Tο Fiat Tipo επέστρεψε ως όνομα μετά από χρόνια με ένα μοντέλο το οποίο δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τους ανταγωνιστές τους. ΟΙ Ιταλοί όπως μας έχουν συνηθίσει στην πεντάθυρη έκδοση του έφτιαξαν ένα όμορφο αυτοκίνητο έχοντας ως σκοπό να τραβήξουν το κοινό που επιζητά ένα ολοκληρωμένο, πλούσιο σε εξοπλισμό και οικονομικό όχημα. Σε αντίθεση με εμάς που διώχνουμε κάθε επένδυση, οι γείτονες  μας Τούρκοι έχουν φροντίσει να δημιουργήσουν μονάδες παραγωγής αυτοκινήτων των Ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Το Fiat Tipo διαθέτει την Ιταλική φινέτσα και όλα τα μηχανικά μέρη, κατασκευάζεται στην Τουρκία που έχει φθηνά εργατικά χέρια, με αποτέλεσμα το κόστος να είναι χαμηλότερο από ότι θα ήταν αν κατασκευαζόταν σε μια άλλη χώρα.  Το Tipo έχει… τύπο  με ελκυστικές γραμμές να διατρέχουν όλο το αμάξωμα. Μπροστά ξεχωρίζει τι μακρύ καπό , η κυψελωτή μάσκα με τις μεγάλες εισαγωγές αέρα που δένει αρμονικά με τα επιθετικά φωτιστικά σώματα τεχνολογίας led. Όμως και στο πίσω μέρος οι Ιταλοί «ζωγράφισαν» με  τα στενόμακρα φώτα που θα έμπαιναν άνετα και σε μια Alfa Romeo ενώ τα ένθετα πλαϊνά σποιλεράκια στο πίσω παρμπρίζ  προσθέτουν πόντους στην σχεδίαση αλλά και στην αεροδυναμική. Το Tipo έχει μήκος 4,37 μέτρα, πλάτος 1,79 μέτρα και ύψος 1,50 μέτρα. Διαστάσεις που σε υποψιάζουν για τους άνετους εσωτερικούς χώρους.

Περνώντας στο εσωτερικό βολεύεσαι αμέσως στα φαρδιά ανατομικά καθίσματα . Πέντε επιβάτες τα ταξιδεύουν με άνεση  κάτι που το είδαμε σε σχετικά μεγάλο ταξίδι. Οι πίσω «αδικημένοι» σε άλλα μοντέλα ,όχι μόνο δεν στριμώχθηκαν το αντίθετο μάλιστα. Ταξίδεψαν χωρίς παραχωρήσεις σε ώμους και γόνατα. Το Fiat Tipo εκπληρώνει και με το παραπάνω τις ανάγκες μιας  οικογένειας η οποία έχει διαθέσιμα 440 λίτρα για τις αποσκευές της. Το μοντέρνο ταμπλό είναι κατασκευασμένο από ένα μίγμα σκληρών και μαλακών πλαστικών που έχουν προσεκτική συναρμογή.

Αυτό όμως που σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή είναι το επίπεδο εξοπλισμού με την έγχρωμα οθόνη αφής των 7 ιντσών να βρίσκεται σε περίοπτη θέση. Σε αυτή προβάλλονται όλες οι πληροφορίες για την κατάσταση του αυτοκινήτου αλλά και οι ενδείξεις του δορυφορικού συστήματος πλοήγησης TomTom αλλά και της έγχρωμης κάμερας οπισθοπορείας. Στο πολυλειτουργικό τιμόνι βρίσκονται τα χειριστήρια των συστημάτων κάνοντας έτσι πιο εύκολη την οδήγηση. Αυτό το σύστημα τελευταίας γενιάς περιλαμβάνει Bluetooth hands-free, audio streaming, text reader, αναγνώριση φωνής,Επιπλέον υπάρχουν θύρες AUX και USB. Ανάμεσα στα όργανα υπάρχει δεύτερη οθόνη όπου προβάλλονται οι ενδείξεις του υπολογιστή ταξιδιού. Ξεκινήσαμε την δοκιμή μας έχοντας στην «καρδιά» του Tipo τον γνωστό υπερτροφοδοτούμενο diesel 1.6 MultiJet II. Το μοτέρ συνεργάζεται με 6άρι μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων που έχει καλή κλιμάκωση με σφιχτό κούμπωμα. Αυτό το κινητήριο σύνολο είναι ένα ακόμη καλό “χαρτί “του μοντέλου. Κατ αρχάς έχει ροπή 320 Nm που εμφανίζεται στο ρελαντί των 1750 σ.α.λ.

