H πρώτη γενιά smart που βγήκε στην παραγωγή τον Οκτώβριο του 1998 εντυπωσίασε όλους τους οδηγούς καθώς ήταν ένα μικρό αυτοκίνητο με δυο θέσεις το οποίο χωρούσε …παντού ,με κινητήρα κάτω από 1000 κ.εκ και με τουρμπάκι.

Η δεύτερη γενιά smart με τον 1.0 ατμοσφαιρικό κινητήρα πλησίασε πάρα πολύ σχεδιαστικά με τον πρώτη γενιά ήταν ένα αυτοκίνητο σαφώς πιο καλοφτιαγμένο, απαλλαγμένο από τις παιδικές ασθένειες το οποίο πήγε και αυτό πολύ καλά στις πωλήσεις. Τώρα το νέο smart στην τρίτη τ��υ γενιά ωρίμασε, μεγάλωσε ακόμη περισσότερο και μάλιστα επανέφερε στον στόλο του και το μοντέλο με τις τέσσερεις θέσεις το οποίο είχε σταματήσει. Στην έκδοση fortwo το νέο smart που πλέον εκτός της φροντίδας της «μαμάς» Mercedes έχει και την αμέριστη συμπαράσταση και της Renault ,με τα προσόντα που έχει τώρα που έχει δικαιολογημένα φέρνει τον τίτλο του απολύτου αυτοκινήτου πόλης. Σε αυτό συνηγορεί και η δυνατότητα που έχουν οι τροχοί να στρίβουν σε γωνία 45 μοιρών με αποτέλεσμα το μικρό αυτοκίνητο να έχει κύκλο στροφής μόλις 6,95 μέτρα .Έτσι έχεις την δυνατότητα σε δρόμο με δύο λωρίδες απλά με έναν και μόνο ελιγμό να στρίβεις επιτόπου.
smart fortwo 2.jpg


Το µήκος μπορεί να μην άλλαξε και να παρέμεινε στα 2,69 µέτρα, στο πλάτος όμως προστέθηκαν 10 πόντοι (1,66 και ύψος 1,55 μέτρα ), ενώ υπάρχει αύξηση μήκους μεταξονίου κατά 80 χλστ. φθάνοντας 1,87 µέτρα. Εξωτερικά ξεχωρίζεις τα μεγάλα φωτιστικά σώματα αλλά και το γεγονός ότι τώρα υπάρχει σχεδόν κανονικό μήκος στο μπροστινό μέρος δίνοντας την εντύπωση ότι είναι πιο …αυτοκίνητο. Εσωτερικά εντυπωσιάζεσαι από το χαρούμενα χρώματα σε πόρτες και ταμπλό που έχουν και υφασμάτινης επενδύσεις με τις εναλλαγές του άσπρου στις πόρτες στην κονσόλα και στο στροφόμετρο το οποίο βρίσκεται στο αριστερό μέρος του ταμπλό μαζί με ένα μικρό ρολόι με αναλογικές ενδείξεις. Ο πίνακας οργάνων είναι ευκολοανάγνωστος με ωραία γραφικά και διαθέτει σαφώς περισσότερες ενδείξεις από ότι στο προηγούμενο μοντέλο. Το προαιρετικό smart media system είναι ένα σύστημα που λειτουργεί ως τάμπλετ με home-button .

Φυσικά ως τάμπλετ με οθόνη αφής 7 ιντσών µε τα άριστα γραφικά διαθέτει και αυτό την λειτουργία της μεγάθυμης ή της σμίκρυνσης των χαρτών του GPS με τα δύο δάκτυλα. Όταν μπεις στις ρυθμίσεις αντιλαμβάνεσαι πόσο εύκολα μπορείς να χρησιμοποιήσεις τις λειτουργίες ενώ την ίδια στιγμή με την αλλαγή της ώρας αλλάζει και η ώρα μόνη της και στο αναλογικό ρολόι. Οι δυο επιβάτες αισθάνονται πλέον ότι βρίσκονται μέσα σε ένα μεγάλο αυτοκίνητο και όχι σε ένα smart ενώ οι θήκες για τα μικροαντικείμενα πλέον ικανοποιούν. Για τις αποσκευές τους έχουν διαθέσιμα 260 λίτρα. Η πρόσβαση στον χώρο αποσκευών γίνεται με το άνοιγμα της διπλά ανοιγόμενης πόρτας . Ξεχωριστά με μια κίνηση το τζάμι και με δεύτερη το κάτω μέρος της. Τα σημαντικά αλλά και στοιχεία κατασκευής έχουν κρατηθεί και είναι ο κλωβός tridion, με την παθητική ασφάλεια που έφερε πρώτη η smart, με την διαφορά ότι έχει αυξηθεί το ποσοστό ασφαλείας με την χρήση χάλυβα υπερυψηλής αντοχής .
smart fortwo 3.jpg

