Την ώρα που η ανασκαφική ομάδα της Αμφίπολης βρίσκεται στην καρδιά του θαλάμου με τα μεγάλα μυστικά και προχωρά πόντο πόντο τις εργασίες της, οι προβλέψεις για το ποιος μπορεί να είναι θαμμένος στον τύμβο Καστά δίνουν και παίρνουν

Ο αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Αρχαιολογίας στο πανεπιστήμιο Κύπρου, Θεόδωρος Μαυρογιάννης, δήλωσε βέβαιος ότι ο «ένοικος» του τύμβου Καστά είναι ο Ηφαιστίωνας, παιδικός φίλος, αξιωματικός και συνοδοιπόρος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην εκστρατεία του στην Ασία.

newego_LARGE_t_1101_54395827.jpg

«Το οικοδόμημα κατασκευάστηκε κατά παραγγελία του Αλεξάνδρου στον Αντίπατρο, όταν επέστρεψε ο στόλος αμέσως μετά το θάνατο του Αλεξάνδρου» είπε ο κ.Μαυρογιάννης, ο οποίος κατέληξε σε αυτό το συμπέρασμα συνδυάζοντας πολλές παραμέτρους όπως ότι στην Θεσσαλονίκη υπάρχει θεματικό ανάγλυφο του ήρωα Ηφαιστίωνα, ο οποίος λατρευόταν, ενώ στον πατέρα του Αμύντορα αλλά και στον ίδιο είχε παραχωρηθεί η Αθηναϊκή πολιτεία και στον τύμβο της Αμφίπολης υπάρχει πρόσμιξη Αθηναϊκών και Μακεδονικών στοιχείων .

Την ίδια ώρα, πολλοί αρχαιολόγοι ελπίζουν ότι ψηφιδωτό ανάλογο με αυτό της Περσεφόνης μπορεί να βρεθεί και στον τρίτο θάλαμο, ο οποίος εκτιμούν ότι είναι ο νεκρικός

Η ταυτότητα πάντως του νεκρού πάντως παραμένει γρίφος… Άλλοι υποστηρίζουν πως στην περιοχή είναι θαμμένη η γυναίκα του Μεγάλου Αλεξάνδρου η Ρωξάνη άλλοι μιλούν για την μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου ��λυμπιάδα και άλλοι για τον γιο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Αλέξανδρο τον 4ο ο οποίος δολοφονήθηκε σε ηλικία 13ετών, ενώ για άλλους στον τάφο είναι θαμμένος ο ναύαρχος Νέαρχος που εξορίστηκε στην Αμφίπολη από τον Φίλιππο

Το διεθνές περιοδικό National Geographic «βλέπει» γυναίκα ως πιθανή «ένοικο» του τάφου της Αμφίπολης και φιλοξενεί την άποψη του καθηγητή Ίαν Γουόρθινγκτον από το πανεπιστήμιο του Μισούρι, που πιστεύει πως η απάντηση κρύβεται στην εμφάνιση της Περσεφόνης.

Το Discovery θεωρεί πως το ψηφιδωτό με την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα αφενός δείχνει το ποιος είναι θαμμένος στον τάφο και αφετέρου αποτελεί, το καλύτερο πορτραίτο του Μεγάλου Αλεξάνδρου που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα.

Όπως λέει στο Discovery ο αιγυπτιολόγος και διάσημος Βρετανός συγγραφέας Αντριου Τσαγκ που αναλύει γιατί το εντυπωσιακό ψηφιδωτό «το ψηφιδωτό απεικονίζει τον Ερμή, το Πλούτωνα και την Περσεφόνη. Στην πραγματικότητα η αναπαράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης έχει ανθρώπινες αντιστοιχίες», υποστηρίζοντας ότι ο Ερμής είναι ο Αλέξανδρος, ο Πλούτωνας ο Φίλιππος Β’ και η Περσεφόνη η Ολυμπιάδα.

xifidoto.jpg

«Πιστεύω ότι η Περσεφόνη αναπαριστά το πρόσωπο της γυναίκας που είναι θαμμένη στον τάφο, η οποία οδηγείται στον κάτω κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι πρόκειται για κάποια σημαντική βασίλισσα της Μακεδονίας, η οποία πέθανε κάπου ανάμεσα στο 325-300 π.Χ. πιθανότατα στην Αμφίπολη, οπότε μπορούμε να υποθέσουμε ότι πρόκειται για την Ολυμπιάδα ή την Ρωξάνη», λέει.

Ο Βρετανός συγγραφέας επικαλείται και τις δηλώσεις της γγ του υπουργείου Πολιτισμού, Λ.Μενδώνη, πως «οι σκηνές αυτές συνδέονται με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία- κάθοδος στον Άδη-καθώς και με τις διονυσιακές τελετές».

Η κοκκινομάλλα Ρωξάνη είναι ένας ακόμη λόγος που τον κάνει να πιστεύει πως πρόκειται για την Ολυμπιάδα. «Η Ρωξάνη, η σύζυγος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, προερχόταν από την περιοχή του σημερινού Αφγανιστάν, κάτι που καθιστά εξαιρετικά σπάνια την πιθανότητα να είναι στην πραγματικότητα κοκκινομάλλα. Στον αντίποδα η Ολυμπιάδα προερχόταν από τους Μολοσσούς της Ηπείρου, όπου τα κόκκινα μαλλιά ήταν κάτι το συνηθισμένο» λέει και προσθέτει «Ο Πλούτωνας μοιάζει με τον Φίλιππο Β’. Είναι εστεμμένος σαν βασιλιάς και έχει γυρισμένη τη δεξιά πλευρά του κεφαλιού του: το δεξί μάτι του Φιλίππου ήταν παραμορφωμένο εξαιτίας μιας πληγής από βέλος κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Μεθώνης 356 π.Χ., οπότε η δεξιά πλευρά του προσώπου του δεν μπορούσε να εμφανίζεται. Είναι τεράστια ειρωνεία να απεικονίζεται ο Φίλιππος στο ψηφιδωτό ως εκείνος που μεταφέρει τη Ρωξάνη στον κάτω κόσμο, καθώς, υπάρχουν αρκετές φήμες που θέλουν την Ολυμπιάδα να είχε σχέση με την δολοφονία του. Όσον αφορά στον Ερμή, εμφανίζεται με μια συγκεκριμένη κίνηση, δράμα και φροντίδα. Σχεδόν κλέβει την παράσταση. Αν πρέπει να το προσωποποιήσουμε θα έπρεπε να είναι ένα πρόσωπο κοντά στην βασίλισσα».

Ο Τσαγκ σημειώνει πως στο ψηφιδωτό ο Φίλιππος απεικονίζεται σχεδόν στην ηλικία του θανάτου του (77 ετών), ενώ ο Ερμής δείχνει σχεδόν 20 ετών. Και διερωτάται ποιος ήταν 20 ετών όταν πέθανε ο Φίλιππος; Η απάντηση σαφής: ο Μέγας Αλέξανδρος.

Πληροφορίες news. discovery.com