Το νέο smart forfour στην τρίτη γενιά του γενιά αποτελεί ένα μοντέλο που έχει τον ξεχωριστό χαρακτήρα smart fortwo αλλά χάρη στην τετραθέσια διάταξη του είναι σαφώς πιο πρακτικό και μπορεί με άνεση να αποτελέσει και το πρώτο αυτοκίνητο μιας τετραμελούς οικογένειας. Εμείς στο παρελθόν είχαμε οδηγήσει την έκδοση με το μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων όμως τώρα η σιδηρά κυρία της Ελληνικής αντιπροσωπείας της Mercedes Αλεξάνδρα Χρυσού μας έδωσε την ευκαιρία να βρεθούμε πίσω από το τιμόνι της αυτόματης έκδοσης η οποία διέθετε και ηλιοροφή.

Έτσι το smart forfour έγινε ακριβώς όπως το θέλαμε περισσότερο πρακτικό και ξεκούραστο ειδικά μέσα στην πόλη με τα συνεχή σταμάτα -ξεκίνα. Το τετραθέσιο smart αποτελεί προϊόν συνεργασίας με την Renault και αποτελεί το αδελφάκι του νέου Twingo με την διαφορά ότι το smart έχει μια δική του ξεχωριστή προσωπικότητα. με μήκος που δεν ξεπερνά τα 3,5 μέτρα έχει πάρει σε σχέση με την διθέσια έκδοση μπόι 62 εκατοστά με αποτέλεσμα να έχει χώρους για την οικ��γένεια αλλά και διαθέσιμα 185 λίτρα για τις αποσκευές τους.

Aυτά τα λίτρα μπορούν να αυξηθούν με την μετακίνηση της πλάτης των πίσω καθισμάτων αλλά και με ακόμη περισσότερο με την πλήρη αναδίπλωση τους. Για την ασφάλεια των επιβατών εκτός από τα σύγχρονα συστήματα φροντίζει και ο γνωστός κλωβός tridion cell .Περνώντας στο εσωτερικό μπροστά σου βλέπεις ακριβώς την ίδιο σχεδιασμό με την διθέσια διάταξη και εδώ κολλάει με επιτυχία η διαφήμιση με τον …τρομαγμένο οδηγό του smart που βγάζει μια κραυγή βλέποντας ότι υπάρχουν και επιβάτες του αυτοκινήτου.
smart-fortfour 2.jpg
Το ταμπλό είναι ακριβώς το ίδιο με το γνωστό παιχνιδιάρικο πολυόργανο μπροστά από τον οδηγό όπου βρίσκεται σε περίοπτη θέση η ηλεκτρονική οθόνη με τις πλήρεις έγχρωμες ενδείξεις. Στο κέντρο του ταμπλό στην κονσόλα δεσπόζει η μεγάλη προαιρετική έγχρωμη οθόνη αφής του συστήματος smart media system με τις ενδείξεις του navigation. Στο αριστερό μέρος του ταμπλό υπάρχει το στρογγυλό στροφόμετρο με το ένθετο στρογγυλό αναλογικό ρολόι που δίνει ένα πιο προσγειωμένο τόνο στην προχωρημένη σχεδίαση του εσωτερικού. Πέρα από τα διαθέσιμα λίτρα του πορτμπαγκάζ υπάρχουν θήκες για μικροαντικείμενα με τις εντυπώσεις να …κλέβει το βαθύ συρταράκι στο πλαϊνό μέρος της βάσης της κονσόλας.

Όμως ας πάμε στο προκείμενο που δεν είναι τίποτα άλλο από το εξαιρετικό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων που ταιριάζει απόλυτα σε αυτό το αυτοκίνητο. Το state-of-the-art κιβώτιο twinamic είναι διαθέσιμο για τις γραμμές εξοπλισμού passion, prime και proxy .Χωρίς τα μειονεκτήματα του προηγούμενου μοντέλου όπου καταλάβαινες τα κενά στα ανεβοκατεβάσματα σε αυτή την περίπτωση το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με τις έξι σχέσεις και τον κωδικό «twinamic» σε ξαφνιάζει ευχάριστα με τον τρόπο λειτουργίας του και με τον τρόπο που συνεργάζεται με τον τρικύλινδρο κινητήρας των 999 κ.εκ. που βρίσκεται στο πίσω μέρος με τα 71 άλογα και η μέγιστη ροπή των 91 Nm στις 2850 σ.α.λ.

Η τεχνολογική επιλογή του διπλού συµπλέκτη στο σύστηµα µετάδοσης βοηθά στην άμεση αλλαγή ταχυτήτων θυμίζοντας κιβώτια ταχυτήτων ακριβότερων μοντέλων, ξεφεύγοντας έτσι από τα δεδομένα αυτής της κατηγορίας με αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων. Αλλά και στην χειροκίνητη επιλογή ��α πράγματα βαίνουν καλά ενώ με τις διαφορετικά προγράμματα οδήγησης ο κινητήρας αποδίδει ανάλογα με την επιλογή που κάνεις. H αλλαγή ταχυτήτων είναι δυνατή με τη χρήση του επιλογέα ταχυτήτων ή μέσω των paddles αλλαγής ταχυτήτων που περιλαμβάνονται στο πακέτο Sport. Στην επιλογή S οι στροφές φτάνουν στον κόφτη πιο γρήγορα με αποτέλεσμα τα 0-100 χλμ./ώρα να έρχονται σε 15,1 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 151 χλμ./ώρα. Υπάρχει ακόμη η επιλογή «Ε» όπου οι αλλαγές γίνονται πιο χαµηλά, βοηθώντας έτσι στην οικονομία καυσίμου. Η συνδυασμένη κατανάλωση καυσίμου ανέρχεται σε 6 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα, που αντιστοιχεί σε μια τιμή CO2 94 γρμ./χλμ. Εδώ βοηθά και το σύστημα starτ&stop το οποίο όμως θα θέλαμε να ήταν πιο γρήγορα στις αντιδράσεις του.
smart forfour 3.jpg
Όσον αφορά την οδική συμπεριφορά το smart forfour αποδεικνύεται ιδιαίτερα σταθερό, ανεπηρέαστο στους πλευρικούς ανέμους στις υψηλές ταχύτητες με το σύστημα διεύθυνσης να παρέχει ικανοποιητική πληροφόρηση και εντυπωσιακά μικρό κύκλο στροφής (8,3 m) . Τη ίδια στιγμή το forfour απορροφά με επιτυχία τις λακκούβες και τις εγκάρσιες ανωμαλίες του οδοστρώματος, χωρίς αναπηδήσεις ή τριγμούς, δίνοντας την αίσθηση στιβαρής κατασκευής.

Επιπλέον τα φαρδιά ελαστικά (195/50 R16 εμπρός και 205/45 R16 πίσω ) σε συνδυασμό με την σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση και το άμεσο σε δυσκολίες ESP σταματούν τις όποιες τάσεις υπερστροφής κρατώντας το smart forfour στην τρο��ιά που χαράζεις Ικανοποιητική είναι και η αίσθηση που αποκομίζεις από το σύστημα πέδησης που αποδείχθηκε αποτελεσματικό ακόμη και μετά από συχνή χρήση. Η τιμή των 15806 ευρώ για το αυτόματο smart forfour αφορά ένα μοντέλο με πλούσιο εξοπλισμό πολύ εύχρηστο και ξεκούραστο στην οδήγηση με την σφραγίδα της Mercedes και τον ξεχωριστό χαρακτήρα επί δύο του smart fortwo.

Bαγγέλης Γκούμας