Το άκαμπτο πλαίσιο αλλά και η αύξηση των μετατροχίων, η ενίσχυση με εγκάρσιους και διαμήκεις βραχίονες συνεισφέρουν και στην ασφαλή οδική συμπεριφορά. Η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης που έχει μεγαλύτερη διαδρομή, τα καλύτερα silent block απορροφούν τις ανωμαλίες του οδοστρώματος Σε όλη την διάρκεια της διαδρομής αυτό που παρατηρήσαμε είναι ότι το smart «πατάει» σαφώς καλύτερα από την προηγούμενη γενιά. Αυτό οφείλεται στα αυξημένα μετατρόχια και στα φαρδιά ελαστικά 205/45 R16 που προσφέρουν εξαιρετική ευστάθεια που δεν είχε κανένα smart της προηγούμενης γενιάς. Επικουρικά το Fortwo διαθέτει για πρώτη φορά τόσα πολλά συστήματα ασφαλείας όπως προειδοποίηση εμπρόσθιας πρόσκρουσης, σύστημα παραμονής στη λωρίδα διαθέτει ESΡ και σύστημα υποβοήθησης κατά των πλευρικών ανέμων. Στην «καρδιά» του μικρού αυτοκινήτου που είναι ο 3κύλινδρος ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας του ενός λίτρου με τα 71 άλογα στις 6.000 σ.α.λ. κινεί σβέλτα το smart . Η λειτουργία του είναι η κλασσική ενός τρικύλινδρου μοτέρ με την διαφορά ότι είναι περιορισμένος ο θόρυβος ενώ είναι ομαλός ο τρόπος που αποδίδει την δύναμη του .Το πιο σημαντικ�� όμως είναι το πόσο δυνατά «τραβάει» από τις χαμηλές στροφές καθώς η μέγιστη ροπή του φθάνει τα 91 Nm στις 2.850 σ.α.λ. Με την συμπαράσταση του μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων με τις 5 σχέσεις καταγωγής Renault γεγονός που το κάνει ιδανικό στην κίνηση μέσα στην πόλη. Εδώ τονίζουμε ότι είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του smart που τοποθετείται μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων.

Η μέση κατανάλωση κυμαίνεται περίπου στα 5,5 λίτρα ανά 100 χλμ. ενώ ακόμη και αν κινηθείς με το γκάζι βαθιά πατημένο( 0-100 χλμ./ώρα σε 15,5 δευτερόλεπτα)η τιμή δεν ανεβαίνει πολύ .Την ίδια στιγμή το σύστημα start&stop είναι άμεσο στην λειτουργία του διευκολύνοντας τον οδηγό που ζει την ταλαιπωρία του συνεχούς σταμάτα ξεκίνα στα φανάρια αλλά και στην πολύωρη κίνηση. Η τιμή των 93 γρ./χλμ. για τις εκπομπές CO2 ��ροσφέρει μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Τελειώνοντας να πούμε ότι η έκδοση της δοκιμής μας ήταν η proxy που έχει στον στάνταρ εξοπλισμό το πακέτο Cool & Audio, με αυτόματο σύστημα κλιματισμού και σύστημα ήχου ή το sport δερμάτινο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών. Εξωτερικά, το smart fortwo proxy έχει ένα ιδιαίτερα δυναμικό παρουσιαστικό χάρη στο πακέτο Sport και τις μαύρες βαμμένες και στιλβωμένες ζάντες αλουμινίου 16" (40,6 cm) σχεδίασης 5 διπλών ακτίνων(185/50 R16 εμπρός και 205/45 R16 πίσω ). Η πανοραμική ηλιοροφή μεγέθους 1,2 τετραγωνικών μέτρων από άθραυστο πολυκαρβονικό κάνει τον εσωτερικό χώρο πιο φωτεινό και αυξάνει την αίσθηση ευρυχωρίας. Σε τελική ανάλυση το ολοκαίνουργιο smart σε κάνει να χαμογελάς καθώς έχει περισσότερο εξοπλισμό, κατάφερε να είναι καλύτερο σε όλους τους τομείς , να είναι μεγαλύτερο αλλά το ίδιο ευέλικτο από το προηγούμενο μοντέλο με πολλές επιλογές σε εκδόσεις και με βασική τιμή στα 13850 ευρώ.

Βαγγέλης Γκούμας