Τι συνδέει εμβληματικά έργα της αρχαιότητας, όπως το ανάγλυφο της «Σκεπτόμενης Αθηνάς», το μαρμάρινο «Σύνταγμα των Τυραννοκτόνων» και τον ερυθρόμορφο κρατήρα του Ευφρονίου, με πίνακες του Ελ Γκρέκο, του Μόραλη και του Παρθένη; Τι σχετίζει έργα που αντιπροσωπεύουν προϊστορικούς πολιτισμούς, όπως ο μινωικός, ο κυκλαδικός και ο μυκηναϊκός, με το πανομοιότυπο του πρώτου εικονογραφημένου ευαγγελίου του Rossano και την εικόνα της Παναγίας Γλυκοφιλούσας του 12ου αι.;

Η έκθεση «Classicità ed Europa. Το κοινό πεπρωμένο Ελλάδας και Ιταλίας» η οποία εγκαινιάζεται σήμερα Tετάρτη στις 7.30 μμ. και θα φιλοξενείται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ως τις 31 Οκτωβρίου.

«Πρόκειται για μια εντυπωσιακή έκθεση που με 25 εκθέματα διασχίζει μια απίστευτη χρονική διαδρομή από την προϊστορία ως τη σύγχρονη εποχή. Στην πραγματικότητα μιλάμε για ελληνοϊταλικό πολιτισμό, γι' αυτό και δεν θα μπορούσε κανείς εύκολα να τα ξεχωρίσει», δήλωσε μεταξύ άλλων ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κ. Τασούλας, στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε το πρωί στο αμφιθέατρο του Μουσείου, δίνοντας ταυτόχρονα και το στίγμα της έκθεσης. Το σημαντικό αυτό πολιτιστικό γεγονός, που με εμβληματικά έργα διανύει χρονικά μια τεράστια περίοδο, παρουσιάστηκε αρχικά στο Προεδρικό Μέγαρο του Κυρηναλίου στη Ρώμη όταν η Ελλάδα είχε την Προεδρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση για να έρθει στην Ελλάδα όταν τη σκυτάλη της Προεδρίας έχει ήδη από τον Ιούλιο η γειτονική χώρα.

Και αν η αφορμή για την πραγματοποίησή της σε Ελλάδα και Ιταλία ήταν το γεγονός της διαδοχής των δύο «μεσογειακών» Προεδριών, η βαθύτερη αιτία της βρίσκετα�� κάπου αλλού, «στη συγκυρία που αντιμετωπίζουν οι δύο χώρες του Νότου και η οποία συνδέεται με μια βαθιά κρίση, οικονομική, ηθική, κοινωνική και πολιτισμική», όπως πληροφόρησε από την πλευρά της η γγ του ΥΠΠΟΑ, Λ. Μενδώνη. Και συμπλήρωσε: «Η Μεσόγειος είναι κατεξοχήν η θάλασσα του πολιτισμού, μια κλειστή θάλασσα, στην οποία όμως δημιουργήθηκαν στην ιστορική διάρκεια όλοι οι μεγάλοι πολιτισμοί.

Επομένως, η Μεσόγειος και η Ευρώπη είναι δύο έννοιες απολύτως και άρρηκτα συνδεδεμένες». Όσο για τα ερωτήματα που συχνά τέθηκαν με το ξέσπασμα της κρίσης σχετικά με το κατά πόσον οι δύο χώρες έχουν θέση στην ευρωπαϊκή οικογένεια και το αντίστροφο, αν δηλαδή αξίζει το τίμημα που καταβάλλουν για να είναι μέλη της, «η απάντηση των δύο χωρών δια της συγκεκριμένης έκθεσης είναι καταφατική, κατηγορηματική και απόλυτα σαφής. Δεν νοείται Ευρώπη χωρίς τη Μεσόγειο. Δεν νοείται τίποτα το ευρωπαϊκό χωρίς το ελληνικό και το ρωμαϊκό, χωρίς τις ανθρωπιστικές αξίες όπως τις καθιέρωσαν οι δύο αυτοί πολιτισμοί», τόνισε η γγ.

Ανθρωπος- κλειδί για την πραγματοποίηση της σημαντικής αυτής έκθεσης είναι ο καθηγητής Λουί Γκοντάρ, σύμβουλος του Προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας για τη Διατήρηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, πρότυπο φιλέλληνα κι ένας από τους πιο επιφανείς αρχαιολόγους της εποχής μας. «Είναι η έκθεση της φιλίας μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, μεταξύ των δύο Προέδρων της Δημοκρατίας, των δύο κυβερνήσεων, αλλά και της φιλίας μεταξύ της κ. Μενδώνη, της κ. Βλαζάκη και μένα», δήλωσε σε πολύ καλά ελληνικά ο κ. Γκοντάρ κατά την προσφώνησή του, δίνοντας παράλληλα και το κεντρικό σημείο της έκθεσης: «Βάση της είναι δύο απλές ιδέες που συνδέονται με την Ελλάδα: Στην Ελλάδα γεννήθηκε η Δημοκρατία και στον πολιτισμό της ο άνθρωπος βρίσκεται στην καρδιά της ιστορίας. Ευτυχώς και οι δύο αυτές ιδέες είναι ακόμα στη βάση της Ευρώπης», τόνισε.