Οι Ιταλοί έχουν μακρά παράδοση στην κίνηση με αέριο σε συνδυασμό βέβαια πάντα με την βενζίνη. Η Fiat αποτελεί μάλιστα τον πιο μεγάλο κατασκευαστή οχημάτων με φυσικό αέριο στην Ευρώπη με συνολικές πωλήσεις που ξεπερνούν τα 560.000 επαγγελματικά και επιβατικά αυτοκίνητα Natural Power. Με ενδιαφέρον μάθαμε ότι η Ελληνική αντιπροσωπεία θα μας είχε διαθέσιμο για αρκετές ημέρες ένα Fiat Panda Natural Power το οποίο κινείτο εκτός από βενζίνη και με φυσικό αέριο.
Η… προειδοποίηση ότι θα κάνουμε πολλά μα πάρα πολλά χιλιόμετρα με μικρό κόστος δεν ήταν υπερβολική καθώς με τιμή κοντά πάνω κάτω ένα ευρώ το κιλό το φυσικό αέριο με κόστος διαδρομής μόλις 9 ευρώ για 260 χιλιόμετρα και με «βαρύ» το δεξί πόδι , συνηγορήσαμε σε αυτό που μας είπαν. Οι οπτικές διαφορές δεν υπάρχουν σε σχέση με την έκδοση βενζίνης ενώ με προσεκτική… έρευνα εντοπίζεις την μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος (+54 χλστ.), με το δάπεδό να είναι ειδικά διαμορφωμένο για να φιλοξενήσει τις έξτρα 2 δεξαμενές του φυσικού αερίου, Στο Panda Natural Power το ρεζερβουάρ περιέχει 35 λίτρα βενζίνης και υπάρχουν όπως είπαμε παράλληλα και δύο φιάλες (συνολικής χωρητικότητας περίπου 72 λίτρων) που βρίσκονται κάτω από δάπεδο του αυτοκινήτου και προστατεύονται με δύο ειδικά καλύμματα.
fia panda cng 1.JPG

Η αυτονομία με βενζίνη και φυσικό αέριο φτάνει στα 1100 χλμ. Γνωρίζοντας μάλιστα την έλλειψη σε πρατήρια με τροφοδότηση με φυσικό αέριο οι υπεύθυνοι της Ελληνικής αντιπροσωπείας καλά οργανωμένοι πάντα, φρόντισαν να μας παραδώσουν και έναν κατάλογο με τα πρατήρια όπου θα μπορούσαμε να ανεφοδιαστούμε. Πάντως δεν το είχαμε και πολύ άγχος καθώς η βενζίνη ήταν παρούσα σε περίπτωση που ξεμέναμε από φυσικό αέριο.
To Ιταλικό μοντέλο αποτελεί το δυνατό χαρτί της Fiat και έναν πολύτιμο φίλο για τα νέα ζευγάρια και όχι μόνο. Γλυκούλι, με ψηλή κορμοστασιά, συμπαθητικό «μουτράκι» ξεχωρίζει ανάμεσα στα αυτοκίνητα της ίδιας κατηγορίας. Μάλιστα η δεύτερη γενιά διαθέτει ποιότητα νεανική σχεδίαση στο εσωτερικό με όμορφα όργανα πολλές θήκες και άνεση για τους επιβάτες. Ο χώρος αποσκευών των 200 λίτρων δεν έχει αλλάξει, με την μόνη διαφορά ότι στην θέση της ρεζέρβας έχουν μπει οι δεξαμενές αερίου και η τελευταία έχει αντικατασταθεί με κιτ επισκευής ελαστικού.
Σε αντίθεση τώρα με το παρελθόν στην «καρδιά» του Panda μας είχε λάβει θέση ο τεχνολογικά προηγμένος πολυβραβευμένος και αξιόπιστος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας βενζίνης με τους δύο κυλίνδρους χωρητικότητας 0,9 λίτρων. Η διαφορά είναι ότι για να «καίει» και φυσικό αέριο έχουν σημειωθεί παρεμβάσεις με ειδικά εξαρτήματα. στο σύστημα τροφοδοσίας, στις βαλβίδες και στο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης .Η τεχνολογία αυτή έχει την κωδική ονομασία «Natural Power» και πριμοδοτείται με 2 χρόνια εγγύηση. Στην λειτουργία με την βενζίνη η απόδοση του κινητήρα είναι στα 85 άλογα στις 5.500 σ.α.λ. ενώ στην λειτουργία με το φυσικό αέριο που διαθέτει μικρότερη θερμογόνο δύναμη είναι 80 άλογα. Αλλά και η ροπή με την κίνηση με φυσικό αέριο είναι χαμηλότερη στα 14,3 κιλά στις 2500 σ.α.λ. την στιγμή κατά την οποία η βενζίνη αποδίδει 14,8 κιλά ροπής μόλις στις 1900 σ.α.λ.
