Οι Bernd, Werner, Oliver και Marius ρομπότ επιθεώρησης στο εργαστήριο δοκιμών του Διεθνούς κέντρου τεχνικής εξέλιξης της Opel στο Rüsselsheim τρίβουν τα πλαϊνά μαξιλάρια του καθίσματος και συνεχίζουν με προσομοιώσεις εισόδου/εξόδο�� – μια κίνηση που φθείρει τις δερμάτινες επενδύσεις. Η ομάδα των ρομπότ προσομοιώνει την είσοδο και έξοδο από αυτοκίνητο 50.000 φορές την εβδομάδα – που αντιστοιχεί με ολόκληρο τον κύκλο ζωής ενός αυτοκινήτου.
kauismata ope 1.JPG
Σε αυτή τη δοκιμασία υποβάλλονται τα premium και τα εργονομικά καθίσματα τα οποία στοχεύουν στην πιστοποίηση των ειδικών πλάτης του Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR) αλλά και τα στάνταρ καθίσματα comfort. Μετά τις δοκιμές, οι μηχανικοί είναι σε θέση να αναγνωρίζουν την αντοχή των καθισμάτων σε μελλοντική καταπόνηση απλά και μόνο κοιτάζοντας τη δομή του υφάσματος.

Ο σκελετός είναι το σημαντικότερο στοιχείο του καθίσματος. Εγγυάται την ασφάλεια των επιβατών και τους κρατά στη σωστή θέση σε περίπτωση σύγκρουσης. Ωστόσο, ταυτόχρονα ευθύνεται συνήθως και για την προσθήκη αρκετού βάρους – κάτι που δεν ισχύει ακριβώς στο νέο Astra Sports Tourer. Τα καθίσματα έχουν ‘χάσει’ 10 κιλά χάρη στη χρήση ατσαλιών εξαιρετικά υψηλής αντοχής. Οι μηχανικοί γνωρίζουν ακριβώς πόσο βάρος μπορούν να αφαιρέσουν πριν καν ξεκινήσουν το πρώτο πρωτότυπο χάρη σε μία προσομοίωση υπολογιστή.
kauismata opel 3.JPG
Τα σκουρότερα χρώματα απεικονίζουν τα οριακά φορτία καταπόνησης του υλικού, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ρωγμές. Ακόμη εννέα ειδικοί καθισμάτων εργάζονται επίσης παράλληλα. Αυτοί οδηγούν, για παράδειγμα, ένα νέο Astra Sports Tourer – επί ώρες και για αμέτρητα χιλιόμετρα. Δοκιμάζουν την ηλεκτροπνευματική, και ρυθμιζόμενη προς τέσσερις κατευθύνσεις οσφυϊκή στήριξη, το επεκτεινόμενο μαξιλάρι μηρού ή τη λειτουργία μασάζ, ολοκληρώνουν μια αναλυτική αναφορά και δίνουν μια υποκειμενική συνολική βαθμολογία. Η μαζική παραγωγή μπορεί να ξεκινήσει μόνον αφού εξαλειφθούν και οι τελευταίες αδυναμίες.

Η εξέλιξη ενός νέου καθίσματος χρειάζεται περίπου πέντε χρόνια – από τα οποία, δύο χρόνια επενδύονται στην εφαρμογή νέων ιδεών. Το ίδιο συνέβη και με το Meriva, πρωταθλητή ευελιξίας της Opel. Είναι το πρώτο και μέχρι στιγμής μοναδικό όχημα με σφραγίδα έγκρισης AGR για τη συνολική του εργονομία, αφού συνδυάζει εργονομικά καθίσματα, πόρτες FlexDoors που ανοίγουν κατά 84 μοίρες, ευέλικτη φιλοσοφία FlexSpace πίσω καθισμάτων και προαιρετική σχάρα ποδηλάτου FlexFix. Ή πάρτε για παράδειγμα το Astra Sports Tourer. Χάρη στην προηγμένη εξέλιξη που λαμβάνει υπόψη απόψεις πελατών και σχόλια αναρτημένα σε forum ή blog, υλοποιήθηκε το προαιρετικό σύστημα πίσω καθισμάτων FlexFold που είναι διαιρούμενο κατά 40:20:40 με το πάτημα ενός μπουτόν. Επιπλέον, θερμαινόμενα εξωτερικά πίσω καθίσματα διατίθενται προαιρετικά για πρώτη φορά. Το αυξημένο επίπεδο άνεσης διασφαλίζει πολύ πιο ξεκούραστα μεγάλα ταξίδια με την οικογένεια ή φίλους.

Θέλοντας να κρατήσουν την Opel στην κορυφή στην εξέλιξη των καθισμάτων, οι μηχανικοί ήδη εργάζονται κεκλεισμένων των θυρών πάνω στην τρίτη γενιά των premium και εργονομικών καθισμάτων. «Είναι σημαντικό να διατηρήσουμε το προβάδισμά μας στη γνώση έναντι του ανταγωνισμού και να επεκτείνουμε σταθερά την προϊοντική τεχνογνωσία,» επιμένει ο Leuchtmann. «Γι’ αυτό φροντίζουμε η εξέλιξη να γίνεται όσο το δυνατόν περισσότερο εσωτερικά, ενώ μερικά εξαρτήματα κατασκευάζονται στο εργοστάσιό μας στο Kaiserslautern.»

Οι σκελετοί των εμπρός καθισμάτων κατασκευάζονται αποκλειστικά στο Kaiserslautern. Το γεγονός ότι βρίσκεται κοντά στο Rüsselsheim έχει και διαχειριστικά πλεονεκτήματα (logistics). Ο στόχος είναι σαφής: Τα καθίσματα του μέλλοντος θα είναι ακόμα πιο εργονομικά, ελαφρύτερα, κομψότερα και ασφαλέστερα. «Έχουμε πολλές ακόμα νέες ιδέες για πιο εξατομικευμένο σχεδιασμό καθισμάτων» αποκαλύπτει ο ειδικός. «Θα υπάρχει και συνέχεια στη λειτουργία μασάζ των εμπρός καθισμ��των.» Το ότι θα ακολουθήσουν και άλλα μοντέλα Opel με premium και εργονομικά καθίσματα φαίνεται λογική εξέλιξη, κυρίως επειδή η εταιρία επιθυμεί να κάνει προσιτά τέτοια συστήματα στο ευρύ κοινό.

Βαγγέλης Γκούμας