Στην πράξη μεταφράζεται σε μεγάλη δύναμη από χαμηλά και σε κάθε αλλαγή ταχυτήτων σε χαμηλές και μεσαίες στροφές προσφέροντας επιτάχυνση 0-100 σε μόλις 10,1 δευτερόλεπτα. Η ελαστικότητα του μοτέρ του Tipo 1.6 MT φαίνεται και από την δύναμη που έχει επιταχύνοντας από τις χαμηλές στροφές ακόμη και με την επιλογή της 6ης ταχύτητας στο κιβώτιο .Τα 120 άλογα στις 3750 σ.α.λ. «καλπάζουν» δίνοντας τελική ταχύτητα 200 χλμ./.ωρα. Η οικονομία καυσίμου είναι άλλος ένας παράγοντας που ανεβάζει τις μετοχές του Tipo καθώς αν οδηγήσεις ταξιτζίδικα μπορείς να κατεβάσεις την μέση κατανάλωση στα 4 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα ενώ αν το «πλακώσεις» στα γκάζια η τιμή δεν ξεπερνά τα 7 λίτρα. (εκπομπές ρύπων στα 98 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο. H οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου χαρακτηρίζεται ουδέτερη με το άκαμπτο  πλαίσιο, τις σφιχτές αναρτήσεις και τα φαρδιά ελαστικά με τις 17άρες ζάντες να προσφέρουν μειωμένες κλίσεις στις στροφές και ασφαλή πατήματα. Όποιο λάθος και αν κάνεις έρχονται τα ηλεκτρονικά συστήματα να το διορθώσουν. Το σύστημα προειδοποίηση και αποφυγής σύγκρουσης έκανε πολύ καλά  την δουλειά του.

Στην Αττική οδό την ώρα που αλλάζαμε λωρίδα κυκλοφορίας ο μπροστινός οδηγός φρέναρε αδικαιολόγητα ενθυμούμενος ότι πρέπει να βγει στην Κηφισίας με αποτέλεσμα το Tipo να μας προειδοποιήσει ηχητικά αλλά και να φρενάρει αποφεύγοντας το κακό… συναπάντημα. Το ηλεκτρουδραυλικό τιμόνι με την υποβοήθηση CITY, που κάνει τους ελιγμούς παιχνίδι μέσα στην πόλη, προσφέρει πληροφόρηση που για να πούμε την αλήθεια θα την θέλαμε λίγο καλύτερη. Τα φρένα άμεσα και δυνατά συμπληρώνουν την πολύ καλή εικόνα που αποκομίσαμε .

Το Tipo είναι διαθέσιμο σε τρεις εξοπλιστικές εκδόσεις (Pop, Business και Lounge),με προίκα όλα τα συστήματα  ασφάλειας και άνεσης, μεταξύ των οποίων είναι  ESP, ASR, MSR, οι 6 αερόσακοι, , Panic Brake Assist, Traction Control System, Hill Start Assist, Full Brake Control, Adaptive Cruise Control, Kλείνοντας την δοκιμή μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι το Fiat Tipo δεν θα απογοητεύσει όποιον το προτιμήσει. Θα τον ικανοποιήσει απόλυτα με την σχεδίαση , τον οικονομικό κινητήρα και τον πλούσιο εξοπλισμό αλλά και την τιμή που ξεκινά 1,6 diesel για την έκδοση με τα 120 άλογα από τα 17850 ευρώ.

Βαγγέλης Γκούμας