​Λάδι στη φωτιά του «πολέμου» μεταξύ των αρχαιολόγων για τον τάφο της Αμφίπολης φαίνεται πως έριξαν οι σημερινές δηλώσεις της καθηγήτριας κλασικής αρχαιολογίας, Όλγας Παλαγγιά.

Όπως σας γράψαμε και σε προηγούμενη ανάρτηση η κυρία Παλαγγιά είναι υπέρμαχος της θεωρίας ότι ο τάφος της Αμφίπολης δεν είναι ελληνικός και μακεδονικός, αλλά ρωμαϊκός! Μάλιστα πολλές φορές έχει εκφράσει τις διαφωνίες της για τις επίσημες ανακοινώσεις που βγάζει το υπουργείο Πολιτισμού και βασίζονται στα ευρήματα της ομάδας ανασκαφής, υπό την επικεφαλής, Κατερίνα Περιστέρη.

«Πιστεύω πως είναι πολιτικός ο λόγος για τον οποίο όλοι επιμένουν ότι είναι μακεδονικός ο τάφος. Δεν έχει σχέση με την επιστήμη. Πιστεύω ότι γίνεται για πολιτικούς λόγους. Η κ. Περιστέρη εξαρτάται από την κυβέρνηση για την χρηματοδότηση. Πως θα το σκάψει όλο αυτό το μνημείο; Έχουν ανάγκη από πολλά χρήματα», υποστήριξε μιλώντας στο Mega και συνέχισε λέγοντας: «Εγώ πιστεύω ότι όλη αυτή η ιστορία έγινε γιατί βρέθηκε στην Μακεδονία.Αν είχε βρεθεί ο τάφος στην Τεγέα ή την Πελοπόννησο δε θα έδινε κανείς σημασία. Το μνημείο αυτό είναι καταπληκτικό, έχει πολύ μεγάλη αξία, αλλά επειδή είναι στην Μακεδονία υπάρχει μια ευαισθησία στον κόσμο».

Αυτό όμως που προκαλεί προβληματισμό σε πολλούς οι οποίοι την κατηγορούν για σχέσεις με τα Σκόπια, είναι το γεγονός ότι είχε αμφισβητήσει και τα ευρήματα της Βεργίνας λέγοντας ότι δεν ήταν ο τάφος του Φιλίππου.

Συγκεκριμένα, το 2008 η καθηγήτρια είχε κατηγορηθεί ότι ήταν συνεργάτιδα του Σκοπιανού αρχαιολόγου Ευγένιου Μπόρζα και είχε αμφισβητήσει τα ευρήματα του Μανόλη Ανδρόνικου στη Βεργίνα, υποστηρίζοντας πως ο τάφος που είχε βρεθεί δεν ήταν του Φιλίππου του Β' (πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου).

Η κυρία Παλαγγιά είχε εκφράσει αυτήν της την άποψη με άρθρο της που είχε δημοσιευθεί στο National Geographic στις 23 Απριλίου 2008 και το οποίο συνυπόγραφε ο κύριος Μπόρζας.

Σε αυτό αναφερόταν μεταξύ άλλων, πως ο τάφος ανήκει στον Φίλιππο τον Αριδαίο και στη σύζυγό του και όχι στον Φίλιππο τον Β τον πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αρα δεν ήταν ελληνικός και μακεδονικός.

Τότε η εφημερίδα το Έθνος, είχε κατηγορήσει ανοιχτά την Όλγα Παλαγγιά για φιλοσκοπιανή προπαγάνδα και έδωσε διαστάσεις στο θέμα, σε άρθρο με τίτλο «Επίθεση στον τάφο του Φιλίππου».

Η κ. Παλαγγιά αναγκάστηκε τότε να στείλει επιστολή στο Εθνος:

«Κύριε Διευθυντά, το σημερινό (σ.σ. της 29ης Απριλίου 2008) δημοσίευμα «Επίθεση στον τάφο του Φιλίππου. Το National Geographic αμφισβητεί τον Ανδρόνικο με σκοπιανή... ομπρέλα» αποτελεί αήθη επίθεση στο πρόσωπό μου, υπονοώντας ότι εξυπηρετώ σκοπιανά συμφέροντα επειδή αποδίδω τον Τάφο Β της Βεργίνας όχι στον Φίλιππο Β της Μακεδονίας, αλλά στον γιο του, Φίλιππο Γ Αρριδαίο, ετεροθαλή αδελφό και διάδοχο του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Κατά το δημοσίευμά σας, η απόδοση του Τάφου Β στον Φίλιππο Γ συνεπάγεται ότι η Βεργίνα δεν είναι οι αρχαίες Αιγές, με αποτέλεσμα να επιτρέπει στην προπαγάνδα των Σκοπίων να επιχειρηματολογούν ότι οι Αιγές δεν βρίσκονται επί ελληνικού εδάφους. Προφανώς η εφημερίδα σας αγνοεί ότι ο Φίλιππος Γ θάφτηκε στις Αιγές όπως μας πληροφορεί ο αρχαίος ιστορικός Διόδωρος, επομένως, όπου βρίσκεται ο τάφος του, εκεί είναι αναγκαστικά και οι Αιγές.

