​Ένα πουλί στο μέγεθος ενός φασιανού, το απολίθωμα του οποίου ήρθε στα χέρια των επιστημόνων φανερώνει πως είναι ο αρχαιότερος πρόγονος των πτηνών αλλά και πως δεν μπορούσε να πετάει!

Η ανακάλυψη του Aurornis xui ανακαλεί τη θεωρία πως ο αρχαιοπτέρυξ ήταν το αρχαιότερο πουλί. Ακόμη, η εμφάνιση του χρονολογείται περίπου 10 εκατομμύρια χρόνια νωρίτερα από εκείνη του αρχαιοπτέρυγος.

Το πουλί με μήκος γύρω στα 50 εκατοστά, έζησε στην εποχή των δεινοσαύρων, καθώς έζησε πριν από 160 εκατομμύρια χρόνια. Είχε μακριά ουρά, νύχια, εμπρόσθια και οπίσθια πόδια, όπως και ο αρχαιοπτέρυξ, αλλά ήταν πιο αρχέγονο από αυτόν όπως έδειξαν κάποια μορφολογικά χαρακτηριστικά των οστών του. Η ονομασία του προέρχεται από τη λατινική λέξη aurora που σημαίνει αυγή και την απόδοση στα αγγλικά της λέξης όρνις, ornis, δηλαδή πουλί. Το xui είναι προς τιμήν του κινέζου παλαιοντολόγου Σου Σινγκ, όπως αναφέρει η επιθεώρηση «Nature».

worlds-oldest-bird-holotype-aurornis-130529-670x440.jpg

Το απολίθωμα του αρχέγονου πτηνού αγόρασαν επιστήμονες στο Πάρκο Γεωλογίας και Απολιθωμάτων Γιζχού, στη Βορειοανατολική Κίνα, από έναν ντόπιο έμπορο απολιθωμάτων. Ο έμπορος ισχυρίστηκε ότι το απολίθωμα προέρχεται από την περιοχή Λιαονίνγκ όπου τα ιζηματογενή πετρώματα έχουν ηλικία από 153 εκατομμύρια χρόνια μέχ��ι 165 εκατομμύρια χρόνια πριν από σήμερα, γεγονός που επιβεβαίωσαν οι επιστήμονες.

To ενδιαφέρον των επιστημόνων, ωστόσο, έγκειται στη σημασία που έχει το πουλί αυτό στην εξέλιξη των πτηνών και στην απόκτηση της ικανότητας πτήσης.

«Υπήρχε μια περίοδος κατά την οποία πουλιά που έμοιαζαν με δεινοσαύρους και δεινόσαυροι που έμοιαζαν με πουλιά ζούσαν δίπλα δίπλα», λέει ο Πολ Μπάρετ από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου. «Υπήρχαν μικροσκοπικές διαφοροποιήσεις που έκαναν διακριτό το ένα είδος από το άλλο και αυτό μας δείχνει πόσο δύσκολο είναι να προσ��ιορίσουμε πότε έγινε αυτός ο διαχωρισμός». Κατά τον βρετανό ειδικό, το νέο είδος πουλιού είναι σίγουρα παλαιότερο από τον αρχαιοπτέρυγα και είναι σωστό να πούμε πως πρόκειται για αρχέγονο πουλί.