​Ένα σκίτσο για το πώς μπορεί να ήταν ο νεκρός του τάφου της Αμφίπολης, δημοσιεύουν σήμερα τα Νέα, βασισμένα στις εκτιμήσεις των επιστημόνων που προκύπτουν από τα δεδομένα για την εποχή που έζησε.

Έτσι λοιπόν, ο ένοικος του τάφου της Αμφίπολης, είναι άνδρας με ύψος 1,65 μ., καστανά μαλλιά και λευκό δέρμα. Σύμφωνα μάλιστα με τον καθηγητή της Οδοντιατρικής Σχολής Αθηνών, Μ. Παπαγρηγοράκη, αν ο άνθρωπος αυτός είχε καταγωγή από την Θράκη, τότε τα μαλλιά του θα ήταν μάλλον καστανοκόκκινα, βάσει και των σεναρίων των αρχαιολόγων για την περίοδο και την περιοχή που έζησε.

Αυτό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είν��ι ότι πέρα από το πώς ήταν η μορφή του συγκεκριμένου ανθρώπου, ο σκελετός που βρέθηκε στον τάφο της Αμφίπολης μπορεί να δώσει και άλλες απαντήσεις.

«Μελετώντας τα οστά και ανάλογα με το πόσο πλήρης είναι η διατήρηση του σκελετού, μπορεί κανείς να προσδιορίσει πολλά στοιχεία για τη γενικότερη κατάσταση της υγείας του όταν ήταν εν ζωή, όπως και για τη διατροφή του, καθώς και τυχόν παθήσεις ή τραύματά του», δήλωσε η δρ. Κατερίνα Χαρβάτη, παλαιοανθρωπολόγος και καθηγήτρια του γερμανικού πανεπιστημίου Τούμπινγκεν.

Μάλιστα η ίδια είχε καταφέρει, μετρώντας τη ραδιενέργεια της άμμου που είχε βρεθεί σε ένα απολίθωμα κρανίου στη Ν. Αφρική, να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο πρόγονος του ανθρώπου έζησε και εξελίχθηκε ��ριν από 400.000 χρόνια στην αφρικανική ήπειρο.

amfipoli1.jpg

«Αντίστοιχα αντικείμενα, όπως ενδεχομένως ξύλο από το φέρετρο, σε τέτοιου είδους μελέτες βοηθούν στον χρονολογικό προσδιορισμό του ευρήματος», υποστηρίζει η κα. Χαρβάτη.

Ποια είναι όμως τα σενάρια για τα κτερίσματα που συνόδευσαν τον νεκρό της Αμφίπολης και τι θα έδειχναν αν δεν μας είχαν προλάβει οι τυμβωρύχοι;

«Χάρη στη μαρτυρία από τους ασύλητους μακεδονικούς τάφους της Βεργίνας και ειδικότερα τον ασύλητο μακεδονικό τάφο ΙΙ του Φιλίππου, μπορούμε να υποθέσουμε, λαμβάνοντας υπόψη και το μέγεθος και το κοινωνικό status του νεκρού, πως αν υπήρχαν κτερίσματα θα ήταν οπλισμός, όπως ασπίδα, σπαθί, θώρακας, περικεφαλαία, κνημίδες, κτλ., σκεύη συμποσίου από ασήμι ή χαλκό, στεφάνια και ενδεχομένως πήλινα αγγεία», απαντά η καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας του ΑΠΘ και διευθύντρια της πανεπιστημιακής ανασκαφής στη Βεργίνα, Χρυσούλα Παλιαδέλη.

Μάλιστα τα αντικείμενα αυτά που συνοδεύουν τον νεκρό, είναι αντικείμενα που χρησιμοποιούσε κατά τη διάρκεια της ζωής του, αλλά και δώρα, που ως ένα βαθμό αντανακλούν την πίστη των Αρχαίων στη μεταθανάτια ζωή.

Όσο για το πώς μπορεί να έγινε η τελετή της ταφής του; Η κα Παλιαδέλη, υποστηρίζει ότι τα ταφικά έθιμα των Μακεδόνων δεν πρέπει να διέφεραν από αυτά των υπόλοιπων Ελλήνων. Βέβαια στις περιπτώσ��ις νεκρών κύρους στη Μακεδονία, εφαρμοζόταν η καύση, όμως η Γενική Γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λ. Μενδώνη, ξεκαθάρισε μιλώντας στο κεντρικό δελτίο του Star ότι δεν έχει γίνει καύση και τα οστά δεν είναι καμένα.