Ο συνεργάτης μου Ευγένιος Μπόρζα δεν είναι Σκοπιανός αλλά Αμερικανός ιστορικός ρουμανικής καταγωγής. Η άποψη ότι ο Τάφος Β ανήκει στον Φίλιππο Γ δεν είναι καινούργια. Την έχουμε παρουσιάσει σε δημοσιεύσεις και διαλέξεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Εκείνο που παρέλειψε να γράψει η εφημερίδα σας είναι ότι αφαιρούμε μεν τον Τάφο Β από τον Φίλιππο Β, του αποδίδουμε όμως τον διπλανό Τάφο Α. Πρόκειται για οικογενειακό νεκροταφείο της οικογένειας του Μεγάλου Αλεξάνδρου γιατί ο παραδίπλα τάφος, Τάφος Γ, στέγαζε το σώμα του γιου του, Αλεξάνδρου Δ .

Αφορμή για το δημοσίευμα του National Geographic υπήρξε το συνέδριο που οργανώσαμε στο Σικάγο για τη χρονολόγηση των βασιλικών τάφων της Βεργίνας. Το National Geographic επικεντρώθηκε σε ένα από τα συμπεράσματά μας, ότι ο Τάφος Β περιείχε τα όπλα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τα οποία πήρε ο αδελφός του Φίλιππος Γ Αρριδαίος. Υποστηρίξαμε ότι η χρυσελεφάντινη ασπίδα της Βεργίνας δεν ανήκε στον Φίλιππο Β αλ��ά στον Αλέξανδρο και ότι θάφτηκε μαζί με τον αδελφό και διάδοχό του. Πώς μπορούν οι απόψεις μας αυτές να εκληφθούν ως προπαγάνδα των Σκοπίων όταν το μόνο μας μέλημα είναι να αποδείξουμε ότι ο ελληνικός λαός κατέχει τα όπλα του Μεγάλου Αλεξάνδρου και ότι ο Φίλιππος Β είναι θαμμένος δίπλα στον γιο του Φίλιππο Γ Αρριδαίο στη βασιλική πρωτεύουσα των Αιγών;

Η εφημερίδα σας γράφει ότι στο συνέδριο της Αμερικής δεν εκλήθησαν να μιλήσουν οι μαθητές του Ανδρόνικου. Δεν εκλήθησαν γιατί κάθε ανακοίνωση της δικής μας άποψης επέφερε επί των κεφαλών μας υβριστικά δημοσιεύματα των εφημερίδων. Το δημοσίευμα της 29ης Απριλίου αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Δυστυχώς ο επιστημονικός διάλογος φαίνεται ότι είναι αδύνατος. Οποιος δεν συμφωνεί με τις απόψεις τους, στιγματίζεται ως Σκοπιανός. Φέρω βαρέως την προσβολή αυτή προς το πρόσωπό μου και ��ρος το πρόσωπο του συνεργάτη μου, διακεκριμένου ιστορικού και φιλέλληνα Ευγενίου Μπόρζα.»

Τότε είχε αντιδράσει και η Αγγελική Κοτταρίδη, μέλος της ομάδας του Μανόλη Ανδρόνικου. Σε άρθρο της απάντησε στους Μπόρζα και Παλαγγιά σημειώνοντας μεταξύ άλλων πως «Οι τάφοι είναι βασιλικοί, και αυτό ουδείς το έχει ποτέ αμφισβητήσει. Η κεραμική του τάφου ΙΙ, που είναι ο τάφος του Φιλίππου του Β', ανήκει αυστηρά στο δεύτερο μισό του 4ου αιώνα π.Χ. Τέσσερις βασιλείς είχαν πεθάνει τότε στη Μακεδονία. Ο Φίλιππος ο Β', το 336 σε ηλικία 45 ετών, ο Αλέξανδρος ο Γ' (το 326 σε ηλικία 33 ετών), ο Φίλιππος Γ' ο Αριδαίος (το 317 κοντά στα 40 του χρόνια) και ο μικρός Αλέξανδρος, το 308 σε ηλικία 13 ετών. Ο νεκρός του βασιλικού τάφου ήταν περίπου 45 ετών.».

Επίσης επιστολή στο Έθνος έστειλε το «National Geographic» ξεκαθαρίζοντας πως δεν υιοθετεί τις απόψεις του καθηγητή Μπόρζα και της κυρίας Παλαγγιά.