Μηχανικοί της Opel ήδη ασχολούνται με την εξέλιξη ενός μελλοντικού συστήματος φωτισμού για το αυτοκίνητο: με την τεχνολογία παρακολούθησης ματιού, η πρωτοπόρος Opel ρίχνει φως στο μέλλον με ένα σύστημα καθοδηγούμενου φωτισμού.

Πρόκειται για μία τρίτη γενιά συστήματος προσαρμοζόμενου φωτισμού, που θα λανσαριστεί σε συνέχεια του ήδη δημοφιλούς και πολυβραβευμένου συστήματος bi-xenon AFL με τις 10 λειτουργίες φωτισμού - διαθέσιμου με τα περισσότερα μοντέλα Opel - και του LED matrix light που σύντομα θα μπει στη μαζική παραγωγή .

Στόχος ήταν η δημιουργία ενός απλού συστήματος κατάλληλου για χρήση σε όχημα παραγωγής. Σε αντίθεση με ισχυρά συστήματα του είδους που απαιτούν πέντε έως 10 κάμερες, αρχικά χρησιμοποιήθηκε μία απλή διαδικτυακή κάμερα (webcam).

Εστιασμένη στο κεφάλι του οδηγού, ‘σάρωνε’ προεξέχοντα σημεία, όπως η μύτη και τα μάτια, για την ανίχνευση κίνησης και επομένως του πεδίου ορατότητας του οδηγού. Στη συνέχεια, το σύστημα μετέφραζε τις εισερχόμενες πληροφορίες σε εντολές δεδομένων για ηλεκτρονικά ελεγχόμενους ενεργοποιητές, που ευθυγράμμιζαν άμεσα τους προβολείς του οχήματος.

Αν και αυτή η τεχνική πετύχαινε αρκετά καλό έλεγχο προβολέων μέσω παρακολούθησης ματιού, ο υπολογισμός δεδομένων εξακολουθούσε να είναι χρονοβόρος και ο ρυθμός καταγραφής της διαδικτυακής κάμερας (webcam) υπερβολικά αργός για τις υψηλές απαιτήσεις των συνθηκών οδικής κυκλοφορίας.

Η βελτιστοποίηση των παραμέτρων λειτουργίας της κάμερας και η προσαρμογή του αλγορίθμου παρακολούθησης ματιού έφεραν την επανάσταση. Η κάμερα εφοδιάζεται τώρα με περιφερειακούς αισθητήρες υπερύθρων και κεντρικές φωτοδιόδους μέσω των οποίων μπορεί να ‘σαρώνει’ την κίνηση των ματιών του οδηγού πάνω από 50 φορές το δευτερόλεπτο στο ημίφως και στο σκοτάδι. Με πολύ ταχύτερη επεξεργασία και μετάδοση δεδομένων, οι ενεργοποιητές των προβολέων αντιδρούν άμεσα, εκτελώντας οριζόντιες και κάθετες ρυθμίσεις.

Μόνο ένα πρόβλημα παρέμενε άλυτο. Στην πράξη, τα μάτια του οδηγού απόλυτα φυσικά και ασυναίσθητα εστιάζουν από το ένα σημείο στο άλλο. Επομένως, εάν οι προβολείς ήταν ελεύθεροι να ακολουθούν με ακρίβεια αυτή την κίνηση, η δέσμη θα κινούνταν σπασμωδικά – κάτι εξουθενωτικό για τον οδηγό κα�� τους άλλους χρήστες των δρόμων.

Ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα είναι ότι ο ανιχνευτής κίνησης ματιού δεν χρειάζεται να σεταριστεί ατομικά για ένα συγκεκριμένο οδηγό. Το σύστημα λειτουργεί τέλεια με οποιονδήποτε βρίσκεται πίσω από το τιμόνι, ανεξαρτήτως διαστάσεων.

Ακόμα και αν ο οδηγός στιγμιαία αφαιρεθεί χάνοντας επαφή με το δρόμο, παρέχεται πάντα φωτισμός στην κατεύθυνση του ταξιδιού. Και αυτό επειδή η μεσαία σκάλα είναι προγραμματισμένη να διασφαλίζει έναν ελάχιστο βαθμό κατάλληλου φωτισμού.Αυτό που πιθανόν ακούγεται σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας στο Διεθνές Year of Light των Ηνωμένων Εθνών δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα.

Βαγγέλης Γκούμας