να σωθούν τα έργα τέχνης.

Η επιχείρηση στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία, καθώς μετά την απόβαση στη Νορμανδία οι πίνακες ζωγραφικής επέστρεψαν στα μουσεία, δίχως να έχουν υποστεί την παραμικρή ζημιά.