panda 4.jpg
Στην πράξη αυτό μεταφράζεται σε σχεδόν 1 δευτερόλεπτο μικρότερη επιτάχυνση με το φυσικό αέριο ,τιμή που δεν αλλάζει ουσιαστικά τα δεδομένα . Όσο για τις τελικές επιδόσεις τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 12”και η τελική είναι στα 170 χλμ./ώρα με βενζίνη .Τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 12,8” και η τελική ταχύτητα στα 168 χλμ./ώρα με φυσικό αέριο. Η επιλογή του φυσικού αερίου γίνεται με το πάτημα ενός κουμπιού στο ταμπλό με την ένδειξη mode «Natural Gas». Αυτό που πρέπει να γνωρίζεται είναι ότι πάντα η εκκίνηση του κινητήρα Twinair, γίνεται με βενζίνη και στην συνέχεια με φυσικό αέριο η παρουσία του οποίου γίνεται ανάλογα με τις κατάλληλες συνθήκες όπως είναι η θερμοκρασία νερού οι στροφές του κινητήρα κ.ά.
Ο οδηγός ακόμη έχει στην διάθεση του στον πίνακα οργάνων δύο δείκτες καυσίμου, ο ένας για τη βενζίνη και ο άλλος για το φυσικό αέριο. Στην πράξη δεν καταλαβαίνεις πότε μπαίνει το φυσικό αέριο καθώς όλη η αλλαγή γίνεται με ιδιαίτερα πολιτισμένο τρόπο ενώ δύσκολα αντιλαμβάνεσαι και την διαφορά στις επιδόσεις. Άλλο κέρδος εμφανίζεται και στην περίπτωση των μηδενικών τελών κυκλοφορίας που προσφέρουν τα 86 γρ./χλμ. CO2.Η μέση εργοστασιακή κατανάλωση τώρα που είναι το ζητούμενο κυμαίνεται στα 3,1 κιλά φυσικό αέριο ανά 100 χλμ.
Fiat-Panda-0,9TwinAir-CNG-t.JPG

Με ετήσιες διαδρομές που κυμαίνονται περίπου στα 15.000 χλμ. Από ότι καταλαβαίνεται το χρονικό αυτό διάστημα μεταβάλλεται προς τα πάνω ή προς τα κάτω ανάλογα με τα χιλιόμετρα που καλύπτεις. Στον δρόμο το Panda της δοκιμής μας αποδείχθηκε ιδιαίτερα υπάκουο στις εντολές μας πατούσε με …αυτοπεποίθηση ακόμη και στις κλειστές καμπές του δρόμου την στιγμή που το σύστημα διεύθυνσης μας έδινε αξιόλογες πληροφορίες.
Αυτό που εκτιμήσαμε ιδιαίτερα είναι ότι στην εθνική οδό και μετά από πολλά χιλιόμετρα μιας και πήγαμε στο Πήλιο αλλά τις γύρω περιοχές το Panda έδειξε ότι δεν είναι ένα αυτοκίνητο πόλης αλλά ότι έχει περισσότερες δυνατότητες με τους επιβάτες να αισθάνονται αρκετά ξεκούραστοι μετά από πολλές ώρες χωρίς στάση. Στην δύσκολη οικονομική κατάσταση που ζούμε το Panda σε όλες τις εκδόσεις που είναι πλήρεις αποτελεί έναν πολύτιμο φίλο της οικογενείας που την μεταφέρει με ασφάλεια και με μικρές οικονομικές απαιτήσεις. Για να αποκτήσετε το Fiat Panda Natural Power χρειάζεστε 14250 ευρώ μείον 1700 ευρώ που αφορούν έκπτωση και απόσυρση.
Βαγγέλης Γκούμας