Ένα πολύ δημοφιλές παιχνίδι που συναντάμε στα μεγάλα θεματικά πάρκα (ή λούνα παρκ), αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για ένα μηχανικό της Volvo, ειδικό σε θέματα ασφάλειας.

Πρόκειται για ένα μεγάλο μηχανικό βραχίονα (ή Robocoaster) που εκτελεί απότομες κινήσεις προς διάφορες κατευθύνσεις. Το καλοκαίρι του 2007, ο Άντερς Άξελσον (Anders Axelson), ειδικός της Volvo Cars σε θέματα ασφάλειας, επισκέφθηκε με τις κόρες του το θεματικό πάρκο της Legoland.

«Παρακολουθώντας τους ανθρώπους να πετάγονται προς όλες τις κατευθύνσεις σε μια βόλτα στο ‘Robocoaster’, αντιλήφθηκα ξαφνικά ότι αυτές οι ιδιαίτερα απότομες τυχαίες κινήσεις έμοιαζαν με τις βίαιες δυνάμεις στις οποίες εκτίθενται οι επιβαίνοντες, όταν ένα αυτοκίνητο εκτραπεί από τον δρόμο», λέει ο Άντερς Άξελσον. Αυτού του είδους τα ατυχήματα ήταν στο μυαλό του Άξελσον από το 2006, όταν η Volvo Cars εντατικοποίησε την εξέλιξη της τεχνολογίας που συμβάλλει στην προστασία των επιβαινόντων σε τέτοιου είδους κοινά αλλά τόσο περίπλοκα σενάρια. Βασιζόμενη στα στοιχεία από πραγματικά ατυχήματα, η ομάδα του Άντερς Άξελσον δημιούργησε σενάρια δοκιμών πλήρους συντριβής του αυτοκινήτου. Η ανάλυση των κινηματογραφήσεων από έναν μεγάλο αριθμό τέτοιων δοκιμών επιβεβαίωσε ότι η εκτίναξη από την ιδανική θέση πρόσδεσης στο κάθισμα με τη ζώνη ασφαλείας ευθύνεται κατά πολύ για τραυματισμούς που παρατηρούνται σε πραγματικά ατυχήματα.

Όταν επέστρεψε στο γραφείο, ξεκίνησε μια έρευνα για ένα ανάλογο ρομποτικό μηχάνημα που θα μπορούσε να προγραμματιστεί να προσομοιώνει με ακρίβεια τις κινήσεις που είχε καταγράψει η Volvo Cars στα crash test εκτροπής εκτός δρόμου.

Ένα κάθισμα αυτοκινήτου με ζώνη ασφαλείας τοποθετείται στον πολυαξονικό ρομποτικό βραχίονα. Ο ρομποτικός βραχίονας, ο οποίος χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με ένα ανδρείκελο crash test, μπορεί να προγραμματιστεί να προσομοιώσει τις κινήσεις σε σημαντικές στιγμές ενός σεναρίου εκτροπής εκτός δρόμου. Κατά την εξελικτική διαδικασία του νέου XC90, το ‘Robocoaster’ χρησιμοποιήθηκε για να βρεθεί ο σωστός συνδυασμός γεωμετρίας της ζώνης ασφαλείας, ταχείας σύμπτυξης της ζώνης ασφαλείας και σχήματος του καθίσματος που θα βοηθούσε να παραμείνει ο επιβάτης σταθερά στη θέση του, σε περίπτωση εκτροπής εκτός δρόμου.

Βαγγέλης Γκούμας