Μετά το ντεμπούτο του στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, το νέο Fiat Panda Cross στην Ελλάδα θα είναι διαθέσιμο για παραγγελίες από μέσα Σεπτεμβρίου με τον κινητήρα diesel 1.3 MultiJet II 80 ίπποι. Η τιμή του θα ξεκινάει από 17.830 ευρώ με απόσυρση και τα πρώτα αυτοκίνητα αναμένεται να βρίσκονται στις εκθέσεις του εξουσιοδοτημένου δικτύου από τα μέσα Οκτωβρίου.

Η νέα έκδοση χρησιμοποιεί ένα σύστημα μετάδοσης με παροχή «ροπής ανάλογα με τη ζήτηση» (Torque on demand), με δύο διαφορικά κι ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα σύμπλεξης.+ Είναι ένα σύστημα μόνιμης τετρακίνησης που ελέγχεται από μία ηλεκτρονική μονάδα, η οποία κατανέμει τη ροπή στον εμπρός και τον πίσω άξονα ανάλογα με τις συνθήκες πρόσφυσης στο δρόμο.

Τα πλεονεκτήματα του συστήματος περιλαμβάνουν την αυτόματη λειτουργία και την πλήρη απουσία ανάγκης συντήρησης. Επίσης το Panda Cross διαθέτει σύστημα ελέγχου ευστάθειας ESC (Electronic Stability Control) με στάνταρ λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού (ELD). Αυτό προσφέρει πρόσθετη βοήθεια στην οδήγηση σε ολισθηρές επιφάνειες

Στην επιλογή Auto γίνεται αυτόματη κατανομή της ροπής μεταξύ των δύο αξόνων ανάλογα με την πρόσφυση που προσφέρει το έδαφος. Στην πόλη ή τον αυτοκινητόδρομο το Panda Cross κινείται με το 98% της ροπής να πηγαίνει στους μπροστινούς τροχούς, ενώ όταν η επιφάνεια κίνησης γίνεται ολισθηρή, το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα ελέγχου μεταφέρει σε μόλις ένα δέκατο του δευτερολέπτου μέχρι και 900 Nm ροπής στους πίσω τροχούς (δηλαδή το σύνολο της μέγιστης ροπής του κινητήρα), ανάλογα με τις ανάγκες.

Στην επιλογή Off-road το σύστημα τετρακίνησης είναι μόνιμα μέχρι τα 50 χλμ./ώρα ενεργοποιημένο για βέλτιστη χρήση εκτός δρόμου, με κατανομή της ροπής ανάμεσα στους τέσσερις τροχούς. Το σύστημα αποτρέπει την ενεργοποίηση του ASR φρενάρει τους τροχούς που χάνουν πρόσφυση (ή γλιστρούν περισσότερο από τους άλλους) και μεταφέρει την κίνηση στους τροχούς με την μεγαλύτερη πρόσφυση.

Για βέλτιστο έλεγχο σε απότομες κατωφέρειες ή κατά την κίνηση σε κατηφορικές διαδρομές με πολύ μεγάλες ανωμαλίες, η επιλογή Hill Descent Control (HDC) διατηρεί σταθερή την ταχύτητα του αυτοκινήτου, επενεργώντας ανεξάρτητα στο φρένο του κάθε τροχού.

Το Panda Cross κινείται από τον ισχυρότερο κινητήρα πετρελαίου της γκάμας, που είναι εφοδιασμένος με σύστημα Start&Stop: τον τούρμπο ντίζελ 1.3 MultiJet II των 80 ίππων. Προσφέρεται στο Panda Cross ένα ειδικό 5τάχυτο κιβώτιο με κοντή πρώτη σχέση, που ενισχύει τα εκτός δρόμου χαρακτηριστικά του ��οντέλου, με την «κοντή» πρώτη χρήσιμη κατά την κίνηση σε δύσκολα εδάφη, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να κινείται με πολύ χαμηλές ταχύτητες με το κινητήρα κοντά στο ρελαντί κι εξασφαλίζοντας έτσι τον μέγιστο έλεγχο του αυτοκινήτου.

Το Panda Cross προσφέρει το καινοτόμο σύστημα "City Brake Control", που ανιχνεύει την παρουσία άλλων οχημάτων η εμποδίων εμπρός από το αυτοκίνητο και αυτόματα φρενάρει αν ο οδηγός δεν αντιδράσει έγκαιρα για να αποφύγει τη σύγκρουση.

Το σύστημα, που κέρδισε το σημαντικό βραβείο "Euro NCAP Advanced 2013", σχεδιάστηκε για να βοηθάει την οδήγηση στην πόλη, ενεργοποιείται αυτόματα μόλις ξεκινήσει το αυτοκίνητο και λειτουργεί όταν η ταχύτητα είναι ανάμεσα στα 5 και τα 30 χλμ./ώρα.

Βαγγέλης Γκούμας